מקורות:
[1] הנה בברכות דף ל”א ע”ב דרשינן “אני האשה הנצבת עמכה בזה – אמר ריב”ל מכאן שאסור לישב בתוך ד’ אמות של תפלה”, ע”כ, ופרש”י שם: “משמע אף הוא [כלומר אף עלי הכהן הגדול] עמה [כלומר ניצב עם חנה] בעמידה”, עכ”ל, וכן מבוא בטור או”ח ריש סי’ ק”כ, דמפני שחנה ע”ה התפללה תוך ד’ אמותיו של עלי הכהן, נצרך עלי לעמוד עיי”ש, ונתקשה על זה החתם סופר זלה”ה בדרשותיו דף שנ”ז ע”א (ז”ך אלול תק”ע ד”ה או נאמר), דמה ראתה חנה על ככה להטריח את עלי, הכהן הגדול מאחיו, לעמוד, וכתב על זה ליתובי דעת”א וז”ל: “נראה לי טעמה בזה, כי זה הוא סגולה נפלאה שתתקבל התפלה ביותר בעומדו סמוך לאיש צדיק, ונהי דלא רצתה חנה שיתפלל עלי עבורה מפני שהורע מזלו בבנים, מ”מ בהתפללה בעצמה עמדה בסמוך, ליהנות מזיו אורו, וטוב לצדיק טוב לשכנו וכו’. עכ”ל. והניף ידו שנית גם בהגהות חת”ס על השו”ע או”ח סי’ ק”ב, על הט”ז סק”ה שם: “וחנה עשתה כן מפני שזה סגולה נפלאה להתפלל בצד הצדיק וכו'”. עכ”ל.
וכ”כ בשו”ת דעת נוטה ח”א הל’ תפילה סי’ פ”ט כתב הגר”ח קנייבסקי שליט”א שיש ענין להתפלל דוקא בצד של אדם צדיק. והגר”י זילברשטיין שליט”א בספר חשוקי חמד על ברכות דף ל’ ע”ב כתב להביא סייעתא לדברות החת”ס הנ”ל מהמשנה שם “רבי אלעזר בן עזריה אומר אין תפלת המוספין אלא בחבר עיר” דכתב ע”ז הרמב”ם בפירוש המשניות: “חבר – שם תלמיד חכמים, נמצא פירוש חבר עיר חכם של עיר, והוא כנוי לתפלת הצבור, לפי שמתקבצים אצל חכם שבהם.” עכ”ל, והיינו שהציבור היו תמיד משתדלים להתפלל אצל החכם שבעיר. עיי”ש. ובספר בסתר עליון עמ’ רג”ל מובא שהרה”צ רבי יהודה זאב ליבוביץ זצוק”ל היה אומר שכל מי שמתפלל במחיצתו, שקולה תפילתו כתפילה בציבור (כלומר כמו שתפילה בציבור מתקבלת יותר כמובאר בברכות דף ח’ ריע”א, כך נמי תפילת היחיד במחיצת הצדיק, זיע”א), עיי”ש.
[2] הג”ר שמחה בן ציון רבינוביץ שליט”א בפסקי תשובות סי’ צ”א סקל”ב, דהרי בזה מיירי החת”ס לגבי חנה. וכן נקט ג”כ בספר שימוש תהילים כהן פרק קל”ט.
[3] הגרי”ש אלישיב זצוק”ל, הביאו הגרי”ט ליפא פלמן שליט”א בספרו אשריך ישראל עמ’ נז”ר.
וכן השיב הגר”ח קנייבסקי זצ”ל, והובאה תשובתו בגליון אליבא דהלכתא אב תשס”ז [ועיקר חיליה מהתוספתא בע”ז פ”א ה”ג, ושם נאמר: “ר’ אליעזר בנו של ר’ יוסי הגלילי אומר אם ראית צדיק יוצא לדרך ואתה מבקש לצאת לאותה דרך, הקדם על ידיו שלשת ימים או אחר על ידיו שלשת ימים כדי שתצא עמו לדרך, מפני שמלאכי שלום מלווין אותו שנאמר כי מלאכיו יצוה לך לשמורך בכל דרכיך” ע”כ, וצריכים לומר דהבין הגר”ח מדברי התוספתא שזכות הצדיק מועילה לכל שהוא בגדר “מתלווה” לצדיק, ומתלווה אינו רק בתוך ד’ אמות אלא כל שהוא מתפלל עם הצדיק במיניינו נחשב כמתלווה לצדיק]. ומ”מ ע”ע בסמוך בשם ספר שמענו כן ראינו (ואין סתירה בין הדברים וז”פ).
[4] ספר שמענו כן ראינו פרק ו’ סי’ ל”ט (תשובות שהשיב בע”פ הגר”ח קנייבסקי זצ”ל). וראה שם דאם כבר נמצא בתוך ד’ אמות, אין מעלה שיהיה כמה שיותר קרוב, אבל אם נמצא בבית הכנסת מחוץ לד’ אמות, אזי כמה שיותר קרוב עדיף. עיי”ש.
[5] ספר שימוש תהילים כהן פרק קל”ט.
וצאינה וראינה ג”כ בשו”ת תשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ס שכתב (לא בתור ביאור לדברי החת”ס, אלא כמילתא באפי נפשה) שבבית הכנסת שמתפלל שם תלמיד חכם מופלג, “תפילות הציבור עולות יחד עם תפילתו”, עכ”ל.