חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול, באיזו שפה דיבר הנחש כאשר פיתה את חווה לאכול את הפרי האסור?

תודה

תשובה

שלום וברכה

ישנם שני פירושים עיקריים בביאור דיבור הנחש עם חווה,

לפירוש אחד, היצר הרע המכונה השטן הוא זה שדיבר מפיו של הנחש, ולא הנחש דיבר בעצמו ובכוחו עם חווה.

לפירוש אחר הנחש עצמו דיבר ופיתה את חווה, הואיל והנחש לפני החטא ולפני שנענש היה בעל דרגה גבוהה כמעט כמו האדם, והיה הולך על רגליו בקומה זקופה והיה בעל ידים, ולאחר החטא נענש שקצצו לו את ידיו ורגליו ובכל מאכלו מרגיש רק טעם עפר וניטל ממנו כוח הדיבור.

איננו יודעים באיזו שפה דיבר הנחש עם חווה, כי אין לנו את ההבנה וההשגה מה היה כוחם ומעמדם של אדם וחווה קודם לחטא וקודם אכילתם מעץ הדעת, יתכן והקב”ה בראם עם כוח דיבור והבנה. אכן הדבר ברור שהיה ביניהם דיבור ותקשורת, כפי שנאמר בתורה שהקב”ה דיבר עם אדם וחווה, ומסתבר שבדרך זו דיבר גם הנחש עם אדם וחווה.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בזוהר לפרשת בראשית ל”ה עמוד ב’ איתא, וְהַנָּחָשׁ: רַבִּי יִצְחָק אָמַר דָּא יֵצֶר הָרָע. רַבִּי יְהוּדָה אָמַר נָחָשׁ מַמָּשׁ. אָתוּ לְקַמֵּיהּ דְרַבִּי שִׁמְעוֹן, אָמַר לוֹן וַדַּאי כֹּלָּא חַד. וְסמא”ל הֲוָה וְאִתְחַזֵּי עַל נָחָשׁ וְצוּלְמֵיהּ. דְּנָחָשׁ דָּא אִיהוּ שָׂטָן וְכֹלָּא חַד.

תרגום הזוהר הוא כך: וְהַנָּחָשׁ, רַבִּי יִצְחָק אָמַר זֶה יֵצֶר הָרָע. רַבִּי יְהוּדָה אָמַר נָחָשׁ מַמָּשׁ. בָּאוּ לִפְנֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן. אָמַר לָהֶם, וַדַּאי הַכֹּל אֶחָד, וְסמא”ל הָיָה, וְנִרְאָה עַל נָחָשׁ וְצַלְמוֹ. שֶׁנָּחָשׁ זֶה הוּא שָׂטָן, וְהַכֹּל אֶחָד.

מן האמור למדים אנו שנחלקו התנאים האם הנחש המתואר במקרא הוא סמל ליצר הרע או שהוא נחש ממש, אך גם האומר נחש ממש מסכים כי על הנחש התלבש השטן, כפי שביאר רבי שמעון שהכל הוא אחד והשטן הופיע בנחש.

לעניין השפה שדיבר הנחש עם חווה עיין באבן עזרא בראשית שיטה אחרת – פירוש פרק ג’ שכתב בזה”ל: ערום מכל חית השדה – ולא מהאדם. אמר הגאון כי הנחש לא דבר, רק מלאך דבר על פיו. ואחרים אמרו כי השטן שהוא שר דבר על פיו. וראיית הגאון כי לא יתכן לדבר הנחש בלשון בני אדם, כי עקרו הסכמה. ועוד, כי אין אברי הדבור מוכנים בו לדבר. ורב שמואל בן חפני אמר כי דבר הנחש. ויאמר ר’ שלמה בן גבירול: אלו היה הנחש מדבר, למה איננו מדבר היום? ודעו, כי אין בכתוב זכר שתאלמנה שפתיו. והפשט להיות כמשמעו. ואחר שהשם שם מאכלו עפר, הנה ירד ממעלת כל החיים שנבראו לאכול כל פרי וכל עשב.

מבואר כי לדעת רבי שלמה בן גבירול מלאך דיבר מפי הנחש, אך הנחש לא דיבר ממש בפיו, כי אין בו את יכולת הדיבור כלל. אולם לדעת רב שמואל בן חפני, הנחש דיבר בפיו ממש, וביאר האבן עזרא כי הוא משום שלפני העונש היה הנחש בדרגה גבוהה שיכול היה גם לדבר, ומשנענש שמאכלו יהיה עפר, ירד ממעלת כל החיים שנבראו ואיבד את מעלת הדיבור.

עוד חשוב לדעת כי אין לנו את יכולת ההבנה של מעמד האדם קודם החטא, ובכלל קודם אכילתו מעץ הדעת, לכן תשובות בנוגע לשפה שדיבר הנחש עם חווה אינם ידועות לנו, אולם יודעים אנו כי היה דיבור בזמן זה שהרי הקב”ה דיבר עם אדם וחווה, ומסתבר שבשפה זו או ביכולת תקשורת זו, פיתה גם הנחש את חווה.

2 תגובות

  1. מפרש החיד”א ע”ה שדיברו בלשון הקודש גם הנחש כי בתחילת הבריאה היו מדברים כולם לשון הקודש כולם כולל החיות והעופות (בשם רבינו אפרים בכתיבת יד בספרו של החיד”א “חומת אנך”)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש