חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
טלפון חכם

האם צריך למחוק ממכשיר הטלפון תמונות של סמלי דתות אחרות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

יש לי תמונות הקשורות לדתות אחרות, במכשירי הטלפון שלי.

האם עלי למחוק אותם?

תודה רבה

תשובה

 שלום וברכה

אין בעיה שיהיו קיימים אצלך במכשיר הטלפון תמונות הקשורות לדתות אחרות, ואין צריך למחוק אותם, ככל שאינם סמלי עבודה זרה שעובדים אותם ומשתחווים להם אנשי אותה הדת.

גם אם התמונות הם של סמלים שעובדים אותם עובדי עבודה זרה באותה הדת, אם התמונה קיימת אצלך במכשיר אך ורק ליופי, ולא לשם הזדהות עם הסמל חלילה, אין בכך איסור.

אמנם כמובן אין לתת לסמלים אלו, הם מקום של כבוד כגון לעשות מהם שומר מסך או תמונת רקע וכדו’, כי הדבר נותן כבוד לסמל של

עבודה זרה, או לסמל של דת של כפירה, כי רוב הדתות אינם מאמינים ביחוד ה’ יתברך.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך יו”ד סימן קמ”א סעיף א’, שכל הצלמים הנמצאים, אם נעשו לצורך עבודה זרה אסורים, אולם אם נעשו לצורך נוי וקישוט בעלמא מותרים.

לפיכך כל תמונות סמלי הדתות האחרות, ככל שאין עובדים ומשתחווים לסמלים אלו, אין מניעה לקיימם, ובפרט שאין השאלה בנוגע לסמלים עצמם אלא בנוגע לתמונות הסמלים.

עדיפא מיניה כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בשו”ת יחווה דעת חלק ג’ סימן ס”ה, שיש להתיר אף ללבוש מדלייה העשויה בצורת צלב כשרשרת, הואיל ואיננה עשויה לשם עבודה זרה אלא ליופי וקישוט בעלמא.

והוכיח כן מדברי תרומת הדשן בסימן קצ”ז, ובזה כתב לחלוק על דברי הש”ך והרמ”א בסימן קמ”א שכתבו להחמיר בצורת שתי וערב שנמצאה, אלא”כ ידוע בוודאי שלא השתחוו לה. וכתב להתיר ללבוש מדלייה זו ולהשהותה, הואיל ואין מקום לחשוד שמא עובדים לה, והביא בסוף התשובה, למה שידוע ומפורסם שהגאון הראשון לציון רבי יעקב מאיר זצ”ל, קיבל מדליית זהב בצורת צלב, והיה עונדה על חזהו לכבוד ולתפארת בעת שהיה מבקר אצל הנציב העליון ואף הצטלם עם המדלייה הזאת. ואין ספק שהסתמך על דברי הפוסקים הנ”ל. וכן עיקר להלכה ולמעשה.

ואף שהביא הרמ”א בהגהתו לשו”ע יו”ד סימן קמ”א סוף סעיף ג’ שיש מחמירים בכל הצורות הנזכרות אפילו בזמן הזה אע”ג דידעינן דלא פלחי להו. כתב תמה על דבריו הש”ך שם מניין ראה לחומרא זו, וכתב להוכיח שבכל מקום שאין עובדים לצורות אלו מותר לעשותם.

על פי דברי מרן הרב עובדיה עולה בידינו, כי גם סמלי עבודה זרה אין מניעה להחזיקם ולקיימים, ובלבד שהמטרה בהם היא אך ורק ליופי או למטרה אחרת, ולא חלילה להחזיק לשם כבוד או הזדהות עם הסמלים הללו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש