חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב זעפראני דורש

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ראיתי אנשים יראי שמים, שמקילים לדבר בחלק האחרון של הקדיש, (לאחר דאמירן בעלמא) – כיצד ייתכן שמקילים לדבר בקדיש, שחומרתו גדולה כל-כך? האם יש איזה חילוק?
 

תשובה:

שלום רב!
עיקר הקדיש, הוא עד דאמירן בעלמא, שעד אז אומרים שבח ה’. וזה מה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה. וזה מה שאנו קוראים חצי קדיש.
אלא שאחר-כך, הוסיפו עוד בקשות אחרי הלימוד, על ישראל ועל רבנן. ובקדיש יתום, יהא שלמה רבא וכו’.

ואע”פ שלא מצאתי מפורש, להקל בדיבור – נראה מדברי הפוסקים, שכל דיני הקדיש אמורים, בחצי הראשון של הקדיש.
 
מקורות נימוקים והרחבה:
 

כן נראה פשוט, מעצם החילוק שרק החצי הראשון תיקנו אנשי כנה”ג, והשאר ממנהגא.

וכן ברמב”ם, (בסוף ספר אהבה בסדר תפילות נוסח הקדיש) בנוסח קדיש בתרא כתב, ז”ל:

“נהגו העם להוסיף בסופו נוסח זה”.

וכן ראיתי שהעיר בספר עיונים במשנה ברורה.

[וכ’ דוגמת ראיה, מדברי המשנ”ב בסי’ קכה סק”א, שהזהיר שם מהרהור בד”ת בעיקר הקדיש ולא בתוספת]

וכן מצאתי שכתב הגר”א נבנצל בהערותיו למשנ”ב סי’ נו סק”א.

וכ”נ בכה”ח סי’ נה סק”ט, דהא שאסור לעבור לפני האומר קדיש הוא רק בחצי הראשון. [ולמד זאת, ממש”כ בסי’ נא ס”ק יא וס”ק כב, לגבי עניית אמנים בתוך פסוקי דזמרה. ומשמע מזה שכל דיני הקדיש שווים זה לזה. ועיקר עניינם בחצי הראשון של הקדיש]

וכ”ה בהליכות שלמה פ”ו סי”ד.

שאלה:

ראיתי אנשים יראי שמים, שמקילים לדבר בחלק האחרון של הקדיש, (לאחר דאמירן בעלמא) – כיצד ייתכן שמקילים לדבר בקדיש, שחומרתו גדולה כל-כך? האם יש איזה חילוק?

 

תשובה:

שלום רב!

עיקר הקדיש, הוא עד דאמירן בעלמא, שעד אז אומרים שבח ה’. וזה מה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה. וזה מה שאנו קוראים חצי קדיש.

אלא שאחר-כך, הוסיפו עוד בקשות אחרי הלימוד, על ישראל ועל רבנן. ובקדיש יתום, יהא שלמה רבא וכו’.

ואע”פ שלא מצאתי מפורש, להקל בדיבור – נראה מדברי הפוסקים, שכל דיני הקדיש אמורים, בחצי הראשון של הקדיש.

 

מקורות נימוקים והרחבה:

 

כן נראה פשוט, מעצם החילוק שרק החצי הראשון תיקנו אנשי כנה”ג, והשאר ממנהגא.

וכן ברמב”ם, (בסוף ספר אהבה בסדר תפילות נוסח הקדיש) בנוסח קדיש בתרא כתב, ז”ל:

“נהגו העם להוסיף בסופו נוסח זה”.

וכן ראיתי שהעיר בספר עיונים במשנה ברורה.

[וכ’ דוגמת ראיה, מדברי המשנ”ב בסי’ קכה סק”א, שהזהיר שם מהרהור בד”ת בעיקר הקדיש ולא בתוספת]

וכן מצאתי שכתב הגר”א נבנצל בהערותיו למשנ”ב סי’ נו סק”א.

וכ”נ בכה”ח סי’ נה סק”ט, דהא שאסור לעבור לפני האומר קדיש הוא רק בחצי הראשון. [ולמד זאת, ממש”כ בסי’ נא ס”ק יא וס”ק כב, לגבי עניית אמנים בתוך פסוקי דזמרה. ומשמע מזה שכל דיני הקדיש שווים זה לזה. ועיקר עניינם בחצי הראשון של הקדיש]

וכ”ה בהליכות שלמה פ”ו סי”ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש