חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום,

אני עובד בחברה מסודרת שמשלמים לי נסיעות על עלות הדלק וקצת יותר ממה שאני מוציא כל חודש, ויש ימים מסוימים במהלך החודש שעקב המרחק הגדול מהבית למקום העבודה סיכמנו שאדם אחר יאסוף אותי ויחסוך לי לנהוג כל כך הרבה.

העניין שהם לא יכולים באותם הימים לקזז את עלות הנסיעות הגבוה שהם משלמים לי (זאת אומרת שהם מעוניינים לשלם עלות נסיעות גבוה באותם ימים בגלל הפרוצדורה).

אם אני אקבל את הכסף הזה מידי חודש זה אחשב לגזל ?

תשובה

שלום וברכה

כל הכבוד על הקפדתך וזהירותך בענייני הממון, חזק ואמץ.

לגוף שאלתך, מותר לך לקבל את תשלום דמי הנסיעות, למרות שאינך נוסע ברכבך ובעצם אינך מוציא את הוצאות הנסיעה.

הואיל ותשלום דמי הנסיעה ניתן כחלק מן ההטבות במשכורת, ואיננו בכפוף להוצאות, ולא בכפוף להמצאת אסמכתאות על הוצאות הנסיעה, ומבחינת החוק, גם עובד ההולך ברגל לעבודה מקבל תשלום דמי נסיעות, [כאשר המרחק מצדיק נסיעה כפי ההגדרה בחוק].

כך הוא גם מנהג המעסיקים לשלם לעובדים תשלום דמי נסיעות גם אם נוסעים הם עם חבר או הולכים ברגל.

לפיכך אינך נדרש להחזיר את תשלום דמי הנסיעות שאתה מקבל, למרות שאינך מוציא אותם על נסיעותיך. למעט מקרים חריגים שכתוב בחוזה ההעסקה במפורש שתשלום דמי הנסיעות יהיה בכפוף להוצאת דמי הנסיעות בפועל על ידי העובד.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

עובד שהתאמץ וחסך בהוצאות האם תשלום ההוצאות הן שלו

בגמרא בנזיר דף כ”ד. איתא, שאשה שקימצה מעיסתה וחסכה מדמי מזונות אשה שהיא מקבלת, הכסף הוא שלה ויכולה מכסף זה להקדיש קרבנות.

ובתוספות שם כ”ד: ד”ה שקימצה מעיסתה, הקשו שהרי בגמרא בכתובות התבאר שמותר מזונות האשה לבעלה, ותירץ התוס’ שם בתירוץ השני לחלק בין קימצה ממזונותיה . שם נאמר שמותר המזונות לבעל, ואם כך, גם אם הותירה האישה ממזונותיה הרי שהנותר שייך לבעלה ולא לה. ותירצו התוספות בתירוץ השני בזה”ל:

ועוד תירץ הר”ם דהא דאמרינן מותר מזונות לבעל כגון שקצבו לה כך וכך דינרין לשבת והוזלו המזונות שדי לה באותה קצבה כדי שבעה והותר אותו מותר לבעל אבל הכא מיירי שקימצה מעיסתה שלא הוזלו המזונות אלא קימצה ופיחתה מפיה שלא אכלה כדי שובע דההוא מותר הוי ודאי דידה.

על פי דברי התוס’ הללו כתב בשו”ת ישכיל עבדי חלק ה חו”מ סימן כט, דהוא הדין לגבי מזונות ונסיעות של פועל, אם הפועל קימץ ממזונותיו ולא אכל כדי שבעו או שהתאמץ והלך ברגליו במקום לנסוע, הרי שמגיע לפועל מזונות ונסיעות. אולם, אם הפועל לא התאמץ לחסוך, הרי שאינו זכאי למזונות או לנסיעות ממעסיקו כיוון שהתחייבות המעסיק היא שהפועל לא יהיה רעב או להחזיר לו את הוצאות הנסיעה.

אולם יש החולקים וסוברים שאין לדמות דין פועל לדין אישה שקימצה ממזונותיה הואיל ומותר המזונות לבעל אינו נובע מכך שהבעל לא נתחייב במותר אלא בגלל תקנת חז”ל עיין אגרות משה אבן העזר חלק א’ סימן ק”ו. לכן גם אם הפועל לא התאמץ לחסוך הרי שדמי המזונות או הנסיעות שייכים לו כדין מציאת פועל.

 

זכויות העובד לקבלת דמי נסיעות אף אם הולך ברגל וכך הוא המנהג

אכן כיום מנהג המדינה שהפועל מקבל דמי נסיעה בין אם הוציא הוצאות בפועל על נסיעה למקום העבודה ובין אם לאו. טעם הדבר הוא כי על פי החוק זכויות העובד לקבלת דמי נסיעות אינם תלויים אם הוציא ושילם את הנסיעות אלא גם עובד שהולך ברגל זכאי לתשלום דמי הנסיעות.

חשוב להוסיף כי גם כאשר כתוב בחוזה עם העובד שדמי הנסיעות ישולמו בהתאם לתעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית, או בהתאם לכל חישוב אחר [שאיננו בכפוף לתשלום דמי הנסיעות בפועל], מגיע לפועל דמי הנסיעות גם כאשר לא הוציאן, כיון שנוסח זה הוא רק אמדן לחישוב דמי הנסיעות שמגיעים לעובד, ואין משמעות לשון זה להורות שתשלום דמי הנסיעות יהיה אך ורק אם יוציא העובד בפועל הוצאות אלה. לכן גם אם יהיה לעובד טרמפ למקום עבודתו, הוא זכאי לדמי הנסיעות כשם שזכאי להם אם השתמש ברכבו הפרטי.

למעט מקרה בו כתוב בחוזה בין המעסיק לבין העובד שתשלום דמי הנסיעות ישולמו בכפוף להוצאות דמי הנסיעה בפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש