חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פרחים

האם מותר להשתמש בקלפי טארוט או באסטרולוגיה לגילוי עתידות או לגילוי אישיות

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול האם מבחינה הלכתית בקלפי טארוט יש איסור של כרת, האם זה משנה אם קלפי הטארוט נעשים במיוחד עבור הפרט או אם מישהו צופה בסרטון ביוטיוב שעושה קריאה קולקטיבית?
כמו כן, כשמדובר באסטרולוגיה, לא רק כדי לגלות על אישיות אלא כדי לגלות על העתיד? האם זו עבירה?  אם כן, מאיזה סוג כרת או משהו אחר ?

לגבי קלפי טארוט ואסטרולוגיה האם יש צורך לעשות תשובה?  אם כן, האם היא שונה מתשובה לעבירות אחרות?

אם זאת עבירה שיש עליה כרת? איך עושים תשובה לעבירה הזאת?

תודה

תשובה

שלום וברכה

השימוש בקלפי טארוט לצפות עתידות הוא אסור על פי התורה, כי התורה ציוותה תמים תהיה עם ה’ אלוקיך, ויש אומרים שאף יש בזה איסור לא תנחשו ולא תעוננו.

אולם השימוש בקלפי טארוט כדי לגלות תכונות אישיות וכדו’ אינם אסורים על פי התורה.

לא אוכל שלא לומר לך, כי על פי היהדות ועל פי השכל אנושי, השימוש בקלפי טארוט הוא אמונה טפילה, וכל בר דעת מבין שאין לזה שום בסיס מלבד אמונה עממית חסרת מקור ובסיס.

בכל מקרה אין בעבירה זו כרת, ואין איסור לצפות באנשים אחרים העושים זאת לעצמם, אולם אסור לנו להשתמש בזה בכדי לצפות עתידות, ואף כאשר אחרים עושים זאת אין לנו להאמין או לפעול על פי התוצאות שהם מעלים בקלפים.

התשובה למי שעבר והשתמש בקלפים אלו ופעל על פיהם, כתשובה על כל העבירות, כלומר: להתחרט על מעשה העבירה שנעשה להתוודות ולקבל לעתיד שלא לחזור על עבירה זו. על מנת להוסיף ולתקן את העוון, יקבל על עצמו להתחזק באמונה תמימה בבורא יתברך שהכל ממנו יתברך ואין שום כוח אחר מבלעדיו, והוא יכול לשנות את הטבע ברחמיו ובכוח התפילה ובכל עת שיראה וימצא לנכון.

וה’ ברחמיך ישפיע עליך שפע ברכה והצלחה

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

האם מותר להשתמש בקלפי טארוט לגילוי עתידות

דברים י”ח י’ – י”ד: לֹֽא־יִמָּצֵ֣א בְךָ֔ מַעֲבִ֥יר בְּנֽוֹ־וּבִתּ֖וֹ בָּאֵ֑שׁ, קֹסֵ֣ם קְסָמִ֔ים מְעוֹנֵ֥ן וּמְנַחֵ֖שׁ וּמְכַשֵּֽׁף: וְחֹבֵ֖ר חָ֑בֶר וְשֹׁאֵ֥ל אוֹב֙ וְיִדְּעֹנִ֔י וְדֹרֵ֖שׁ אֶל־הַמֵּתִֽים: כִּֽי־תוֹעֲבַ֥ת ה’ כָּל־עֹ֣שֵׂה אֵ֑לֶּה וּבִגְלַל֙ הַתּוֹעֵבֹ֣ת הָאֵ֔לֶּה ה’ אֱלֹהֶ֔יךָ מוֹרִ֥ישׁ אוֹתָ֖ם מִפָּנֶֽיךָ: תָּמִ֣ים תִּֽהְיֶ֔ה עִ֖ם ה’ אֱלֹהֶֽיךָ:

בגמרא בסנהדרין דף ס”ה: איתא, תנו רבנן מנחש זה האומר פתו נפלה מפיו מקלו נפלה מידו בנו קורא לו מאחריו עורב קורא לו צבי הפסיקו בדרך נחש מימינו ושועל משמאלו, אל תתחיל בי שחרית הוא ראש חודש הוא מוצאי שבת הוא. תנו רבנן לא תנחשו ולא תעוננו כגון אלו המנחשים בחולדה בעופות ובדגים, ע”כ.

