חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה

שלום הרב

אני מתכוונת להתחתן ביום ראשון 9 ליוני.

וב11 ליוני חל שבועות. האם זה בעיה לגבי השבע ברכות ?

תודה

תשובה

שלום וברכה

מזל טוב ורוב ברכות לרגל החתונה

מותר להתחתן בתאריך 09/06/2024

אין בעיה שהשבע ברכות יצא בחג השבועות.

רק להתחתן בבוקר שלפני חג השבועות ממש, אסור לכתחילה,

וכן אסור להתחתן בחגים כמו למשל בחול המועד פסח או חול המועד סוכות.

חשוב לי להוסיף שעל פי ההלכה יש עניין שלא לאחר את החתונה כל כך לאחר שהחלטתם להתחתן, לכן אם מסתדר לכם להקדים את החתונה, אני ממליץ לעשות כך, ככל שזה מתאפשר.

בברכה שתזכו לבית מלא ברכה ושמחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

אסור לישא אשה במועד

במשנה במו”ק דף ח’: איתא, אין נושאין נשים במועד לא בתולות ולא אלמנות ולא מייבמין, מפני ששמחה היא לו.

ושאלה הגמרא, וכי שמחה היא לו מאי הוי? וביאר רב יהודה אמר שמואל, לפי שאין מערבין שמחה בשמחה. רבה בר הונא אמר מפני שמניח שמחת הרגל ועוסק בשמחת אשתו.

כן פסק השולחן ערוך להלכה או”ח סימן תקמ”ו סעיף א’, אין נושאין נשים במועד, לא בתולות ולא אלמנות, ולא מיבמין, ומותר לארס, ובלבד שלא יעשה סעודת אירוסין הארוס בבית ארוסתו בשעת אירוסין. ומותר לעשות ריקודין ומחולות ולעשות סעודת הארוס עם מריעיו שלא בבית ארוסתו, וכן לסעוד הארוס בבית ארוסתו שלא בשעת אירוסין, מותר.

לעניין מקור הדין שאין מערבין שמחה בשמחה, ציינה הגמרא שם להא דכתיב ויעש שלמה בעת ההיא את החג וכל ישראל עמו קהל גדול מלבוא חמת עד נחל מצרים [לפני ה’ אלהינו] שבעת ימים ושבעת ימים ארבעה עשר יום. ודרשה הגמרא מהייתור בפסוק שכתוב גם ארבעה עשר יום וגם שבעת ימים ושבעת ימים, משמע שהשמחה על בניין הבית הייתה לחוד והשמחה של חג הסוכות הייתה לחוד, מפני שאין מערבין שמחה בשמחה.

מותר לישא אשה בערב החג

למרות האמור לעיל שאסור לישא אשה בחג, בגמרא שם איתא, כל אלו שאמרו אסורין לישא במועד מותרין לישא ערב הרגל, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה בסימן תקמ”ו סעיף ג’ בזה”ל: הכל מותרים לישא בערב הרגל ולעשות סעודה ברגל, בין בתולות בין אלמנות.

טעם הדבר הוא מפני שעיקר השמחה היא יום אחד, לפיכך מאחר שעבר יום אחד של שמחת הנישואין, שוב אין נקרא עירוב שמחה בשמחה למרות ששמחת שבע הברכות ממשיכה לתוך המועד.

כפי שכתב המשנה ברורה לבאר שם בס”ק י’ בזה”ל: שאין עיקר השמחה אלא תחלת הנשואין ואף על פי שמשמחין בסעודת הנשואין כל שבעה שרי.

אלא נחלקו הפוסקים האם מותר להתחתן ביום ערב החג ולעשות את הסעודה הראשונה בליל החג, שלדעת המגן אברהם הדבר אסור, אולם בשעת הדחק כתב האליה רבה והמור וקציעה להתיר את הדבר, כפי שציין המשנה ברורה שם, וכפי שמבואר בהדיא בדברי התוס’ בכתובות דף מ”ז.

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו, כיון שהמדובר הוא ששמחת הנישואין היא יומיים קודם לחג השבועות, אין מניעה כלל לערוך את שמחת החתונה בתאריך זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש