חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיור

להשתמש במים חמים כשהבוילר או הגז דולקים

הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם יש מחמם מים בגז, שמותר בשבת לצרוך המים החמים?

אם במקום יש חימום מים בגז [ בית מלון למשל ] האם בדיעבד מותר לצרוך מים חמים,
ומה הדין כשיש ספק אם הברז על מים חמים או קרים [ כשאין סימון על הידית של חום וקור בסימן צבע וכו’ ]

ובכללי.
אם הברז על הצד של המים החמים [ אפילו נניח אם הבוילר דולק וכו’ ] אם מזיזים הברז לצד הקר, ומוציאים מים, בהתחלה יוצאים מים חמים, האם בזה אין בעיה, כי בעצם מרגע שאולי מזיזים הברז, יוצאים רק מים קרים, ומה שנשאר מהחמים, אך זה מיד לא מוציא מים חמים, או שזה תלוי סוג ברז וסוג צנרת וכו’, ואז יש כל מקרה לגופו?

תודה.

תשובה:

אין להתיר לפתוח מים חמים בשבת אם מתחממים על ידי גז או בוילר חשמלי, לפי שתיכף בפתיחת המים החמים נכנסים לדוד מים קרים המתבשלים, אולם אם פותח את המים הקרים ובתחילה נכנסים מים חמים שנשארו עוד בצינור מקודם, אין בכך איסור. ועל כן יש להיזהר מאוד בכל הבתי מלון בארץ ובעולם שמתוקנות שם מערכות לחימום המים בצורה חשמלית או על ידי גז, שלא לפתוח כלל בשבת את המים החמים.

וכשיש לו ספק אם הברז נמצא במצב של שימוש במים חמים או קרים, ואין לו צורך במים החמים, מותר להשתמש דהוי ספק פסיק רישא.

מקורות וביאורים:

נחלקו הפוסקים האם שימוש בדוד מים הפועל על ידי בוילר חשמלי או גז, הוי איסור תורה או שמא הוי דרבנן מכיון דהוי גרמא,
ולכאורה כיון שע”י פתיחת הברז להוציא מים חמים גורם שחודרים מים צוננים לתוך המיכל, או לתוך הכיור, ומתבשלים במים החמים שהם תולדות האור, יש בזה חיוב מן התורה משום מבשל, יש לאסור אף על פי שאינו מתכוין כיון שהוא פסיק רישיה. אלא שיש לפתוח פתח להיתר, מההיא דאמרינן (שבת קכ:), לא תעשה כל מלאכה, עשייה הוא דאסור, הא גרמא שרי. ופתיחת הברז הו”ל כעין גרמא, כיון שאין כאן אלא הסרת המונע. וכמבואר בשו”ת חתם סופר (חיו”ד סי’ ריד) שהסרת הברזא ע”י אדם לא מקרי הויתו ע”י אדם, כיון שאינו רק מסיר המונע והמים נמשכין מאליהן. ע”ש. ועי’ במה שהאריך בזה בשו”ת יביע אומר חלק ד’  (אורח חיים סימן לה), ובשו”ת אור לציון ח”ב (פרק ל’) בביאורים בשם שו”ת מהר”ם בריסק. דהוי דרבנן.

ובמקום ספק לענ”ד יש להתיר היכא שלא ניחא ליה,

שהרי לא גרע מכל ספק פסיק רישא דשרי בפרט באיסור דרבנן וכמ”ש הט”ז הובא בביאור הלכה (סי’ שטז ד”ה ולכן) ובהגה’ רע”א (יו”ד סי’ פז). וכן פסק מרן בספרו לוית חן (סי’ שטז) דבספק אם יש אור במקרר יש להתיר לפותחו משום דהוי ספק פסיק רישא, ובפרט במקום דרבנן.

 

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש