חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום

האם אני יכול לצאת עם גויה, אם אני עלול ליהרג אם אני לא יוצא איתה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

ראשית מקווה ששלומך טוב,

עליך לבחון באמת אם ישנו חשש אמיתי וודאי של הריגה חלילה במקרה שלא תלך עם הגויה, קשה מאוד בעיני לומר שבזמננו ישנו מצב כזה של חשש הריגה של ממש אם לא תצא עם גויה.

אכן לגוף שאלתך, חשוב לדעת שגם אם הנך מאויים בהריגה ממשית אם לא תצא עם הגויה בקיום יחסי אישות, לדעת פוסקים רבים אין היתר לדבר, הואיל ולדעתם שכיבה עם גויה הוא בכלל איסורי גילוי עריות שעליהם אמרה התורה יהרג ואל יעבור, לכן אין למהר להקל בדבר.

אך אם באמת המצב הוא שבאים להורגך בגלל סירובך לצאת עם הגויה, ראוי להחמיר בשמירה על החיים, ולא לסרב לכך במוצהר. אולם בפועל חובה עליך להימנע בכל דרך מקידום הקשר, ולא חסר דרכים לגרום לגויה שלא תרצה בך, רק צריך להבין שהאיסור הוא חמור מאוד.

ראוי להוסיף שכל האמור הוא לעניין איסור בצנעא, אולם ככל שהנך נדרש להתחתן עם גויה בפרהסיא יש בדבר חילול ה’, והדבר חמור שבעתיים, ועל מקרה כזה מספרת התורה שפנחס הרג את זמרי שהלך ושכב עם הגויה בפרהסיא לעיני עם ישראל במדבר.

בברכה שתזכה לעמוד בניסיון קשה זה ולשמור את חייך הרוחניים וגם הגשמים

הרב דוד אוחיון

 

 

מקורות ונימוקים:

וחי בהם ולא שימות בהם

נאמר בתורה ויקרא י”ח ה’, “ושמרתם את חוקותי ואת משפטי, אשר יעשה אותם האדם וחי בהם”. מכאן דרשו חז”ל שמצוות התורה ניתנו על מנת שהאדם יחיה בהם, ובכל מקום בו יש חשש פיקוח נפש בקיומם, יעבור ואל יהרג, ואין לאדם למות בגלל קיום המצוות. למעט שלוש עבירות חמורות בהם חייב האדם למסור את נפשו ולא לעבור עליהן. שלושת העבירות הן: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.

האם על ביאת גויה אמרינן יהרג ואל יעבור

אמנם נחלקו הפוסקים האם ביאה על הגויה חשובה בכלל עבירה זאת של גילוי עריות, שעליה אמרו יהרג ואל יעבור, שהרי בכלל איסורי העריות המופיעים בתורה, לא מופיע איסור שכיבה עם הגויה.

דעת הריטב”א רבינו יונה מאירי ריב”ש ועוד שביאת נכריה איננה בכלל יהרג ואל יעבור, לפיכך אין לו לאדם למסור את חייו על מנת להישמר מעבירה זאת. אולם יש חולקין וס”ל שצריך למסור נפש על מנת להימנע מביאת גויה, וכך מבואר ברמב”ן ובנמוק”י.

ביאה על הגויה בפרהסיא

אכן אין הדברים אמורים אלא בצנעא, אולם בנוגע לביאה על הגויה בפרהסיא, או נישואין עם גויה שדינם כבפרהסיא, הדבר חמור שבעתיים. ועיין בדברי הבית יוסף בחושן המשפט סימן תכ”ה.

שהרי במשנה בסנהדרין דף פ”א: איתא, הבועל ארמית קנאין פוגעים בו.

וכתב הרמב”ם פרק י”ב מהלכות איסורי ביאה הלכה ד’ בזה”ל: כל הבועל גויה בין דרך חתנות בין דרך זנות אם בעלה בפרהסיא והוא שיבעול לעיני עשרה מישראל או יתר אם פגעו קנאין והרגוהו הרי אלו משובחין וזריזין ודבר זה הלכה למשה מסיני הוא ראיה לדבר זה מעשה פנחס בזמרי (במדבר כה ו – ח). וכתב שם הרב המגיד שאף התראה אין צריך, כי העושה כן במזיד אינו צריך התראה.

חשוב להוסיף שלהלכה אין לעשות כן ליטול את חיי הנשוי לגוייה, וכפי שכבר מבואר בגמרא בסנהדרין פ”ב. במימרא דר’ יוחנן שאם בא לבית דין לישאל אין מורין לו להרגו.

חומר איסור הבא על הגויה

בגמרא בסנהדרין פ”ב. הביא את הפסוק מלאכי פרק ב’ “בגדה יהודה ותועבה נעשתה בישראל ובירושלים כי חלל יהודה קדש ה’ אשר אהב ובעל בת אל נכר”, ודרשה הגמרא “ובעל בת אל נכר” זה הבא על הנכרית, וכתיב בתריה יכרת ה’ לאיש אשר יעשנה ער וענה מאהלי יעקב ומגיש מנחה לה’ צבאות. אם תלמיד חכם הוא לא יהיה לו ער בחכמים ועונה בתלמידים, אם כהן הוא לא יהיה לו בן מגיש מנחה לה’ צבאות. אמר רבי חייא בר אבויה כל הבא על הנכרית כאילו מתחתן בעבודה זרה דכתיב ובעל בת אל נכר וכי בת יש לו לאל נכר אלא זה הבא על הנכרית.

עוד מבואר בגמרא שם שבית דינו של חשמונאי גזרו הבא על הנכרית שחייב עליה משום נדה שפחה גויה ואשת איש. כי אתא רבין אמר משום נשג”ז נדה שפחה גויה זונה אבל משום אישות לית להו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »
נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש