חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

לכבוד הרב. בחודש דצמבר הקרוב אני יוצא לנופש, ומתכנן אם ירצה ה’ להגיע לארץ לשבועיים, ולהתארח אצל אחי בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים. לפי מה שהבנתי מאחי, יש לי שתי אופציות להתפלל במנין ספרדי: אופציה אחת הוא בית הכנסת קרוב לבית (קוראים לזה “צריף” אבל הוא אומר שזה בית הכנסת נחמד מאוד), והאופציה השניה היא בית הכנסת קצת יותר רחוק עם קצת עליה אבל אז אתפלל עם אחד מגדולי ישראל שליט”א. השאלה שלי אם יש באמת ענין לטרוח כל פעם כדי להתפלל באותו בית הכנסת של הרב החשוב?

תשובה

שלום וברכה. קודם כל נאחל מראש “נסיעה טובה וברוך הבא”. המלצתי לענ”ד, לנצל את הזדמנות להתפלל במנין של גדול הדור שליט”א. ויש לזה כמה סיבות, והסיבה העיקרית: להתפלל סמוך לצדיק ת”ח, היא “סגולה” נפלאה לקיבול תפילות[1].

ואמנם יש אומרים דהיינו תוך ד’ אמותיו דוקא[2], אבל יש אומרים דלאו דוקא אלא אפי’ באותו בית הכנסת נמי[3]. ויש אומרים דעדיף בתוך ד’ אמות ממש אבל אה”נ דגם בכל אותו בית הכנסת יש מעלה[4], ולמעשה ינהג כפי אפשרותו בלי להפריע ח”ו לצדיק ולמתפללים. וכמובן שעדיף להתפלל במנין של הצדיק ממש, ולא רק למלמל כמה מילים שהוא עדיין נמצא, כיון שיש אומרים שעיקר הסגולה היא להתפלל בעת שגם הצדיק מתפלל, שאז תפילתו עולה ביחד עם תפילת הצדיק[5].

מקורות:

[1] הנה בברכות דף ל”א ע”ב דרשינן “אני האשה הנצבת עמכה בזה – אמר ריב”ל מכאן שאסור לישב בתוך ד’ אמות של תפלה”, ע”כ, ופרש”י שם: “משמע אף הוא [כלומר אף עלי הכהן הגדול] עמה [כלומר ניצב עם חנה] בעמידה”, עכ”ל, וכן מבוא  בטור או”ח ריש סי’ ק”כ, דמפני שחנה ע”ה התפללה תוך ד’ אמותיו של עלי הכהן, נצרך עלי לעמוד עיי”ש, ונתקשה על זה החתם סופר זלה”ה בדרשותיו דף שנ”ז ע”א (ז”ך אלול תק”ע ד”ה או נאמר), דמה ראתה חנה על ככה להטריח את עלי, הכהן הגדול מאחיו, לעמוד, וכתב על זה ליתובי דעת”א וז”ל: “נראה לי טעמה בזה, כי זה הוא סגולה נפלאה שתתקבל התפלה ביותר בעומדו סמוך לאיש צדיק, ונהי דלא רצתה חנה שיתפלל עלי עבורה מפני שהורע מזלו בבנים, מ”מ בהתפללה בעצמה עמדה בסמוך, ליהנות מזיו אורו, וטוב לצדיק טוב לשכנו וכו’. עכ”ל. והניף ידו שנית גם בהגהות חת”ס על השו”ע או”ח סי’ ק”ב, על הט”ז סק”ה שם: “וחנה עשתה כן מפני שזה סגולה נפלאה להתפלל בצד הצדיק וכו'”. עכ”ל.

וכ”כ בשו”ת דעת נוטה ח”א הל’ תפילה סי’ פ”ט כתב הגר”ח קנייבסקי שליט”א שיש ענין להתפלל דוקא בצד של אדם צדיק. והגר”י זילברשטיין שליט”א בספר חשוקי חמד על ברכות דף ל’ ע”ב כתב להביא סייעתא לדברות החת”ס הנ”ל מהמשנה שם “רבי אלעזר בן עזריה אומר אין תפלת המוספין אלא בחבר עיר” דכתב ע”ז הרמב”ם בפירוש המשניות: “חבר – שם תלמיד חכמים, נמצא פירוש חבר עיר חכם של עיר, והוא כנוי לתפלת הצבור, לפי שמתקבצים אצל חכם שבהם.” עכ”ל, והיינו שהציבור היו תמיד משתדלים להתפלל אצל החכם שבעיר. עיי”ש. ובספר בסתר עליון עמ’ רג”ל מובא שהרה”צ רבי יהודה זאב ליבוביץ זצוק”ל היה אומר שכל מי שמתפלל במחיצתו, שקולה תפילתו כתפילה בציבור (כלומר כמו שתפילה בציבור מתקבלת יותר כמובאר בברכות דף ח’ ריע”א, כך נמי תפילת היחיד במחיצת הצדיק, זיע”א), עיי”ש.

[2] הג”ר שמחה בן ציון רבינוביץ שליט”א בפסקי תשובות סי’ צ”א סקל”ב, דהרי בזה מיירי החת”ס לגבי חנה. וכן נקט ג”כ בספר שימוש תהילים כהן פרק קל”ט.

[3] הגרי”ש אלישיב זצוק”ל, הביאו הגרי”ט ליפא פלמן שליט”א בספרו אשריך ישראל עמ’ נז”ר.

וכן השיב הגר”ח קנייבסקי זצ”ל, והובאה תשובתו בגליון אליבא דהלכתא אב תשס”ז [ועיקר חיליה מהתוספתא בע”ז פ”א ה”ג, ושם נאמר: “ר’ אליעזר בנו של ר’ יוסי הגלילי אומר אם ראית צדיק יוצא לדרך ואתה מבקש לצאת לאותה דרך, הקדם על ידיו שלשת ימים או אחר על ידיו שלשת ימים כדי שתצא עמו לדרך, מפני שמלאכי שלום מלווין אותו שנאמר כי מלאכיו יצוה לך לשמורך בכל דרכיך” ע”כ, וצריכים לומר דהבין הגר”ח מדברי התוספתא שזכות הצדיק מועילה לכל שהוא בגדר “מתלווה” לצדיק, ומתלווה אינו רק בתוך ד’ אמות אלא כל שהוא מתפלל עם הצדיק במיניינו נחשב כמתלווה לצדיק].  ומ”מ ע”ע בסמוך בשם ספר שמענו כן ראינו (ואין סתירה בין הדברים וז”פ).

[4] ספר שמענו כן ראינו פרק ו’ סי’ ל”ט (תשובות שהשיב בע”פ הגר”ח קנייבסקי זצ”ל). וראה שם דאם כבר נמצא בתוך ד’ אמות, אין מעלה שיהיה כמה שיותר קרוב, אבל אם נמצא בבית הכנסת מחוץ לד’ אמות, אזי כמה שיותר קרוב עדיף. עיי”ש.

[5] ספר שימוש תהילים כהן פרק קל”ט.

וצאינה וראינה ג”כ בשו”ת תשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ס שכתב (לא בתור ביאור לדברי החת”ס, אלא כמילתא באפי נפשה) שבבית הכנסת שמתפלל שם תלמיד חכם מופלג, “תפילות הציבור עולות יחד עם תפילתו”, עכ”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש