חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שיויתי ה לנגדי תמיד

האם יש חיוב להביא עצמו לידי מיתה על קדושת השם ?

הרב יוסף חי סימן טוב משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם יש חיוב לצפות למסור נפשו להיהרג על קדושת השי”ת?

תשובה

  1. אסור להביא עצמו בפועל לידי ניסיון למסור נפשו על קדושת השי”ת, ואם יכול לברוח ולהינצל מחוייב לברוח ולמנוע עצמו מלמסור נפשו למיתה.
  2. אכן כתב השלה”ק שראוי לאדם שיחשוק ויתפלל שיזכה למסור נפשו על קדושת השי”ת, להדר אחרי מצות עשה של “ונקדשתי בתוך בני ישראל”, כמו שמצינו ברבי עקיבא (ברכות סא:), שאמר כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה “ובכל נפשך”, אפילו נוטל נפשך מתי יבא לידי ואקיימנו. ויזהר בתפילתו לבקש שהקב”ה יביא עליו ניסיון זה בסוף ימיו, רק אם ה’ חפץ בכך, ובתנאי קודם למעשה, שעתיד הוא לעמוד בניסיון כרצונו וחפצו של השי”ת[1].

[1] נוסח התפילה שתיקן השל”ה לזכות למסור נפשו על קדושת ה’

“אתה קדוש ושמך קדוש, וקדושים מקדושי ישראל הקדישו וקדשו ויקדישו שמך, לסבול סקילה שריפה הרג וחנק ובכל עינויים קשים ומרים, בעבור קדושת שמך ובעבור הצלת אומה ישראל. אנא האל הקדוש, באם יהיה רצונך להביא אלי נסיון, קדשני וטהרני, ותן במחשבתי ובפי, לקדש את שמך ברבים, כמו שעשו הקדושים עשרה הרוגי מלכות, ואלפי ורבבות מקדושי ישראל, כי אתה ה’ אלהי אתה ידעת מצפון ליבי, כי הנני מוכן ומזומן למסור את עצמי ובשרי וגידי ודמי וחלבי לארבע מיתות, ולכל העינויים הקשים והמרים שבעולם בעבור ייחודך, כי אתה ה’ אלהינו ה’ אחד, אחד האמתי. ובעבור תורתך הקדושה תורת אמת שהיא אחרית ונצחית, ובעבור עמך ישראל גוי אחד בארץ גוי קדוש וטהור, ענני ה’ ענני, ויתגלגל קדושה על ידי. דיין אמת ושופט צדק, למדונו חכמינו ז”ל (שו”ת מהר”ם מרוטנברג סי’ תקי”ז בשם ספר היכלות, וכן הוא בכל בו הל’ יוה”כ) המוסר את עצמו בלב שלם לקדושת שמך, אז אין מרגיש הצער הגדול. אמנם, אי אפשר בתקנת חכמים זו ויהיה מה שיהיה, רק היה תהיה עמדי, שלא יעכבני הצער מלהיות מחשבתי דבוקה בך, ואהיה שמח בלבי בעת הייסורין, ותוסף בפי כח הדיבור לדבר ולקדש בחכמה ובתבונה ובדעת, ברבים גלוי ומפורסם לכל, ונקני מחטאי ועונותיי ופשעי, ותן חלקי עם הקדושים הדבקים בקדושתך, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה’ צורי וגואלי”. זה נוסח התפילה שתיקן השלה”ק (מסכת תמיד נר מצוה אות ק”ל):

לרפואת רגינה בת מלכה

מקורות:

ראה באריכות בספר שאגת יוסף ענייני סכנה רפואה ופקוח נפש סימן י”ז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש