חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב
רציתי לשאול התחלתי ללמוד גמרא עם הפירוש של שוטנשטיין (מנסה להבין כמה שיותר בלי להעזר בפירוש) ואני מרגיש שסך הכל אני דיי מבין אני מאוד חדש בלימוד הגמרא,
ברצוני לשאול את הרב האם זה תקין ללמוד גמרא בעיון ביחיד ללא חברותא או שעדיף להימנע מזה וללמוד דברים אחרים וגמרא ללמוד עם חברותא?
 

תשובה:

שלום וברכה, אני בטוח שבזמן (המועט) שטעמת את לימוד הגמרא, נחשפת לעולם מושגים מדהים, מחכים ומתוק, – התחלת לטעום את המתיקות של תורתנו הקדושה, שיש בה רובדים עמוקים של לוגיקה מחשבה וחשבון מדויק יחד עם סברות בריאות. אולם ללא ספק כל ההתחלות קשות ובפרט בשפה ארמית ולשון שאינך אינו מורגל בו.
ולעצם שאלתך, ללא ספק עם יש באפשרותך ללמוד יחד עם חברותא עליך לעשות זאת, שהרי אמרו חז”ל (תענית ז.) “ברזל בברזל יחד” – אלו תלמיד חכמים שמחכימים ומחדדים זה את זה בהלכה. ובפרט בלימוד גמרא שיש בו עומק לפנים מעומק. ואף שגם בשאר לימודי קודש ראוי ללמוד יחד עם חברותא, מכל מקום בלימוד הגמרא הדבר נצרך ביותר, ובפרט בתחילת לימודך שיש הרבה מושגים ‘טריים’ שאדם שכבר עסק במשך תקופה יוכל להיות לך לאחיעזר ולאחיסמך.
אולם אם אינך מוצא במקום מגורך חברותא, או חבורה שניתן להצטרף אליה, אם המסכת הינה קלה ביחס למסכתות אחרות, כגון מסכת תענית, ברכות וכדומה, ואתה מרגיש שאתה מבין טוב את הנלמד, ואתה חוזר על לימודך, אין כל חיסרון ועיכוב בדבר זה.
ואתה עלה והצלח ותורתך תשמור עליך ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח, אמן.

שאלה: שלום וברכה לכבוד הרב
רציתי לשאול התחלתי ללמוד גמרא עם הפירוש של שוטנשטיין (מנסה להבין כמה שיותר בלי להעזר בפירוש) ואני מרגיש שסך הכל אני דיי מבין אני מאוד חדש בלימוד הגמרא,
ברצוני לשאול את הרב האם זה תקין ללמוד גמרא בעיון ביחיד ללא חברותא או שעדיף להימנע מזה וללמוד דברים אחרים וגמרא ללמוד עם חברותא?

 

תשובה: שלום וברכה, אני בטוח שבזמן (המועט) שטעמת את לימוד הגמרא, נחשפת לעולם מושגים מדהים, מחכים ומתוק, – התחלת לטעום את המתיקות של תורתנו הקדושה, שיש בה רובדים עמוקים של לוגיקה מחשבה וחשבון מדויק יחד עם סברות בריאות. אולם ללא ספק כל ההתחלות קשות ובפרט בשפה ארמית ולשון שאינך אינו מורגל בו.

ולעצם שאלתך, ללא ספק עם יש באפשרותך ללמוד יחד עם חברותא עליך לעשות זאת, שהרי אמרו חז”ל (תענית ז.) “ברזל בברזל יחד” – אלו תלמיד חכמים שמחכימים ומחדדים זה את זה בהלכה. ובפרט בלימוד גמרא שיש בו עומק לפנים מעומק. ואף שגם בשאר לימודי קודש ראוי ללמוד יחד עם חברותא, מכל מקום בלימוד הגמרא הדבר נצרך ביותר, ובפרט בתחילת לימודך שיש הרבה מושגים ‘טריים’ שאדם שכבר עסק במשך תקופה יוכל להיות לך לאחיעזר ולאחיסמך.

אולם אם אינך מוצא במקום מגורך חברותא, או חבורה שניתן להצטרף אליה, אם המסכת הינה קלה ביחס למסכתות אחרות, כגון מסכת תענית, ברכות וכדומה, ואתה מרגיש שאתה מבין טוב את הנלמד, ואתה חוזר על לימודך, אין כל חיסרון ועיכוב בדבר זה.

ואתה עלה והצלח ותורתך תשמור עליך ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח, אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש