חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פירמידות

מדוע הקב”ה הוצרך להפציר במשה רבינו ללכת לפרעה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום

רציתי לשאול

מדוע הקב”ה היה צריך לבקש שבע פעמים ממשה רבינו ללכת לראות את פרעה לפני שהסכים לעשות זאת?

תשובה

שלום וברכה

אכן הקדוש ברוך הוא הפציר במשה רבינו שבעה ימים, שיסכים לגאול את עם ישראל ממצרים, כפי שפירש רש”י את הפסוק “לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשם גם מאז דברך אל עבדך, שמות פרק ד’ פסוק י’.

בטעם הדבר שהקב”ה היה צריך להפציר במשה רבינו כל כך, ולא נענה משה רבינו לבקשה זו מיד, נאמרו כמה פירושים. רש”י פירש שהסיבה לדבר היא מפני שלא היה משה רבינו מעוניין לקחת את הגדולה לעצמו אלא לכבד בה את אהרון אחיו הגדול ממנו, שהרי היה גם הוא נביא.

טעם נוסף ביאר הרמב”ן שהוא מפני שניבא משה רבינו שאין סופו להכניס את עם ישראל לארץ ישראל, לפיכך ביקש מהקב”ה שישלח מנהיג שיזכה לגאול את עם ישראל ממצרים ואף להכניסם לארץ ישראל, היות והוא אין בכוחו לגמור את השליחות לגאול את עם ישראל.

בדרך נוספת תרגם האונקלוס, שמשה רבינו סירב הואיל וראה בדבר פחיתות כבוד כלפי הקב”ה, שאדם כבד פה ולשון כמותו, יהיה הנציג של הקב”ה לבקש מפרעה לשלוח את עם ישראל ממצרים.

מקורות ונימוקים:

שמות פרק ד’ פסוק י’ וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־יְקֹוָק֘ בִּ֣י אֲדֹנָי֒ לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי גַּ֤ם מִתְּמוֹל֙ גַּ֣ם מִשִּׁלְשֹׁ֔ם גַּ֛ם מֵאָ֥ז דַּבֶּרְךָ֖ אֶל־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי.

ברש”י כתב לדרוש את המילים גם מתמול וכו’, בזה”ל: למדנו שכל שבעה ימים היה הקדוש ברוך הוא מפתה את משה בסנה לילך בשליחותו, מתמול שלשום מאז דברך הרי שלשה, ושלשה גמין רבויין הם, הרי ששה, והוא היה עומד ביום השביעי כשאמר לו זאת, עוד אמר לו להלן פסוק יג שלח נא ביד תשלח, עד שחרה בו וקבל עליו, ע”כ. מבואר בדברי רש”י כי שבעה ימים הפציר הקב”ה במשה רבינו שיאות לבוא לפני פרעה ולבקש ממנו לגאול את עם ישראל ממצרים.

בטעם הדבר שמשה ריבנו לא ניאות מיד לבקשת הקב”ה, ביאר רש”י שם בזה”ל:  וטעם כל זה, מפני שלא היה רוצה משה ליטול גדולה על אהרן אחיו שהיה גדול הימנו, ונביא היה, שנאמר (שמואל א ב כז) הנגלה נגליתי אל בית אביך בהיותם במצרים, הוא אהרן.

כעין זה כתבו גם הרמב”ן והכלי יקר על הפסוק שלח נא ביד תשלח, זה לשון הכלי יקר: והנכון הוא שעל אהרון אחיו הגדול אמר כן, כי היה לו בסוף חלק בכל השליחות, על כן אמר תמסור כל השליחות בידו פן ירע בעיניו על משה, והשיב לו הקב”ה וראך ושמח בליבו.

בדרך נוספת כתב הרמב”ן לפרש, על הפסוק שלח נא ביד תשלח שמות ד י”ג, בזה”ל: דבר אחר שלח נא ביד אחר שתרצה לשלוח, שאין סופי להכניסן לארץ ולהיות גואלם לעתיד, יש לך שלוחים הרבה.

ובדרך נוספת ציין הרמב”ן לתרגום האונקלוס שתרגם שמשה רבינו אמר ‘ביד מאן דכשר דתשלח’, כלומר, שלח נא ביד אדם מדבר צחות שיהיה כשר וראוי לשליחות נכבדת כזאת, ואל תשלח ביד כבד פה וכבד לשון ותהיה עם פיו בדברו אל פרעה, כי איננו דרך כבוד ומעלה להיות שלוחך ערל שפתים, כי לא ישמעו כל העמים בדברו אל המלך, ויהיה זה גרעון בעיניהם.

והסיבה לכל הסרבנות הזאת כתב הרמב”ן בזה”ל: והסיבה למשה בכל הסרבנות הזאת ענוותנותו הגדולה מכל האדם אשר על פני האדמה, שלא היה מוצא את לבו להתגדל ולדבר אל המלך ושיתפאר לאמר ה’ שלחני, ולא על ישראל להוציאם ממצרים ולהיות עליהם מלך, ע”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש