ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
אשתי עובדת כאחות בבית החולים, כל היום עובדת קשה, ובערב ישר שמגיעה הביתה מתחברת לאינטרנט ובקושי מתייחסת לילדים ולי. אני עושה את רוב הדברים בבית, מפעיל מכונות כביסה, ספונג’ה, מכין ארוחות ערב לילדים, מקלח אותם, משכיב אותם… והיא עם האינטרנט שלה. אני כבר מיואש מהמצב ולא יודע כבר איך להתמודד עם זה. מה אתם מציעים לעשות?
יש כלל חשוב: הטבע של “האחריות”, שאינה יכולה להיות אצל שניים. כל עוד שהאחריות על הבית והילדים אצלך, היא לא תרגיש את האחריות, וממילא לא היה לה דחף פנימי מספיק חזק לעזוב את הסדרות האהובות אצלה לאחר יום קשה.
אבל מצד שני, לעזוב את האחריות בבת אחת, זה מאוד קשה. מה יהיה על הבית? מה יהיה עם הילדים?
לכן העצה היא לעזוב את האחריות בהדרגה, באופן שהיא תכנס לעניינים, עכ”פ כשותפה. לדוגמא: תמצא שיעור תורה פעם אחת בשבוע בשעות הערב, ותסביר לה (בצורה נעימה) שזה שיעור שחשוב לך מאוד, ואתה רוצה רק פעם אחת בשבוע ללכת לשיעור הזה, האם היא יכולה, רק ביום הזה, להכין ארוחת ערב ולהשכיב את הילדים?
אם הצלחת בצעד זה של פעם בשבוע, כבר נוצר כאן פריצת דרך, שהיא תכנס לעניינים ותהיה מעורבת האחריות הזו, ואז יתכן מאוד שזה ישפיע (במועט או בהרבה) גם על שאר הימים (ולא לשוכח פידבק מתאים על ההתקדמות, מבלי שזה ישמע מניפולציה). ואתה מצדך תעשה עבודה להתנתק (נפשית) מאחריות עד כמה שניתן, ולאט לאט, עם סבלות, היא תכנס יותר ויותר להיות שותפה בכל הנושא של הבית, דבר שהוא בסך הכל חיוני גם בשבילה כאשה, שזו טבעה להיות קשורה עם הבית ועם הילדים.
כמובן בנוסף, אם אפשר, בעקבות הימים שאתה יוצא, להציע לה פתרונות לגבי זמן הבילוי שהיא כל כך חפצה בו, אולי עם קצת מחשבה לתכנן “סדר יום” (ו”סדר לילה”) מסודר, אפשר לקבוע מראש זמן לבילוי באופן “רשמי”, כך שיהיה לה “פת בסל” בענין זה. אבל צריכים לעשות זאת מחכמה, כי לפעמים הצעה כזו עלולה לעורר הרגשת התנגדות (תלוי בדינמיקה ביניכם אבל זה נושא ארוך).
בהצלחה!!
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
האם השמות – דנאל / שלו טובים ומתאימים לבן
מקורות ונימוקים: משמעות השם דנאל בראשית פרק ל’ פסוק ו’: וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ דָּנַ֣נִּי אֱלֹהִ֔ים וְגַם֙ שָׁמַ֣ע בְּקֹלִ֔י וַיִּתֶּן־לִ֖י בֵּ֑ן עַל־כֵּ֛ן
מקורות וביאורים: בספר טהרת הבית ח”ג (עמוד כט) כתב, שאין למחות ביד מי שמקלה בדבר. ואין בזה איסור כתובת קעקע,
מקורות ונימוקים: בגמרא בנדרים דף ל”ב: מבואר כי שם בן נוח הוא מלכי צדק מלך שלם, והדבר ברור כי שם
מקורות אכן מחזה מצוי הוא במקומנו שבעת שאנשים עושים תענית דיבור אינם משיבים שלום לשואליהם, ואין צריך לומר שאינם דורשים
אם יש ענין לא לגלות שהאישה בהריון, ואיך לנהוג כלפי ההורים?
מקורות [1] מקורות לעין הרע מהמדרשים ומהתנ”ך אני מוכרח להאריך במקום לקצר, ולהבהיר שנושא עין הרע הוא לא ענין דמיוני
מקורות ונימוקים על המזבח עצמו מותר לעלות עצם הדבר ששולחן דומה למזבח, יש לו מקור בגמרא ברכות (נה.) וחגיגה (כז.),
האם בצום מותר לבלוע תרופות עם מים?
מקורות ונימוקים: בליעת גלולות תרופה מותר אף ביום כיפור הנה לבלוע גלולות תרופה מותר בצום, הואיל ואין להם טעם ואינם
התרת נדרים וקללות ברדיו ובטלפון
מקורות ונימוקים: א). הטור (יו”ד סימן רכח) הביא פלוגתת הרמב”ם והרא”ש אם מהני להתיר נדר שלא בפני הבעל דבר,
כלי הגשה חדשים – האם צריכים טבילה
מקורות ונימוקים: מקור מצוות טבילת כלים במשנה במסכת עבודה זרה דף ע”ה: איתא, הלוקח כלי תשמיש מן העובדי כוכבים את
כשרות מסטיק – ניקוטין לפסח ולכל השנה
מקורות ונימוקים: א). כתב השו”ע (סי’ תמב סעי’ ד’) דחמץ שנתעפש קודם זמן איסורו, מותר לקיימו בפסח, וה”ה דמותר
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם