שאלה:
בעבודתי כטכנאי בחברה העובדת בשירות העירייה באחזקת הרמזורים, נתקלתי בבעיה הלכתית, כאשר מתקבלות בעצם יום השבת קריאות לתיקון רמזורים, מה עלי או על חברי במשטרה לעשות, האם יש להתחשב בסכנת מחללי מחשבות בפרהסיה, יש משמעות למיקום הרמזור, כגון כביש בין עירוני, צומת מסוכן, או כביש צדדי.
תשובה:
הנה בשאלה חמורה זו, אי אפשר לתת מענה נכון ובאופן גורף, ומן הראוי היה שתעשו לכם רב, ליטול ממנו עצה בכל מקרה לגופו, אך מכל מקום אכתוב רק באופן כללי, את העקרונות ההלכתיים למקרים כאלו, הנה יש לתקן את התקלה ע”י עובדים שאינם מבני ברית, אך אם אי אפשר בעצה זו, יש להעדיף במידת האפשר להזמין שוטר להכוונת התנועה, במידה ואי אפשר להשתמש בפתרון זה, אפשר להתיר לתקן את הרמזורים בשבת, משום שיש בין הנוסעים קטנים שלא הגיעו למצוות, ואין להטיל עליהם אשמה בכגון זה.
באשר לחילוק מקומות ומידת הסיכון, קשה לקבוע בזה מסמרות, אלא יש להתחשב בדעת המומחים הממונים על הדבר, אחר הסברת חשיבות הדיוק בהגדרת המקום, ואם לדבריהם יש במקום זה חשש סכנה, יעשו כנ”ל.
עד כאן התשובה להלכה, אך למעשה שמירת השבת ושמירת גדרי ההלכה מחייבים להיוועץ עם מורה הוראה מובהק ולהביא בפניו את מכלול הנתונים הספציפיים, ותשועה ברוב יועץ.
נימוקים:
ראה ביחוה דעת ח”ז (סי’ סח) הי”ל זה מקרוב, ראיתי שנשאל בזה, ושם גמגם מאוד בטעם תינוקות שנשבו בחופשיים בזה”ז [וציינו שם למש”כ בלוית חן סי’ צג עמ’ קנב, ובשו”ת יביע אומר ח”ח אבהע”ז סי’ יב אות’, ב, ו], וכ”כ בשו”ת שבט הלוי (ח”ב סו”ס קעב), מ”מ כ’ להתיר משום שבין הנוסעים איכא חולים מסוכנים, ואת”ל דלא שכיחי, מה שאינו ברור וכו’, מ”מ מצויים ילדים קטנים שלא הגיעו למצות, אשר אין להטיל עליהם אשמה, לפיכך יש מקום עפ”י ההלכה לתת היתר עבודה תקנם, אם א”א להזמין שוטר להכוונת התנועה.
והנה הובאה תשובה זו גם בילקוט יוסף למרן הראש”ל שליט”א (סי’ שו ס”ד הערה כ), אלא שהוא כתב בגוף ההלכה, שעל עובדי החברה לשאול רב בכל מקרה לגופו אם מותר להם לעבוד בשבת.