חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

האם תבנית אלומיניום צריך הכשר?

 האם תבנית אלומיניום צריך הכשר?

תשובה

שלום וברכה לשואל הנכבד,

תבניות אלומיניום רב שימושי, טעונים טבילה בברכה, אולם תבניות אלומיניום חד – פעמי תוצרת חו”ל, יש פוסקים המצריכים טבילה ללא ברכה וכן דעת מרן החזון עובדיה זצוק”ל, אולם למעשה רבים לא נהגו לטובלם, וראה בביאורים.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

מקורות ונימוקים:

  • בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק ג סימן כב) כתב שאלומיניום שהיא מתכת חדשה שלא נזכרה בקרא נראה דמה”ת אינם צריכים טבילה, דממה שנקט הפסוק שש מינים בשמותיהם ולא נקט כלל כל כלי מתכות מוכרחין לומר דדוקא הני מקבלין טומאה וצריכין טבילה ולא כלים ממינים אחרים דהתורה שניתנה מפי הקדוש ברוך הוא הרי הוא ברא את כל מיני המתכות שבעולם אף אלו שלא ידעו האינשי ואם היו בדין טומאה וטבילה היה לו לפסוק לפרט גם מינים אלו. אלא שמדרבנן צריכים טבילה לפי שדמי לכלי זכוכית, לפי שאם נשתברו יש להם תקנה ככלי זכוכית דמי.
  • אולם כל זה בכלי אלומיניום רב שימושי, אבל חד פעמי כמו אותם אלו התבניות שאחר שימוש אחד תיכף זורקים אותם, לכאו’ אין להם דין כלי, וכמ”ש הרמב”ם (פ”ה מהלכות כלים ה”ז) שקרן שהוא משתמש בה ומשליכה אינה מקבל טומאה. וכן הוכיח בשו”ת אור לציון ח”ב (עמ’ צב) מדברי הרמב”ם הללו. וכן צידד בנד”ד הגר”מ פינשטיין זצ”ל במאסף לתורה והוראה (חוברת ב’ עמוד מ’) שכיון שמעיקרא אינו כלי שראוי להתקיים רק פעם או פעמיים ושלוש, יש חסרון בשם כלי שבו. וכ”כ באגרו”מ (חיו”ד ח”ג סי’ כג).
  • איברא שבספר חזון עובדיה – שבת ח”ג (עמוד נו) העלה מרן זצוק”ל שכלי אלומיניום חד פעמי צריכים טבילה ללא ברכה ועיי”ש במקורות. וכ”כ בשו”ת משנה הלכות חלק ז (סימן קיא) שכלי אלומיניום שהם בעצם כלי וראוי לתשמיש ולהתקיים מספר פעמים רק שאין משתמשין בו אלא ארעי פשוט שחייב בטבילה.
  • אולם כבר כתבנו דלמעשה לא ראינו מי שטובל כלים אלו, וזה מכמה סיבות, א. שמעתי שכשרות בית יוסף, קונה מהמפעל בחו”ל מעיקרא את פס הייצור התבניות וממילא הם שליחים של היהודי ומייצרים עבור הישראל, וראה שו”ע (יו”ד סי’ קכ סעיף י’) ובנו”כ. ועוד, לפי שיש מחלוקת לגבי מניות היהודי במפעלי גויים, וכיון שכן הוי ספק נוסף, ומ”מ המחמיר לטובלן ללא ברכה, תע”ב.
  • ולהוי ידוע, דכיום יש סימון על התבניות אם מיוצרים בארץ או בחו”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש