חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אכילת סלטים שהיו בשולחן השבת יחד עם חלב

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

האם מותר לי לאכול מטבוחה שנשארה משבת, יחד עם חלבי?
 

תשובה:

מותר לאכול את הסלטים שנותרו משבת יחד עם חלבי, ככל שבעת הסעודה היה לסלטים כלי הגשה מיוחדים, ולא השתמשו הסועדים בכלי האכילה האישים שלהם על מנת ליטול מהסלטים.
כמו כן, גם אם לא היה לסלטים כף הגשה מיוחד, אם לא אכלו מהסלטים לאחר שהוגשו המאכלים הבשריים לשולחן, ניתן לאכול את הסלטים יחד עם מאכלים חלביים, ואין לחשוש שמא התיז מהמאכל הבשרי לתוך הסלט.
חשוב לציין שבכל מקרה שהוא, כלומר גם אם לא היה כף הגשה מיוחד לסלטים והשתמשו בסלטים בשולחן אף לאחר הגשת המאכלים הבשריים. יש להימנע מאכילת הסלטים יחד עם החלבי, אולם ניתן לאכול את הסלטים בלא להמתין לאחריהם שש שעות קודם לאכילת מאכלי חלב.
אכן לכתחילה מצווה מן המובחר שקודם שמביא את המאכלים הבשריים לשולחן, יפנה מן השולחן כל סלט שחושב אח”כ לאוכלו עם חלב.
בברכת שנה טובה.

 
מקורות ונימוקים:
הבית יוסף בסימן ביורה דעה סימן פ”ט, הביא לדברי הירושלמי שכתב כי פת שאכלה עם הגבינה צריך לבער שיורי הפת הזו מהשולחן בכדי לאכול בשר על השולחן. עוד הביא הב”י דבהגהות אשיר”י בשם או”ז כ’ דמצוה מן המובחר היכא שאכל גבינה ורוצה לאכול בשר שיבער הלחם ‘וכל מאכל שהיה על השולחן בזמן שאכל הגבינה’.

להלכה בשולחן ערוך פסק את דברי הירושלמי בלבד דרק את הפת שאכל ממנה עם הבשר או הגבינה צריך לבער שיוריה מעל השולחן בכדי לאכול חלב על השולחן, אך סתם פת או מאכל שהיו על השולחן בשעה שאכל הבשר או הגבינה אך לא אכל מהן לא הזכיר השו”ע לבערן מן השולחן. ככל הנראה טעמו משום שאין זה מעיקר הדין אלא למצווה מן המובחר.

מבואר שמעיקר הדין אין צורך לחשוש שנגעו המאכלים הנמצאים על השולחן בבשר או בחלב שהיו על השולחן, ורק לגבי הלחם שאוכלים אותו עם המאכלים שעל השולחן, חוששים מעיקר הדין שמא נגעו בבשר או בחלב שעל השולחן.

לפיכך סלטים שהיו על השולחן בארוחת שבת בשרית, אם היה להם כף הגשה מיוחד אין לחשוש שמא נעשו בשריים, ורק אם אין להם כף הגשה מיוחד, והסועדים משתמשים בכלי האכילה האישי שלהם לקחת מאותם הסלטים יש לחשוש שהסלטים נעשו בשריים.

אמנם למצווה מן המובחר ראינו בדברי ההגהות אשר”י שיש עניין שאף לא יהיה על השולחן שאוכלים בו חלב שום מאכל שהיה על השולחן עם הבשר.

 

בכל מקרה אין האמור אלא לעניין שלא לאכול את הסלטים יחד עם החלב, אולם לאחר אכילת הסלטים אין צורך להמתין שש שעות, היות ולעניין המתנת שש שעות המנהג הוא רק לאחר אכילת בשר או תבשיל של בשר, ולא לאחר אכילת מאכל עם שומן בשר שהתערב בו בטעות ושלא על מנת להטעימו מלכתחילה. כפי שכתב הש”ך בסימן פ”ט סעיף קטן י”ט, ועיין שם עוד בבאר היטב ובפת”ש ס”ק ז’.

 

שאלה:

האם מותר לי לאכול מטבוחה שנשארה משבת, יחד עם חלבי?

 

תשובה:

מותר לאכול את הסלטים שנותרו משבת יחד עם חלבי, ככל שבעת הסעודה היה לסלטים כלי הגשה מיוחדים, ולא השתמשו הסועדים בכלי האכילה האישים שלהם על מנת ליטול מהסלטים.

כמו כן, גם אם לא היה לסלטים כף הגשה מיוחד, אם לא אכלו מהסלטים לאחר שהוגשו המאכלים הבשריים לשולחן, ניתן לאכול את הסלטים יחד עם מאכלים חלביים, ואין לחשוש שמא התיז מהמאכל הבשרי לתוך הסלט.

חשוב לציין שבכל מקרה שהוא, כלומר גם אם לא היה כף הגשה מיוחד לסלטים והשתמשו בסלטים בשולחן אף לאחר הגשת המאכלים הבשריים. יש להימנע מאכילת הסלטים יחד עם החלבי, אולם ניתן לאכול את הסלטים בלא להמתין לאחריהם שש שעות קודם לאכילת מאכלי חלב.

אכן לכתחילה מצווה מן המובחר שקודם שמביא את המאכלים הבשריים לשולחן, יפנה מן השולחן כל סלט שחושב אח”כ לאוכלו עם חלב.

בברכת שנה טובה.

 

מקורות ונימוקים:

הבית יוסף בסימן ביורה דעה סימן פ”ט, הביא לדברי הירושלמי שכתב כי פת שאכלה עם הגבינה צריך לבער שיורי הפת הזו מהשולחן בכדי לאכול בשר על השולחן. עוד הביא הב”י דבהגהות אשיר”י בשם או”ז כ’ דמצוה מן המובחר היכא שאכל גבינה ורוצה לאכול בשר שיבער הלחם ‘וכל מאכל שהיה על השולחן בזמן שאכל הגבינה’.

להלכה בשולחן ערוך פסק את דברי הירושלמי בלבד דרק את הפת שאכל ממנה עם הבשר או הגבינה צריך לבער שיוריה מעל השולחן בכדי לאכול חלב על השולחן, אך סתם פת או מאכל שהיו על השולחן בשעה שאכל הבשר או הגבינה אך לא אכל מהן לא הזכיר השו”ע לבערן מן השולחן. ככל הנראה טעמו משום שאין זה מעיקר הדין אלא למצווה מן המובחר.

מבואר שמעיקר הדין אין צורך לחשוש שנגעו המאכלים הנמצאים על השולחן בבשר או בחלב שהיו על השולחן, ורק לגבי הלחם שאוכלים אותו עם המאכלים שעל השולחן, חוששים מעיקר הדין שמא נגעו בבשר או בחלב שעל השולחן.

לפיכך סלטים שהיו על השולחן בארוחת שבת בשרית, אם היה להם כף הגשה מיוחד אין לחשוש שמא נעשו בשריים, ורק אם אין להם כף הגשה מיוחד, והסועדים משתמשים בכלי האכילה האישי שלהם לקחת מאותם הסלטים יש לחשוש שהסלטים נעשו בשריים.

אמנם למצווה מן המובחר ראינו בדברי ההגהות אשר”י שיש עניין שאף לא יהיה על השולחן שאוכלים בו חלב שום מאכל שהיה על השולחן עם הבשר.

 

בכל מקרה אין האמור אלא לעניין שלא לאכול את הסלטים יחד עם החלב, אולם לאחר אכילת הסלטים אין צורך להמתין שש שעות, היות ולעניין המתנת שש שעות המנהג הוא רק לאחר אכילת בשר או תבשיל של בשר, ולא לאחר אכילת מאכל עם שומן בשר שהתערב בו בטעות ושלא על מנת להטעימו מלכתחילה. כפי שכתב הש”ך בסימן פ”ט סעיף קטן י”ט, ועיין שם עוד בבאר היטב ובפת”ש ס”ק ז’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש