חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם אפשר לקחת את ההורים של החתן שלי להיות עד בכתובה של בתי היקרה?
 

תשובה:

שלום וברכה ראשית רצוני לאחל לכם ברכת מזל טוב לרגל שמחת החתונה
בנוגע לשאלתך, למרות שמעיקר הדין מחותנים אינם נחשבים כקרובים, כתבו הפוסקים שלכתחילה אין לקחת כלל קרובים לעדות קידושין ואפילו מחותנים.
לכן, במידה ויש לך אפשרות להשיג עדים כשרים אחרים, עליך להימנע מלקחת את מחותנך לעד, תוכל לכבד אותו בכיבוד אחר כגון באמירת ברכה משבע הברכות וכדו’.
בברכת מזל טוב ורוב נחת מבני הזוג היקרים

מקורות ונימוקים:
בגמרא בסנהדרין כ”ח: איתא, אמר רב חסדא אבי חתן ואבי כלה מעידין זה לזה ולא דמו להדדי אלא כי אוכלא לדנא. וכן פסק בשו”ע דאבי חתן ואבי כלה לא חשיבי קרובים זל”ז. ואף הרמ”א שהחמיר וכתב שאין להם לדון זה את זה, לא חלק בנוגע לעדות שכשרים להעיד זה לזה. ובוודאי שכשרים המחותנים להעיד גם על בת המחותנים.

אולם בשולחן ערוך אבן העזר בסדר הגט המודפס בסימן קנ”ד כתב השו”ע בזה”ל:

יזמין סופר ושני עדים כשרים שאינם קרובים זה לזה ולא לאשה. וכתב הרמ”א בהגהתו לשו”ע, ועיין לעיל סי’ קמ”א ס’ כ”ה לכתחלה לוקחים עדים שאין להם שום קרובה אפילו רביעי ברביעי או מצד חיתונים.

מכאן למדו הפוסקים שלכתחילה אין לקחת לעדות גיטין וקידושין, שום אדם שיש לו קירבת משפחה לחתן והכלה, ושמעתי בשם הגאון הגדול הרב יוסף שלום אליישיב זצ”ל, שגדר קירבת משפחה שלכתחילה אין לקחת כעד, כפי המוזכר בדברי הרמ”א הללו, היא כל קירבה שאנשים בעולם קוראים לזה קירבת משפחה.

לפיכך לכתחילה אין לקחת מחותנים כעדים להעיד בחופת בת המחותן, אולם בוודאי שבדיעבד עדותו כשרה.

 

שאלה:

האם אפשר לקחת את ההורים של החתן שלי להיות עד בכתובה של בתי היקרה?

 

תשובה:

שלום וברכה ראשית רצוני לאחל לכם ברכת מזל טוב לרגל שמחת החתונה

בנוגע לשאלתך, למרות שמעיקר הדין מחותנים אינם נחשבים כקרובים, כתבו הפוסקים שלכתחילה אין לקחת כלל קרובים לעדות קידושין ואפילו מחותנים.

לכן, במידה ויש לך אפשרות להשיג עדים כשרים אחרים, עליך להימנע מלקחת את מחותנך לעד, תוכל לכבד אותו בכיבוד אחר כגון באמירת ברכה משבע הברכות וכדו’.

בברכת מזל טוב ורוב נחת מבני הזוג היקרים

מקורות ונימוקים:

בגמרא בסנהדרין כ”ח: איתא, אמר רב חסדא אבי חתן ואבי כלה מעידין זה לזה ולא דמו להדדי אלא כי אוכלא לדנא. וכן פסק בשו”ע דאבי חתן ואבי כלה לא חשיבי קרובים זל”ז. ואף הרמ”א שהחמיר וכתב שאין להם לדון זה את זה, לא חלק בנוגע לעדות שכשרים להעיד זה לזה. ובוודאי שכשרים המחותנים להעיד גם על בת המחותנים.

אולם בשולחן ערוך אבן העזר בסדר הגט המודפס בסימן קנ”ד כתב השו”ע בזה”ל:

יזמין סופר ושני עדים כשרים שאינם קרובים זה לזה ולא לאשה. וכתב הרמ”א בהגהתו לשו”ע, ועיין לעיל סי’ קמ”א ס’ כ”ה לכתחלה לוקחים עדים שאין להם שום קרובה אפילו רביעי ברביעי או מצד חיתונים.

מכאן למדו הפוסקים שלכתחילה אין לקחת לעדות גיטין וקידושין, שום אדם שיש לו קירבת משפחה לחתן והכלה, ושמעתי בשם הגאון הגדול הרב יוסף שלום אליישיב זצ”ל, שגדר קירבת משפחה שלכתחילה אין לקחת כעד, כפי המוזכר בדברי הרמ”א הללו, היא כל קירבה שאנשים בעולם קוראים לזה קירבת משפחה.

לפיכך לכתחילה אין לקחת מחותנים כעדים להעיד בחופת בת המחותן, אולם בוודאי שבדיעבד עדותו כשרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש