חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

הבן שלי בן 21 והוא חזר בתשובה לפני כמה שנים. לאחרונה הוא פגש בחורה יהודייה בעבודה שלו והוא מאוהב בה אבל לצערי הוא גילה…

אני מתכוון כשהוא שאל אותה אם היא אי פעם שכבה עם מישהו, והתשובה שלה הייתה כן והיא הייתה עם בחור במשך 4 שנים, מה עלי לעשות בנידון.

תודה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין את ההרגשה הלא נעימה מהתגלית הזאת, אבל חשוב לדעת שעל פי ההלכה אין מניעה להתחתן עם אישה שאינה בתולה וקיימה יחסי אישות עם אדם אחר.

לכן ככל שבני הזוג מוצאים חן זה בעיני זה ומעוניינים להקים בית של שותפות ואהבה, וחזרו בתשובה על מה שנעשה, אין סיבה להימנע מלהתחתן עם אישה כזאת.

אמנם ישנה מעלה להתחתן עם אישה בתולה, שהיא נאמנת יותר לבעלה הראשון וכורתת עמו ברית, אבל אין זו סיבה להוריד מהפרק אישה שחייתה עם אדם אחר, ככל שכלל הנתונים מתאימים. מידות טובות באישה חשוב הרבה יותר, כי הם הבסיס החשוב ביותר ליציבות בית משותף לאורך ימים ושנים.

רק על כהן התורה אוסרת להתחתן עם אישה שנבעלה לגוי, הואיל וגוי פוסל את האישה מן הכהונה. 

ורק מכהן גדול דורשת התורה להתחתן אך ורק עם אישה בתולה שלא נבעלה לאף אדם קודם לכן. 

בברכה שינחה ה’ אתכם בעצה טובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בסנהדרין דף כ”ב: איתא,

אמר רב שמואל בר אוניא משמיה דרב אשה גולם היא ואינה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי, שנאמר כי בועליך עושיך ה’ צבאות שמו, ע”כ.

בדברי הגמרא מבואר שהמושג כריתת ברית בין אישה לבעלה קיים אך ורק בין האישה לאיש שעשאה כלי והפכה מבתולה לשאינה בתולה.

גם על פי הקבלה יש בכך עניין שהרי אמרו בזוה”ק פ’ משפטים דהיינו משום שהבעל נותן בה בראשונה בחינת רוח ועי”ז נעשית כלי להוליד, ואותו רוח דשדי בגוה נשאר בה לעולם וממנו נשאר בה כח להוליד עוד בנים ובנות.

כמו כן האריך והסביר על בסיס זה בספר החינוך מצווה רע”ב, את המצווה על כהן גדול שישא דווקא בתולה בזה”ל:

משרשי המצוה, לפי שהעיקר הטוב שבאדם הוא שיהיה לו מחשבת טהרה ונקיות, כי אחרי המחשבות ימשך מעשה הגופות, על כן ראוי לו למשרת הגדול להדבק באשה שלא קבעה מחשבתה באיש אחר זולתי בו, שהוא קדש קדשים, ומתוך כך יהיה הזרע אשר יתן לו השם ממנה טהור ונקי ראוי לעבוד בקדושה.

ושמא תאמר, ומי יודע אם גם הבתולה קבעה מחשבתה באיש אחר זולתי בו ונתנה עיניה באחר, התשובה בזה שכל זמן שלא יצאה מחשבתה מן הכח אל הפועל אינה נפסלת, אבל כל זמן שנבעלה נפסלה. ואף על פי שאמרו זכרונם לברכה [יבמות נ”ט ע”א] דמשתבגר אסורה עליו, הענין הוא דמכיון שהיא גדולה כל כך יצר מחשבת לבה רק רע, ואולי קבעה מחשבתה באדם אחר, ומחשבתה רעה מכיון שהיא גדולה נחשבת לה כמעשה.

וכן מזה הטעם אמרו [שם] גם כן שאם נתאלמנה מן האירוסין, אפילו בעודה קטנה אסורה היא לכהן, דמכיון שנעשה בה מעשה הקידושין כבר קבעה מחשבתה באיש אחר מתוך מעשה האירוסין ונפסלה, דמעשה פוסל אפילו בקטנות ומחשבה בגדלות. וכן אמרו [שם] שאם נבעלה שלא כדרכה גם כן פסולה, שכבר נעשה בה מעשה רב אף על פי שבתוליה קיימין.

וכן אמרו [שם] שאף מוכת עץ פסולה, והטעם בה לפי הדומה לפי שאינה קובעת עוד מחשבתה הרבה בכהן גדול, דמכיון שנאבדו בתוליה אינה כורתת ברית חזק לעולם לאיש. וכעין מה שאמרו זכרונם לברכה [סנהדרין כ”ב ע”ב] אינה אשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי, והרי זו לא עשאה שום אדם כלי. ומכל מקום לא החמירו זכרונם לברכה באלו הרבה, ואמרו [יבמות ס’ ע”א] שאם נשא בוגרת או מוכת עץ, דיעבד יקיים.

אין מניעה לישא אישה שאיננה בתולה

אמנם אין האמור אלא מעלה ועניין של כריתת ברית, אולם מעיקר ההלכה אין איסור לישא אישה אשר איננה בתולה, וישראל כשר לישא גם אישה גרושה. אלא”כ נבעלה לגוי, שבביאתו עשאה זונה ופסלה לכהונה.

כפי המבואר בשו”ע אבן העזר סימן ו’ סעיף א’,

כהן אסור מן התורה בגרושה, זונה וחללה, ואסור בחלוצה מדרבנן.

אי זו היא זונה, כל שאינה בת ישראל, או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה לינשא לו איסור השוה לכל, או שנבעלה לחלל אף על פי שהיא מותרת לינשא לו.

והבא על הנדה, אף על פי שהיא בכרת, לא נעשית זונה ולא נפסלה לכהונה, שהרי אינה אסורה לינשא לו. וכן הבא על הפנויה, אפי’ היתה קדשה שהפקירה עצמה שהיא במלקות, לא נעשית זונה ולא נפסלה מכהונה, שהרי אינה אסורה לינשא לו. אבל הנבעלת לאחד מאיסורי לאוין השוין בכל ואינה מיוחדת בכהנים או מאיסורי עשה, וא”צ לומר למי שהיא אסורה לו משום ערוה, או לעובד כוכבים ועבד, הואיל והיא אסורה לינשא לו הרי זו זונה.

מבואר בדברי השולחן ערוך כי פנויה שנבעלה לישראל אפילו אם נבעלה בנידותה איננה נעשית זונה ואיננה נפסל להינשא לכהן וקל וחומר לישראל. רק אם נבעלה לגוי או לפסול השווה בכל כגון ממזר וכדו’ נעשית זונה בביאה זו ונפסל לכהונה.

מידות טובות באישה חשוב יותר ממעלת אישה בתולה

ראוי לציין כי מעלת מידות טובות ונוחות באישה חשוב יותר מהמעלה שהזכרנו לעיל שתהא האישה בתולה. יתירה מזאת כבר כתבו הפוסקים ועיין בשו”ת תשובות והנהגות כרך ה’ סימן שי”ג שהביא כן משמיה דהסטייפלער ועוד שיש להעדיף מידות טובות בכלה אפילו אם הינה בת נידה כי הוריה לא שמרו טהרת משפחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש