ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
האם כשאני נותן הוראה מסויימת כדאי להסביר אותה בהיגיון או להנחית אותה כהוראה שגם אם לא מבינים – עליהם לבצע? וזאת מפני שאם יתרגלו רק לעשות מה שהם מבינים במקרה שהם חולקים על שיקול דעתי או שאינם יודעים את כל התמונה מפני דברים שאיני יכול/ רוצה לפרט הם עלולים לסרב לשמוע בקולי כי הם לא מבינים.
לדוגמא עקרון חשוב לי , לא לחזור מאוחר בלילה. הילדה לא מבינה למה.
לא הכל אפשר להסביר ולא כל דבר בכל גיל. אבל זו רק דוגמא והכוונה שלי ברמת הרעיון… ומאידך גיסא. אני זוכר שהנחיתו עלי דברים מאד כעסתי, מדוע לא מסבירים וכו’.
בשאלתך כתבת את התשובה מדוע לא להסביר וכמה זה נכון. אם כי כאשר ניתן להסביר אפשר להסביר מידי פעם, ולא תמיד (גם כשאפשר). אין לי מושג למה מאד כעסת כשהנחיתו עליך דברים (עצם המילה הנחתה יש לה קונוטציה שלילית, לא צריך להנחית אפשר פשוט לומר… ולא כאן המקום להרחיב למה הרגשת שהנחיתו עליך דברים, זה קשור כנראה לדינמיקה שהייתה בינכם), אך ילד צריך לדעת לקבל את דברי ההורים כפי שהם גם בלי הסברים.
כל הנושא של הקשר של הילדים איתנו ומצוות כיבוד הורים על מנת שידעו לקבל סמכות בלי שאלות ומתוך כך ישמעו בקול דברי חכמים גם כשאינם מבינים ומתוך כך לשמוע בקול ה’ יתברך, כך אנו גדלים לעבדי ה’ אמיתיים. שים לב שגם בתורה יש מצוות – עם הסבר והיגיון ויש חוקים ללא הסבר.
(ונכון שהתורה דווקא בעד שננסה להבין את הדברים, ונשאל שאלות, ונחקור ונעמיק, אבל הכל בתור “לימוד”, לא בתור “סיבה לקיים”. הסיבה לקיים את התורה, זה מפני שה’ אמר, ואחרי שמרנו “נעשה” אפשר להגיד גם “נשמע” שנתבונן לנסות להבין (לפי מיעוט ההבנה שלנו) מעט מההגיון, אבל אסור שיהיה ה”נשמע” סיבה ל”נעשה”).
למה לעשות מצוה מסוימת שאיני מבין? אני עושה כי כך ה’ ציווה. העשיה היא בלי שאלות ובלי הסברים. למידה לחוד, עשייה לחוד. אם ילד יתרגל על כל דבר לקבל הסבר, למה שיקיים אח”כ מצוות שאינו מבין.
השכל האנושי שלנו לא אמור להבין כל דבר. גם השכל של ילדינו (תלוי גיל) לא מבין כל דבר.
העיקרון הוא אבא ואמא אומרים – ילד עושה. ואין בעולם מי שרוצה טובת הילד יותר מהוריו.
וכמו שכתבתי לעיל, מידי פעם אפשר להסביר כאשר נראה לעיני ההורה, אבל באווירה של למידה (בחינת “ונשמע”), לא כתנאי לעשייה.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
מתי התאריכים של חג הסוכות השנה – 2023
מקורות ונימוקים: ימי חג הסוכות חג הסוכות חל תמיד בתאריך העברי ט”ו תשרי – כ”א תשרי, כאשר בתאריך כ”ב תשרי
תינוק שנולד לאם יהודייה מתרומת ביצית של גויה – האם הוא יהודי
מקורות ונימוקים: מעמדו של הנולד לאם יהודייה מתרומת ביצית של גויה בנידון מעמדו ההלכתי של תינוק הנולד מאם פונדקאית יהודיה
רשימת 200 רעיונות למחמאות \ פירגונים \ שבחים \מעלות
כמובן הערכה הדדית היא אחד מעמודי התווך של הבית, וגם בן הזוג (כמו כל אדם באשר הוא) זקוק שיעריכו אותו
האם מותר ללמוד תנ”ך בלילה / בערב
מקורות ונימוקים: מקור העניין שלא ללמוד תנ”ך בלילה במדרש תנחומא פרשת כי תשא סימן ל”ו על הפסוק “ויהי שם עם
אני בהיריון בסיכון האם אני צריכה לצום ביום כיפור
מקורות ונימוקים: איסור אכילה ושתיה ביום הכיפורים ציוותה התורה בנוגע ליום הכיפורים, בחומש ויקרא פרק טז פסוק כט :וְהָיְתָ֥ה לָכֶ֖ם
מקורות וביאורים: ראה דינים אלו של אשה שפסק ווסתה, בשולחן ערוך (יו”ד סי’ קפט כח – לא). והנה לגבי שאר
שינה שמו לאחר הנישואין וכתב כתובה חדשה בתאריך מאוחר
מקורות ונימוקים: שינה שמו לאחר הנישואין – האם צריך כתובה חדשה כתב בשו”ת שבט הלוי חלק ח סימן רפ”ו אות
מקורות ונימוקים: האיסור לשקר ויקרא פרק י”ט פסוק י”א, “לא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו”. שמות כ”ג “מדבר שקר תרחק”
מי היו אביו ואמו של נח ולמה ה’ הביא את המבול
מקורות ונימוקים: אביו של נח היה למך כפי שכתבה התורה בראשית פרק ה’ פסוקים כ”ח-כ”ט: וַֽיְחִי־לֶ֕מֶךְ שְׁתַּ֧יִם וּשְׁמֹנִ֛ים שָׁנָ֖ה וּמְאַ֣ת
בס”ד מקורות וביאורים: גילוח פאת הראש על ידי לייזר א). הרמב”ם (פי”ב מהל’ עבודה זרה הלכה ו’) כתב, מותר ללקט
להתחתן עם אישה שאמה התגיירה גיור רפורמי
מקורות ונימוקים: מעמדה של מי שנולדה לאם שעברה גיור רפורמי כלל הוא בידינו כי היהדות נקבעת על פי האם, כפי
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם