חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

מה שכתב מרן הרב עובדיה זצ”ל בכמה מקומות לצדד שאם אינו לועס בשיניו שוקולד אינו מברך ברכה אחרונה, כי בכה”ג לא הוי בגדר אכילה אלא שתיה. וכן פסק בילקו”י. אבל מה נעשה עם מה שכתב בהליכות עולם (ח”ד עמ’ קו:), ובחזון עובדיה (שבת ד, עמ’ קמד), שאם מניח ענבים לתוך פיו ומוצץ המשקה ואחר כך משליך החרצנים והזגים מותר לכל הדעות, “שדרך מאכל הוא”. ע”ש. וא”כ הכא נמי לגבי מוצץ שוקולד בתוך פיו, דרך מאכל הוא, ושיעורו בכזית בכדי אכילת פרס. ואע”פ שאינו לועס בשיניו.

תשובה בשילוב מקורות

לפקצ”ד הביאור הוא פשוט. דלענין הלכות שבת, הנושא הוא אם זה נחשב מלאכת סחיטה או לא, אז הביטוי “דרך אכילה” לא בא לאפוקי מהעובדה שזו שתיה אלא רק בא להגדיר שאין זו מלאכה (כמו שמצינו במלאכות אחרות שכל שהוא דרך אכילה אינו בכלל מלאכה, לדוגמא בורר אוכל מפסולת לאלתר מותר מפני שהוא “דרך אכילה” כמו שכתב בחזון עובדיה ד’ עמ’ ק”ח אע”פ ששם בוודאי שאין הכוונה שמעשה הברירה של אוכל מתוך פסולת זו אכילה ממש לענין ברכות שנברך על המעשה הזה, אלא שכל שהוא “דרך” של אכילה אינו מלאכה, והכא נמי הוא “דרך” של אכילה אע”פ שהוא שתיה). ואע”פ שאם הענבים הם מחוץ לפה כתב שם בחזו”ע שהזכרתם שנכון להחמיר כשיטת היראים סי’ ק”כ והאורחות חיים הל’ שבת סי’ י”ט ודעמייהו ז”ל, היינו משום שהם סוברים שאם הענבים אינם מתוך הפה והאדם מוצץ אותם דרך יניקה זו היא “דרך סחיטה” ואינו כמו מעשה של אכילה או שתיה שהיא הדרך הרגילה של בני אדם.
משא”כ לענין דיני ברכות, ששם הנידון הוא אם זו “אכילה” לאפוקי מ”שתיה”, בזה כתב מרן הגרע”י זלה”ה בשו”ת יביע אומר ח”ח חאו”ח סי’ כ”ה אות ו’ לחשוש שאם מוצץ את המוצק לתוך פיו באופן שבולעו כשהוא נוזלי, נחשב כשתיה ולא כאכילה. ודו”ק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש