דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לכבוד כבוד הרב
אם אחרי שאני אומר קריאת שמע על המיטה, אני נזכר ששכחתי להגיד ברכת בורא נפשות על שתייה ששתיתי, האם מותר לי להגיד את זה אחרי שכבר אמרתי ברכת המפיל?.
וכן, אם אני אומר פרק אחד של תהילים כל לילה לפני שינה, ושכחתי לפני שאמרתי קריאת שמע, ואני נזכר אחר כך, האם מותר לי לומר את הפרק של תהילים?
אם שכחת ולא בירכת ברכת נפשות, מותר לך לברך ברכת בורא נפשות גם לאחר אמירת ברכת המפיל, וכן מותר לקרוא פרק תהילים שאתה נוהג לקרוא בכל יום.
מקורות:
אע”ג שכתב הרמ”א (סי’ רלט סעיף א’): אין אוכלים ושותים ולא מדברים אחר ק”ש שעל מיטתו אלא ישן מיד, שנאמר: “אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה”. וגם המשנה ברורה (ס”ק ד’) כתב, דאם כבר ברך ברכת המפיל יזהר שלא יפסיק בדיבור. וכן כתב הבן איש חי (פרשת פקודי אות יב), שמנהגו ומנהג אביו שלא לברך המפיל בשו”מ משום שחששו שמא לא יירדמו או יפסיקו בדיבור ולדעת כמה פוסקים הוי ברכה לבטלה. וכ”כ עוד הרבה אחרונים.
מ”מ במקום מצווה וכן במקום צורך יש להתיר, וכמ”ש בספר תהילת חיים ח”ב (עמ’ מא) כתב וז”ל: מצד הדין מותר לדבר אחר ברכת המפיל ואינו דומה לברכת המוציא, שהשינה אינה מסורה לאדם שפעמים אינו יכול לישון, רק ברכה זו תיקנו אותה אנשי כנה”ג כברכת השכיבנו שאומרים בבית הכנסת אף שהוא ער כמה שעות. לכן אם נחוץ בכך מותר לדבר, ואף לאכול ולשתות ולעסוק במשא ומתן אם באו אליו לאחר ברכת המפיל, ולכן לא הוזכר בראשונים האיסור לדבר, ורק הרמ”א הביא מצד מנהג ע”פ הפסוק: “אמרו בלבבכם על משכבכם ודמו סלה”, עכ”ל. ובאמת שכדבריו כתב גם הגאון מהרי”צ חיות (ברכות יא:) שברכת המפיל הוי ברכת השבח ונתקנה על מנהגו של עולם ואפי’ לא ישן. וכן דעת האורחות חיים – ספיקנא (ס”ק ג’) דברכת המפיל אינו כברכת הנהנין, רק ברכת שבח צרכי העולם, וע”כ אין להקפיד אם נמשך בדיבורו או באכילתו לאחר ברכת המפיל. וכן דעת החיי אדם (כלל לה סע’ ד’) שכתב, אבל בלילה אפי’ לא ישן כלל לא הוי לבטלה, די”א שתיקנו אותה על מנהג העולם כמו ברכות השחר. גם הכף החיים (ס”ק ז’) הביא כן בשם היפה ללב, והכנה”ג ועוד. וכ”כ בספר הליכות עולם ח”א (עמ’ רנט) בשם פוסקים רבים. וע”ע במה שכתב בזה בפסקי תשובות חלק ב’ (עמ’ תתקפז הערה 17). וכן יש לדקדק בדברי המ”ב, שנזהר לכותבו בלשון איסור, אלא כתב יזהר שלא להפסיק.
ועל כן אף שללא צורך אנו נזהרים בזה, מ”מ במקום צורך וכל שכן במקום מצווה, אין בזה כל פקפוק, ואין לחוש משום ברכה לבטלה.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
בס”ד מקורות ונימוקים: א). בגמ’ ביצה (דף טו:) איתא ב’ טעמים בטעם תקנת עירוב, לפי רבא כדי שיברור מנה
מקורות וביאורים: א). מה שכתבנו שאינו יכול לעמוד במקומו ולברך משם, היינו לא מבעיא לדעת מרן השו”ע (סי’ קלט ס”ג)
האם צריך לקבוע מזוזה במשרד עם ברכה
מקורות ונימוקים: פסק השולחן ערוך יו”ד סימן רפ”ו סעיף י”א שהחנויות שבשווקים פטורות ממזוזה. טעם הדבר הוא מפני שהתורה אמרה
האם יש חשש איסור ‘חדש’ בשתיית בירה ללא כשרות בחו”ל
מקורות ונימוקים: איסור אכילת תבואה חדשה עד להקרבת העומר התורה אסרה לאכול תבואה חדשה עד להקרבת קרבן העומר, כלשון התורה
מה יברכו בעקבות הדיווח שבתם חיה בשבי ולא נרצחה
מקורות הנה הדבר ברור, שאילו היו חוזרים לבשרם, שהבת תחי’ בחיים, ואינה מוחזקת בשבי ובמקום סכנה, ודאי שהיו צריכים לברך
האם צריך לשלם על מעטפת בניה ועמודים שבנה השכן העליון
מקורות ונימוקים: המשתמש בבנייה של שכנו צריך לשלם לו על כך משנה בבא בתרא דף ה’. כותל חצר שנפל מחייבין
האם מותר לקדש בטבעת נישואין עם חריטה
מקורות ונימוקים: טבעת נישואין על פי הקבלה כתב הבן איש חי פרשת שופטים שנה ראשונה אות ח’ בזה”ל: יש נוהגין
האם כהן יכול להיות רופא \ אח \ חובש \ פרמדיק?
מקורות וביאורים: מכיון שמצוי הרבה שמטפלים גם בגוססים, ואין לכהן לטפל בגוסס וכמ”ש השו”ע (סי’ שע א), וגם הרמ”א כתב,
מתי הם עשרת ימי תשובה בשנת 2023 ?
מקורות ונימוקים מעלת עשרת ימי תשובה בגמרא מסכת ראש השנה (טז:) אמר רבי כרוספדאי בשם רבי יוחנן: שלשה ספרים נפתחים
אכילת מצה ושתיית 4 כוסות לחולה
מקורות וביאורים: ע”פ שו”ע (סימן תפב סעיף א’) ובמשנ”ב (ס”ק ו’), יעו”ש. ולגבי ד’ כוסות עי’ שו”ע (סימן תעב סעי’
גזל ואיננו זוכר ממי – ומה הדין לגבי מי שגזל את הגוי
מקורות ונימוקים: תנאי ראשון לחזרה בתשובה על עוון גזל הוא השבת הממון בגמרא ביומא דף פ”ה: דרשה הגמרא, “מכל חטאתיכם
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א