כן כתב הרמב”ם וכן פסק השולחן ערוך להלכה, יורה דעה סימן קע”ט סעיף ג’, האומר פתי נפלה מפי, או מקלי מידי, או בני קורא לי מאחרי, או שצבי הפסיקו בדרך, או שעבר נחש מימינו או שועל משמאלו, ולמי שאירע לו אחד מאלו עושה ממנו ניחוש שלא לצאת לדרך או שלא להתחיל במלאכה, וכן המנחשים בחולדה ובעופות ובכוכבים, וכן האומר: אל תתחיל לגבות ממני, שחרית הוא, מוצאי שבת הוא, מוצאי ר”ח הוא, וכן האומר: שחוט תרנגול שקרא כעורב ותרנגולת זו שקראה כתרנגול, אסור.

הסיבה לאיסורים אלו הוא כפי שסיימה התורה בלשונה “תמים תהיה עם ה’ אלוקיך”, כי הפעולות הללו סותרים את התמימות והאמונה והבטחון בבורא העולם.

כפי שכתב בצוואת ר’ יעקב בן הרא”ש, “והזהר שתהיה עם ה’ יתברך תמים, ולא תבטח בדברי חלומות ולא בשום נחוש, ולא תשאל לחוזים ולא תשליך גורלות ולא בנקודות ולא בשום דבר, כי הכל הבל, ומחסרון הבטחון בלתי אל ה’ לבדו תבטח, והוא יעזרך, כמו שאמרו ז”ל בא ליטהר וכו’.

בעניין מצוות תמים תהיה עם ה’ אלוקיך, ידועה מחלוקתם של הרמב”ם והרמב”ן האם היא מצווה במניין המצוות, דעת הרמב”ם שאין היא מצווה מכלל התרי”ג מצוות משום שהיא מצווה הכוללת את איסור ניחוש ואיסור מעונן, כפי שביאר המגילת אסתר. אולם דעת הרמב”ן שיש למנות מצווה זו בכלל התרי”ג מצוות.

עולה בידינו כי בין לדעת הרמב”ם בין לדעת הרמב”ן ישנו איסור להשתמש בקלפי טארוט לגילוי עתידות במטרה לפעול על פיהם ולהאמין בהם. לדעת הרמב”ם האיסור הוא משום לא תנחשו, ולדעת הרמב”ן האיסור הוא משום תמים תהיה עם ה’ אלוקיך. אולם ככל שהשימוש בקלפים אלו הוא למטרת גילוי אישיות וכדו’ אין בזה איסור, אולם זאת אמונה טפילה שאין לה בסיס כלל.

האם איסור דרישה בכוכבים – אסטרולוגיה

גם בעניין זה נחלקו הרמב”ם והרמב”ן, הרמב”ם כתב שהאסטרולוגיה אסורה, כפי שכתב בהלכות עבודה זרה פרק י”א הלכות ח’ – ט’: איזהו מעונן אלו נותני עתים שאומרים באצטגנינות יום פלוני טוב יום פלוני רע יום פלוני ראוי לעשות בו מלאכה פלונית שנה פלונית או חדש פלוני רע לדבר פלוני.

אסור לעונן אף על פי שלא עשה מעשה אלא הודיע אותן הכזבים שהכסילים מדמין שהן דברי אמת ודברי חכמים, וכל העושה מפני האצטגנינות וכיון מלאכתו או הליכתו באותו העת שקבעו הוברי שמים הרי זה לוקה שנאמר לא תעוננו, וכן האוחז את העינים ומדמה בפני הרואים שעושה מעשה תמהון והוא לא עשה הרי זה בכלל מעונן ולוקה.

אולם דעת הרמב”ן בתשובות המיוחסות לרמב”ן סימן רפ”ג, העושים ושואלים על-פי חכמת האיצטגנינות אינם עוברים על איסור “לא תעוננו”, ולא על איסור ניחוש, אלא על איסור “תמים תהיה” בלבד.

לעניין הלכה כתב השולחן ערוך יו”ד סימן קעט, סעיף א’, בזה”ל: “אין שואלים בחוזים בכוכבים ולא בגורלות”, וביאר הרמ”א: דהיינו “משום שנאמר, תמים תהיה עם ה’ אלקיך”. מדבריו משמע שהוא כדברי הרמב”ן שהרי לא נקט איסור לא תנחשו, אלא משום תמים תהיה עם ה’ אלקיך.

אמנם כסימן להצלחה וכדו’ מצאנו שמותר להשתמש כשם שפסק השולחן ערוך יו”ד סימן קעט, סעיף ד’: “בית, תינוק ואשה אף על פי שאין ניחוש, יש סימן”. אולם בדברי הר”א כתב י”א דאדם מותר לעשות לו סימן בדבר שיבוא לעתיד, כמו שעשה אליעזר עבד אברהם או יהונתן, ויש אוסרין”. וסיים דבריו: “וההולך בתום ובוטח בה’, חסד יסובבנו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש