מקורות ונימוקים:
על פי התורה היהדות נקבעת לפי האם, כפי המבואר במשנה פרק עשרה יוחסין, קידושין ס”ו: כל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין הולד כמותה ואיזה זה זה ולד שפחה ונכרית ע”כ. בדברי המשנה מבואר כי וולד שנולד לאם יהודייה ואב גוי, או לאם נכריה ואב יהודי, הוולד מתייחס אחר האם.
וכן קיימ”ל בגמרא ביבמות דף כ”ג: נכרי ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר אלא שהוא פגום לכהונה, אולם אם הוא בן נכרית ואביו ישראל הוולד נכרי כמותה, ואינו יהודי.
כך גם פסק השולחן ערוך להלכה אבן העזר סימן ד’ סעיף ה’, שיהודי שבא על גויה וילדה הוולד כמותה. זאת בשונה משאר הדתות, בהם מעמד הוולד נקבע לפי מעמד האב.
מן האמור למדים אנו, כי היהדות נקבעת אך ורק לפי מעמד האם, ולא לפי רצון או בחירה או אמונה. האפשרות היחידה שמי שאינו יהודי יהפוך ליהודי היא על ידי גיור, וכפי המבואר בשולחן ערוך יו”ד סימן רס”ח סעיפים א’ – ב’, שם נתבאר כי המעוניין להיכנס לקהל ישראל עליו לעבור נוסף על קבלת המצוות, מילה וטבילה.
כנגד אלו אשר רצו לחדש גיורים שונים ואפשרויות שונות להיות יהודי יצאו חוצץ גדולי האומה לכל אורך הדורות, ורק כדוגמא אציין את הפוסקים האחרונים בדורנו זה שהתייחסו לפולמוס מיהו יהודי, בשו”ת משנה הלכות חלק ד’ סימן קס”ב, ובשו”ת מאמר מרדכי כרך ג יורה דעה סימן י”ד.
ועיין שם שציין לדברי הזוהר הקדוש פרשת שמות (דף ד’ ע”א), שכתב לבאר את דברי חז”ל בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים, דהיינו שלא רצו הנשים להתבולל עם המצרים אלא רצו להישאר עם נפרד, ולשמור על טהרת הייחוס.