חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

הייתי רוצה לדעת מה ההלכה במקרה שהאדם התחיל סעודה בערב ראש חודש וסיים אותה עשר דקות לפני הכניסה של ראש חודש, האם הוא יכול לחכות עם רדת החשיכה ולעשות ברכת המזון עם יעלה ויבוא או לא? מהי ההלכה אם אוכלים כזית לאחר השקיעה? ומה ההלכה אם כבר התפללת ערבית בפלג המנחה עם יעלה ויבוא (זה משנה משהו)?

מצד אחד, השולחן ערוך פוסק על סימן קפח, שהדבר החשוב הוא תחילת הסעודה, אבל במקרה שמישהו התחיל את הסעודה בערב שבת וסיים בשבת, מביא השולחן ערוך שהוא כן חוזר ואומר רצה (וגם בדעה שהוא לא עושה, המשנה ברורה אומרת שאם אוכלים כזית אחרי השקיעה, כן עושים)… נראה מכאן שמה שפסק השולחן ערוך בהלכות סעודה לא תמיד חל, אז איך תיראה ההלכה במקרה הנ”ל?
תודה!

מצד א

תשובה

שלום וברכה שאלת חכם שאלת, והנני נפנה לענות לך כבקשתך:

יש להזכיר בברכת המזון יעלה ויבוא גם אם סיים בפועל את אכילתו קודם הלילה, ואין חילוק בין אם אכל כזית בלילה לבין אם לא אכל.

מקורות ונימוקים:

ראה בחיד”א בברכי יוסף (סימן קפח ס”ק יב) שתירץ את הסתירה במרן השו”ע, דלעולם אזלינן בתר מעיקר וכמ”ש התוספות, אולם יש לחלק בין היכא שגמר סעודתו ביום והמתין עד הלילה דאז יש להשלימה כדין תפילת תשלומין, ובתפילת תשלומין אזלינן לפי התפילות של השתא, היינו שאם לא התפלל מנחה של ער”ש מתפלל ערבית של שבת שתיים. נמצא א”כ דמרן בסי’ קפח איירי, שהמשיך סעודתו גם בלילה, ולפיכך בזה מברך כדמעיקרא ומ”ש השו”ע (סי’ רעא סעיף ו’) ללכת בתר השתא איירי שסיים סעודתו מבעוד יום והמתין עד הלילה, ולפיכך יש להשלימה כדין הלילה שעומד בו. וכדבריו העלה מרן בשו”ת יחוה דעת ח”ג (סימן נה).

והשתא לפי דבריהם, בנד”ד אם גמר סעודתו קודם שנכנס ר”ח והמתין עד הלילה שהוא ר”ח מלברך, יש להזכיר בכל אופן יעלה ויבוא של ר”ח. ואין חילוק בין אם אכלו כזית ללא אכלו. וכן יוצא מבואר לפמ”ש לתרץ המג”א (סי’ קפח ס”ק יד) דמרן ספוקי מספקא ליה ובכל ענין מזכיר. וע”ע בשיירי כנה”ג (סי’ קפח הגב”י או’ יז).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש