חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב.

לקראת ערב לביבות שיתקיים בביתי, אני רוצה להכין סופגניות בבית מכמות גדולה של כשלש קילו קמח, האם אני חייבת להפריש חלה?

 

תשובה:

סופגניות המטוגנות בשמן עמוק, מעיקר הדין אין חייבים להפריש מהם חלה, הואיל וחיוב הפרשת חלה הוא דווקא מעיסה העומדת לאפיה. אולם מאחר ונחלקו הפוסקים בדבר, יש להפריש חלה בלא ברכה.

אכן לאחרונה שמעתי, כי יש המכינים סופגניות באפיה בתנור ולא בטיגון בשמן עמוק, לכן חשוב לציין כי סופגניות כאלו הנועדים לאפיה בתנור, חייבות בחלה מעיקר הדין ובברכה.

גם אם מעוניינים להכין מרוב העיסה סופגניות לטיגון בשמן עמוק, ורק מעט סופגניות לאפיה בתנור מטעמי בריאות וכדו’, כל העיסה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה.

 

מקורות ונימוקים:

נאמר בתורה [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט] “והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה’. מכאן למדה הגמרא בפסחים ל”ז: כי חיוב חלה אינו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, דהיינו עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה [יו”ד סימן שכ”ט סעיף ב’]. לפיכך סופגניות של חנוכה שמטגנים אותם במחבת בתוך שמן פטורות מחלה.

אולם דעת ר”ת בתוס’ בפסחים שם, שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אך הלש  אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת הסופגניות של חנוכה חייבות בחלה הואיל ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. לפיכך לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

מאחר ונחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם ס”ק ד’ שיש לחוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, כן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

חשוב לציין, כי גם אם מעוניינים לטגן את רוב העיסה בשמן עמוק, ורק כמה סופגניות אופים אותם מטעמי בריאות או מכל סיבה אחרת, העיסה כולה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה, כפי שפסק השולחן ערוך יורה דעה סימן שכ”ט סעיף ב’.

שאלה:

שלום כבוד הרב.

לקראת ערב לביבות שיתקיים בביתי, אני רוצה להכין סופגניות בבית מכמות גדולה של כשלש קילו קמח, האם אני חייבת להפריש חלה?

תשובה:

סופגניות המטוגנות בשמן עמוק, מעיקר הדין אין חייבים להפריש מהם חלה, הואיל וחיוב הפרשת חלה הוא דווקא מעיסה העומדת לאפיה. אולם מאחר ונחלקו הפוסקים בדבר, יש להפריש חלה בלא ברכה.

אכן לאחרונה שמעתי, כי יש המכינים סופגניות באפיה בתנור ולא בטיגון בשמן עמוק, לכן חשוב לציין כי סופגניות כאלו הנועדים לאפיה בתנור, חייבות בחלה מעיקר הדין ובברכה.

גם אם מעוניינים להכין מרוב העיסה סופגניות לטיגון בשמן עמוק, ורק מעט סופגניות לאפיה בתנור מטעמי בריאות וכדו’, כל העיסה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה.

 

מקורות ונימוקים:

נאמר בתורה [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט] “והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה’. מכאן למדה הגמרא בפסחים ל”ז: כי חיוב חלה אינו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, דהיינו עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה [יו”ד סימן שכ”ט סעיף ב’]. לפיכך סופגניות של חנוכה שמטגנים אותם במחבת בתוך שמן פטורות מחלה.

אולם דעת ר”ת בתוס’ בפסחים שם, שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אך הלש  אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת הסופגניות של חנוכה חייבות בחלה הואיל ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. לפיכך לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

מאחר ונחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם ס”ק ד’ שיש לחוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, כן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

חשוב לציין, כי גם אם מעוניינים לטגן את רוב העיסה בשמן עמוק, ורק כמה סופגניות אופים אותם מטעמי בריאות או מכל סיבה אחרת, העיסה כולה חייבת בחלה מעיקר הדין ובברכה, כפי שפסק השולחן ערוך יורה דעה סימן שכ”ט סעיף ב’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש