חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

ביום צום כמו עשרה בטבת,

אם אני צריך לקחת תרופות, מותר לי לקחת אותם עם מים?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ביום צום כמו תענית עשרה בטבת או צום גדליה או י”ז בתמוז או תענית אסתר, כל מי שזקוק לתרופות, אפילו אם הוא לא נחשב חולה בכלל, רשאי לבלוע גלולות, הואיל ואינו ראוי לאכילה אינו נחשב לאוכל.

ואם איננו יכול לבלוע את גלולות התרופה ללא מים והוא זקוק לה, רשאי לבלוע אותם עם מעט מים כפי הנדרש לבליעת הכדור. ויש שכתבו שלא ישתה יותר משיעור מלא לוגמיו, דהיינו לא יותר מארבעים מיליליטר.

האמור הוא בנוגע לכדורי תרופה ללא טעם טוב, אולם כדורי מציצה וכדו’ שיש בהם טעם טוב, אין לקחתם בצום, אלא”כ הוא חולה שאין בו סכנה שפטור מן הצום.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בליעת גלולות תרופה מותר אף ביום כיפור

הנה לבלוע גלולות תרופה מותר בצום, הואיל ואין להם טעם ואינם ראויים לאכילה כלל, לכן אפילו ביום כיפורים מותר לבלוע אותם וכ”ש בשאר הצומות.

כפי שכתב בשו”ת כתונת יוסף או”ח סימן ד’, וכפי שכתב בשו”ת חזון עובדיה דיני ארבע תעניות עמוד ל’. וכ”כ בשו”ת אגרות משה או”ח סימן ד’ סוף תשובה צ”א. וכ”כ בשו”ת שבט לוי חלק י’ סימן פ”א, וכ”כ בשו”ת תשובות והנהגות חלק ג’ סימן קנ”ו.

בליעת גלולות עם מים בשאר צומות

אדם שאיננו יכול לבלוע את הכדורים בלא מים, וזקוק למים כדי לבלוע אותם, כתב בספר חזון עובדיה דיני ארבע תעניות עמוד ל’ שאדם החש בראשו בתענית יכול לבלוע גלולות עם מעט מים, אם איננו יכול לבלוע ללא מים. כן כתב בספר ילקוט יוסף סימן תק”נ.

אולם במקורות לא ציין מרן הרב עובדיה זצ”ל היתר לקחת גלולות עם מים אלא לחולה שאין בו סכנה שאיננו צריך לצום כלל מעיקר הדין בד’ צומות. כפי שכתב בשו”ת אגרות משה חלק ג’ סימן צ”א. ולא מצאתי שמרן זצ”ל ביאר בהערות למטרה מקור לדבריו שגם חולה שאין בו סכנה יכול לבלוע גלולות עם מים בצום.

אכן מסתבר שסברתו היא שכיון שד’ צומות הינם קלים ורבנן תקנו אותם רק על מי שאיננו חולה, לפיכך במקום שיש לאדם צורך בלקיחת תרופה ואיננו יכול לקחתה ללא מים, על כגון זה לא גזרו חכמים לאסור.

כך מצאתי גם בשו”ת תשובות והנהגות כרך ג’ סימן קנ”ו שכתב בזה”ל:

הנה עצם בליעת התרופות בתענית פשוט דשרי שאין אוכלין אותן אלא לרפואה, אכן כשבולע אותם רק ע”י שתיית מים ראוי לאסור, ואף שאין מברכין על מים אלא כששותה להנאתו כמבואר בספ”ו דברכות, היינו לענין ברכה דוקא שלא תיקנו ברכה אלא כשנהנה, אבל לגבי איסור תענית, נראה דאסור בשתיית מים אף שלא נהנה דמ”מ מבטל בכך את העינוי וזהו יסוד מצות צום.

מיהו כשמצטער הרבה, ואינו יכול לבלוע הכדור בלי מעט מים, אזי בשאר צומות שהאיסור קיל ויסודו מנהג בעלמא, שברצו תליא מלתא, וישתה פחות ממלוא לוגמיו דהיינו חצי שיעור עינוי, כיון דאינו מתכוין כלל למים, ולא שייך שכן נהנה שהרי לא נהנה, נראה להתיר כשכואב לו ומצטער כה”ג שאינו מתבטל מהצום בכך, ומקיים מצוותו.

לפיכך למעשה מותר לקחת גלולות תרופה בצום, ומי שאינו יכול לבלוע הגלולות ללא מים, יוכל גם לבלוע מים מעט בשביל להעביר את הגלולות, ככל שנדרש בשביל כך ולא יותר, ועדיף שלא ישתה יותר מארבעים מיליליטר, שהוא שיעור מלוא לוגמיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש