חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

אחיין שלי עולה למצוות בכותל ולצערי אני בשלושים על אבי, רציתי לדעת האם אני יכולה להגיע לעלייה לתורה מבלי להשתתף בחגיגות לאחר העלייה לתורה?

תשובה:

 
מותר לך להשתתף בשמחה ללא כל חשש. אולם כפי שהרגשת יפה לאחר סיום העליית לתורה אין לך להשתתף במקום בו חוגגים בשירה וריקודים, אבל לטעום משהו ולצאת, מותר.

מקורות ונימוקים:
בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות אבילות סימן שצא):

על כל מתים נכנס לבית המשתה לאחר שלשים יום; על אביו ועל אמו, לאחר י”ב חדש. ואף אם השנה מעוברת, מותר לאחר י”ב חדש.

והנה תפילה בבית הכנסת או בכותל ברוב עם, אינו בכלל זה, לפי שעיקר האיסור הוא בבית המשתה, היינו כניסה לאולם שמחות ששם היא עיקר השמחה ויש שם אכילה ושתייה. ולפיכך אפילו שהמשפחה המורחבת מתכנסת שם ושרים מעט בפה ועושים לחתן הבר מצווה שמח, אין זה בכלל האיסור. וכל שכן לבני ספרד הנוהגים כדברי מרן החיד”א בברכ”י (סי’ שצא סק”ב). וע”ע בס’ מאור ישראל למרן זצוק”ל מועד קטן (כג.). ובשו”ת תפלה למשה – הלוי ח”ג (סי’ מא).

ויתרה מכך כתב הגרש”ז אוירבך זצ”ל בשו”ת מנחת שלמה ח”ב (יו”ד סי’ צו או’ יב), שמותר להיכנס לבר מצווה המתקיימת באולם שמחות בעת שאין שם כלי נגינה ולטעום משהו ולאחל ברכת מזל טוב ולצאת.

 

שאלה:

אחיין שלי עולה למצוות בכותל ולצערי אני בשלושים על אבי, רציתי לדעת האם אני יכולה להגיע לעלייה לתורה מבלי להשתתף בחגיגות לאחר העלייה לתורה?

תשובה: 

מותר לך להשתתף בשמחה ללא כל חשש. אולם כפי שהרגשת יפה לאחר סיום העליית לתורה אין לך להשתתף במקום בו חוגגים בשירה וריקודים, אבל לטעום משהו ולצאת, מותר.

מקורות ונימוקים:

בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות אבילות סימן שצא):

על כל מתים נכנס לבית המשתה לאחר שלשים יום; על אביו ועל אמו, לאחר י”ב חדש. ואף אם השנה מעוברת, מותר לאחר י”ב חדש.

והנה תפילה בבית הכנסת או בכותל ברוב עם, אינו בכלל זה, לפי שעיקר האיסור הוא בבית המשתה, היינו כניסה לאולם שמחות ששם היא עיקר השמחה ויש שם אכילה ושתייה. ולפיכך אפילו שהמשפחה המורחבת מתכנסת שם ושרים מעט בפה ועושים לחתן הבר מצווה שמח, אין זה בכלל האיסור. וכל שכן לבני ספרד הנוהגים כדברי מרן החיד”א בברכ”י (סי’ שצא סק”ב). וע”ע בס’ מאור ישראל למרן זצוק”ל מועד קטן (כג.). ובשו”ת תפלה למשה – הלוי ח”ג (סי’ מא).

ויתרה מכך כתב הגרש”ז אוירבך זצ”ל בשו”ת מנחת שלמה ח”ב (יו”ד סי’ צו או’ יב), שמותר להיכנס לבר מצווה המתקיימת באולם שמחות בעת שאין שם כלי נגינה ולטעום משהו ולאחל ברכת מזל טוב ולצאת.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש