חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

אני מעוניין להכיר את ההיסטוריה של מנהג הברית יצחק,

האם תוכל לפרט לי מה המקור והעניין בכך?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

הלילה שלפני ברית המילה נחשב לילה מיוחד, אשר בו משתדלים בלימוד מיוחד הגורם לשמירה רוחנית לתינוק.

בקרב הספרדים עורכים בלילה זה לימוד מיוחד הנקרא “ברית יצחק”, על שם יצחק אבינו שהיה הראשון שנימול בהיותו בן שמונה ימים. אצל האשכנזים הלילה נקרא “וַואכְנַאכְט”, שהוא תרגום המילים ליל השמירה.

במהלך הלילה אצל הספרדים נהגו להתאסף בבית התינוק, ללימוד משותף של קטעי זוהר ומדרשים העוסקים בענייני מצוות הברית, ואצל והאשכנזים נהגו לאסוף ילדים קטנים שיקראו קריאת שמע ופסוקי שמירה ליד מיטת התינוק.

מקור לימוד זה מופיע כבר בזוהר לפרשת לך לך, שם נשארו התנאים ערים כל ליל הברית בלימוד ענייני הברית. גם כיום ניתן למצוא חסידים ואנשי מעשה אשר נשארים ערים ולומדים כל הלילה הזה.

חשוב לציין שמלבד התועלת לתינוק בלימוד לילה זה. ישנה גם סגולה לרפואה עבור מי שמשתתף בלימוד ליל הברית, כפי שציינתי במקורות להלן.

מקורות ונימוקים:

מנהג הלימוד בליל ברית המילה

מנהג זה מופיע כבר בספר הזוהר הקדוש לפרשת לך לך (דף צג ע”ב ואילך) שם מסופר באורך על רבי אבא ורבי יעקב בנו שבאו לאיזה מקום והיה שם ברית מילה, ואמרו שם: בההוא ליליא [ליל הברית] כנש ההוא גברא כל אינון רחימוי וכל ההוא ליליא אשתדלו באורייתא ולא הוה מאן דנאים, א”ל ההוא גברא במטו מנייכו כל חד וחד לימא מלה חדתא דאורייתא. פתח חד ואמר וכו’, פתח אידך ואמר וכו’, ודרשו שם בסודות מצוות ברית המילה דברים נפלאים. והן הן הדברים שקורין בסדר לימוד ברית יצחק.

הסיבה למנהג הלימוד בליל הברית

ברית מילה היא אחת המצוות החשובות ביותר, כי היא מהווה אות וסימן פיזי המעיד על קשר וברית בין הקדוש ברוך הוא לעם היהודי. כל יהודי שזוכה לעבור ברית מילה, לעולם לא מתנתק מהקשר עם אלוקים. המדרש מתאר כי “אברהם אבינו, היהודי הראשון, שאותו ציווה הקדוש ברוך הוא למול יושב על פתח גיהינום, ואינו מניח אדם מהול מישראל לירד לתוכה”.

דווקא משום כך, מתוך ידיעת הכוח הרוחני העצום של המצווה הזו, כוחות הטומאה מנסים לפגוע בתינוק קודם לברית על מנת למנוע את קיום ברית המילה. כפי שכתב בספר מטה משה (חלק ז’ עניני מילה פ״ד אות ב’) בזה”ל: נוהגים להקיץ ולשמור הנער בליל שמיני, ומצאתי כתוב טעם מנהג זה שהשטן מכוון להזיק הנער ולמונעו ממצות מילה, לפי שקשה לו שישראל מקיימין מצוה שבזכותה ניצולין מדינה של גיהנם, וסמך לדבר ‘ואתה את בריתי תשמור’ שבשעת הברית צריכין שמירה. ע”כ. (אפשר לראות זאת גם בצורה מוחשית לאורך ההיסטוריה: כל רודפי היהדות והיהודים ניסו לפגוע קודם כל בקיום מצוות המילה.)

לימוד התורה ליד התינוק נועד לשמור ולהגן עליו מפני הכוחות השליליים ולהזין אותו בקדושה כמ”ש היעב”ץ בסידור בית יעקב (הלכות מילה) שלימוד זה מסוגל להמשיך קדושה רבה על הנימול ולכל המתעסקים במצוה זו.

מנהג אמירת קריאת שמע ליד מיטת התינוק בליל הברית

מהטעם הזה, נהגו גם אצל האשכנזים להזמין ילדים שיקראו קריאת שמע ופסוקי שמירה אחרים סביב עריסתו של התינוק. כאשר גם מנהג זה מטרתו שמירת התינוק, והואיל וילדים קטנים הם טהורים ונקיים מחטאים, לכן יש להם כוח רוחני גבוה מאד – וכשהם קוראים את פסוקי קריאת שמע ופסוקי שמירה נוספים ליד עריסת התינוק הם שומרים על התינוק שמירה רוחנית.

סגולת פסוקי קריאת שמע לשמירה על התינוק

הסיבה שדווקא את פסוקי קריאת שמע בוחרים לומר יותר מכל הפוסקים, היא משום שפסוקים אלו מסוגלים ביותר בשמירה, כפי שמבואר בדברי הגמרא בברכות ה’. אמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות בידו שנאמר רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם. ואמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע על מיטתו מזיקין בדילין הימנו שנאמר ובני רשף יגביהו עוף ואין עוף אלא תורה שנאמר התעיף עיניך בו ואיננו ואין רשף אלא מזיקין שנאמר מזי רעב ולחמי רשף וקטב מרירי, ע”כ.

משום כך נבחרו דווקא פסוקי קריאת שמע המתאימים יותר לשמירה, שיקראו על ידי ילדים טהורים לצד מיטת התינוק, לשמירה מפני כוחות הטומאה המזיקים.

סגולה לרפואה למשתתפים בלימוד ליל הברית

חשוב להוסיף, כי ישנה גם סגולה לרפואה וישועה עבור מי שמשתתף בלימוד של ליל הברית, כפי שכתב מרן החיד”א בספרו שם הגדולים (ח”ב אות ז’ סק מ”ג), מעשה שמהר”ר צמח צרפתי היה חולה כשנתיים בדמשק, ואתרחיש ליה ניסא, וכמו רגע חזר לבריאותו, וסיפר שנגלה אליו אליהו ז”ל, ואמר לו שיקבל על עצמו ללמוד כל ליל ברית מילה לכל הילודים בעיר ויתרפא. וקיבל עליו – ותיכף נתרפא. ומהיום ההוא כך היה מנהגו לילך בכל לילה שלפני המילה במקום שיהיה, ולעסוק בתורה כל הלילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש