מקורות:
ראה באריכות בספר שאגת יוסף ענייני סכנה רפואה ופקוח נפש סימן י”ז.
האם יש חיוב לצפות למסור נפשו להיהרג על קדושת השי”ת?
[1] נוסח התפילה שתיקן השל”ה לזכות למסור נפשו על קדושת ה’
“אתה קדוש ושמך קדוש, וקדושים מקדושי ישראל הקדישו וקדשו ויקדישו שמך, לסבול סקילה שריפה הרג וחנק ובכל עינויים קשים ומרים, בעבור קדושת שמך ובעבור הצלת אומה ישראל. אנא האל הקדוש, באם יהיה רצונך להביא אלי נסיון, קדשני וטהרני, ותן במחשבתי ובפי, לקדש את שמך ברבים, כמו שעשו הקדושים עשרה הרוגי מלכות, ואלפי ורבבות מקדושי ישראל, כי אתה ה’ אלהי אתה ידעת מצפון ליבי, כי הנני מוכן ומזומן למסור את עצמי ובשרי וגידי ודמי וחלבי לארבע מיתות, ולכל העינויים הקשים והמרים שבעולם בעבור ייחודך, כי אתה ה’ אלהינו ה’ אחד, אחד האמתי. ובעבור תורתך הקדושה תורת אמת שהיא אחרית ונצחית, ובעבור עמך ישראל גוי אחד בארץ גוי קדוש וטהור, ענני ה’ ענני, ויתגלגל קדושה על ידי. דיין אמת ושופט צדק, למדונו חכמינו ז”ל (שו”ת מהר”ם מרוטנברג סי’ תקי”ז בשם ספר היכלות, וכן הוא בכל בו הל’ יוה”כ) המוסר את עצמו בלב שלם לקדושת שמך, אז אין מרגיש הצער הגדול. אמנם, אי אפשר בתקנת חכמים זו ויהיה מה שיהיה, רק היה תהיה עמדי, שלא יעכבני הצער מלהיות מחשבתי דבוקה בך, ואהיה שמח בלבי בעת הייסורין, ותוסף בפי כח הדיבור לדבר ולקדש בחכמה ובתבונה ובדעת, ברבים גלוי ומפורסם לכל, ונקני מחטאי ועונותיי ופשעי, ותן חלקי עם הקדושים הדבקים בקדושתך, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה’ צורי וגואלי”. זה נוסח התפילה שתיקן השלה”ק (מסכת תמיד נר מצוה אות ק”ל):
ראה באריכות בספר שאגת יוסף ענייני סכנה רפואה ופקוח נפש סימן י”ז.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
הרוגי השואה האם הם נהרגו על קדושת השם
מקורות תוכן התשובה דלהלן בקצרה: א. שגור בפי רבים, שנרצחי השואה מתו על קידוש ה’, וכ”כ רבים. ב. ברם
הכשרת תנור חלבי להשתמש בו לבשרי ולפרווה
מקורות ונימוקים: במשנה במסכת מכשירין פרק ב’ משנה ב’ איתא, מרחץ טמאה זיעתו טמאה, וטהורה בכי יותן. מדברי המשנה מבואר
בס”ד גזל ואינו יודע ממי גזל מקורות ונימוקים: א). כתב מרן הש”ע (חו”מ סי’ שס”ו סעי’ ב’): הרועים והגבאים והמוכסים,
מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב
מקורות וביאורים: ראה דינים אלו של אשה שפסק ווסתה, בשולחן ערוך (יו”ד סי’ קפט כח – לא). והנה לגבי שאר
מהנוסח של השאלה “היא אומרת לי שכמו שהגברים מעשנים כך מותר גם לה” משתמע שאשתך באמת לא רוצה להפסיק לעשן
מה צריך לכוון בתפילה כדי לצאת ידי חובה
מקורות ונימוקים: מהי הכוונה הנדרשת בתפילה בגמרא בברכות ל”א. איתא, תנו רבנן המתפלל צריך שיכוין את לבו לשמים, אבא שאול
האם יש חיוב לשבת על יד נרות חנוכה במשך החצי שעה ולהביט בהם?
מקורות מנהג יפה לישב על ליד הנרות שיעור זמן ההדלקה, דהנה מצינו ברמב”ם (פרק י”ד מהל’ נזקי ממון הלכה
מתי עושים “תשליך” השנה – 2023 ?
מקורות ונימוקים מקור מנהג ה’תשליך’ וטעמו מנהג התשליך לא מוזכר בגמרא או בספר הזוהר ואף לא בדברי מרן השולחן ערוך,
דילג הקורא תיבה מהמגילה והשומע השלים
בס”ד מקורות ונימוקים: דילג בעל הקורא תיבה והשומע השלים לעצמו א). יש לעיין אם כהאי גוונא נחשב ששמע מבר חיובא,
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם