ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
שלום. אני ובעלי נשואים כבר 5 שנים. אני חוזרת בתשובה, שומרת שבת וטהרת המשפחה ומתפללת כל יום, ובעלי גם התחזק אבל פחות ממני, גם שבת אצלו עדיין לא 100%, אבל מכבד אותי, וגם הילדים שלנו שלחנו לרשת “בני יוסף” ברוך ה’.
אבל לאחרונה בעלי הפתיע, חזר הביתה עם תספורת מארינס רצינית, לא השאיר סנטימטר אחד באיזור הפאות. אני כל כך כועסת. אין מילים לתאר את הכעס שלי למרות שזה בינו לבין בורא עולם. זה הצליח למוטט אותי עד כדי כך שאני לא רוצה שום קשר איתו. הוא לא מוכן לשנות תספורת גם במחיר שזה יעלה בנישואינו. מה עושים?
קודם כל, יפה מאד שאת מדגישה שזה “בינו לבין בורא עולם”, זו גישה חשובה מאוד כדי לחיות בשלום במקרים כאלו שיש הבדלים מהותיים בין האשה לבעלה בנוגע לרמת שמירת תורה ומצוות. ועכשיו מה שנשאר לנו להתבונן, זה מה קרה עכשיו, שהדבר הזה ממוטט אותך יותר מדברים אחרים? הרי סביר להניח, שבאמת הפנימית שבדבר, מה שהפריע לך כאן אינו עצם ה”עבירה” שבהתנהגותו, כי הרי בשאר הדברים שהוא לא פעל בהם עפ”י ההלכה, למרות שזה בוודאי כאב לך, אבל לא ברמה זו שגורם לך לרצות ניתוק הקשר.
אז צריכים לדעת כלל חשוב. בכל פעם שכועסים על הנהגות של אחרים (או כל רגש אחר שמפריע לנו ביחס להתנהגותם), בפרט במקרה כזה שכאילו ההתנהגות אינה נוגעת אלייך ישירות כי זה בינו לבין בוראו, מה שמכעיס אותנו איננה העובדה, אלא הפרשנות שלנו על העובדה, אז אם משנים את הפרשנות, אפשר לנטרל גם את הכעסים (אנשי מקצוע קוראים לזה שיטת בירון קייטי, וחז”ל קוראים לזה “הוי דן את כל האדם לכף זכות”). נפשיט את הדברים:
העובדה כמות שהיא: הוא עשה תספורת מארינס באופן שלא משאיר פאות הראש.
דוגמאות של פרשנות אפשרית (שגורמת לתגובה שכתבת “אני כל כך כועסת”), הוא הסתפר בצורה כזו למרות כל מה שזה מפריע לי כי: א) לא איכפת לו ממני. ב) הוא לא מכבד את הרגשות שלי. ג) חסר ב”שותפות”, כמו שכתבת שהוא “הפתיע”. או פרשנויות אחרות שרק את יכולה להבחין בעצמך איך בדיוק זה מרגיש לך. (בעיקרון זה לא מקצועי מצידי לתת דוגמאות, כי זה עלול לבלבל אותך ולא לתת לך לחדור לאמת הפנימית שלך, אבל כיון שהדברים כאן מוצגים גם לציבור רחב, ההכרח לא יגונה לתת דוגמאות כדי שהרעיון יהיה מובן).
וכמובן שכל הפרשנויות האלו וכיוצא באלו, לפי האמת הפנימית, מסתבר שאינם מדויקות, שהוא ככל הנראה אדם טוב שאיכפת לו ומכבד וכו’, ועובדה שמוכן שתשלחי את הילדים לחינוך לפי הערכים שלך, ומוכן לשמור על טהרת המשפחה, ומוכן באופן כללי לכבד את העמדה שלך, ורק עכשיו קרה פרט ספציפי שכאב לך באופן מיוחד. אבל, נניח שאת מרגישה שיש כאן איזה פרשנות שנראה אמיתית והיא מפריע לך ומכאיבה לך, כיון שאת רוצה שינוי, כי לזה פנית אלינו, בואי ננסה לתת פרשנות אחרת…
דוגמאות של שינוי פרשנות: הוא חזר עם מארינס כי: א) הוא מיסכן, חסר לו ביטחון עצמי ובדרך התספורת הוא מחפש (בטעות ובצורה אנושה) להרגיש קצת יותר בעל עוצמה כל שהיא. ב) הוא מיסכן, ונזקק לאישורים מהחברה, ובחברה שהוא נמצא הוא חושב (בטעות) שיכול להשיג אישורים ע”י נראות בסגנון זה. ג) הוא מיסכן, מרגיש את עצמו ירוד מפני שאינו דתי כמו אשתו ובניו, ואולי יש לו גם נקיפות מצפות, ורוצה לחזק את התדמית העצמית שלו כחילוני ע”י החרפת חזותו כחילוני, וסבור (בטעות) שבדרך זו יכול “להשקיט” את הקול שבתוכו שאומרת לו “אתה אפס”. וכמובן את יכולה לחשוב על עוד פרשנויות שמנטרלות את הרגשות הרוגז שיש לך עליו, לפי איך שאת מכירה אותו ואת המצב שלו.
ובאמת שיש כאן דרך נוספת לטפל בתסכול שלך בענין זה, והוא לבדוק איפה בדיוק זה פוגש אותך, כי נושא שמפריע לך כל כך עמוק עד כדי “התמוטטות” ורצון לנתק את הקשר, זה אומר שזה פוגש אותך בדבר שאצלך הוא מרגיש חיוני, ונכון שקיום תורה ומצווה הוא דבר חיוני אבל כבר הסברנו שזה לא הנושא כאן כיון שבשמירת השבת ובדברים אחרים (שעפ”י ההלכה הם אף חמורים יותר) לא הבחנת בכאב הזה. הדבר הכביכול חיוני הזה (שבוודאי לפי האמת אינו חיוני, כי ההתנהגות שלו היא בינו לבין בוראו ולא נוגע אלייך ישירות) נקרא בשפת המודעות עצמית “הטעות הבסיסית”, אבל דבר כזה אין אפשרות (כמעט) לבחון דרך כתיבה. אבל אני חושבת שבשיטת שינוי הפרשנות כבר תוכלי להרגיע את הכאב.
בהצלחה!!
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
האם צריך למחוק ממכשיר הטלפון תמונות של סמלי דתות אחרות
מקורות ונימוקים: פסק השולחן ערוך יו”ד סימן קמ”א סעיף א’, שכל הצלמים הנמצאים, אם נעשו לצורך עבודה זרה אסורים, אולם
מקורות ונימוקים: איסור אכילת תולעים התורה הזהירה בכמה לאווים על איסור אכילת תולעים, ויקרא פרק י”א פסוקים מ”א – מ”ד:
האם קומקום חשמלי צריך טבילת כלים במקווה
מקורות ונימוקים: חיוב טבילת כלי מטבח חשמליים במדבר פרק ל”א פסוק כ”ג: כָּל־דָּבָ֞ר אֲשֶׁר־יָבֹ֣א בָאֵ֗שׁ תַּעֲבִ֤ירוּ בָאֵשׁ֙ וְטָהֵ֔ר אַ֕ךְ בְּמֵ֥י
להשתמש בהטבת פטור ממע”מ באילת – באמצעות רכישה של קרוב משפחה
מקורות ונימוקים: ‘דינא דמלכותא דינא’ – הטעם והגדר בגמרא בנדרים דף כ”ח. איתא, “אמר שמואל דינא דמלכותא דינא”. דברי שמואל
ניצל מזירת פיגוע ירי של מחבלים אם מברך הגומל
מקורות הנה בגמרא ברכות (נד:) איתא, הולכי מדברות חייבים להודות ולברך הגומל, דכתיב “תעו במדבר בישימון דרך עיר מושב לא
להסתכן במלחמה ובימים שבשגרה בשביל הצלת אחרים
מקורות: נאמר בתורה (שמות י”ט) “לא תעמוד על דם רעך” ודרשו בגמרא סנהדרין (עג.) מניין לרואה את חבירו שהוא טובע
קרובי משפחה הנפטרים באים לשמחות (חתונה מילה בר מצוה)
מבואר בזוהר הקדוש[1], שבזמן שמחה, אם אביו ואמו של בעל השמחה כבר נפטרו, נשמתיהם מגיעות להשתתף בשמחה יחד עם השכינה.
מה צריך לכוון בתפילה כדי לצאת ידי חובה
מקורות ונימוקים: מהי הכוונה הנדרשת בתפילה בגמרא בברכות ל”א. איתא, תנו רבנן המתפלל צריך שיכוין את לבו לשמים, אבא שאול
שמע מגילה ונראה לו שהחזן הקורא טעה בקריאתה
ובכן, לא פירשת באיזו טעות מדובר, כי יש טעויות שאינן מעכבות וישנן המעכבות. ונקטינן דטעות שהענין משתנה בו יש לחזור
מקורות ונימוקים: עם ישראל שהו במדבר סיני ארבעים שנה, מעת צאתם מארץ מצרים ועד כניסתם לארץ ישראל, כידוע. השם מדבר
מקורות ונימוקים: בגמרא שבת (מ עמוד ב’) מבואר דמותר לקחת כלי שיש בו שמן ולהניחו בתוך כלי גדול של מים
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם