חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

שלום כבוד הרבנים. רציתי לשאול, האם שלג זה מוקצה בשבת?

 

תשובה:

בה:

שלג אינה מוקצה בשבת ומותר לגעת בו, ולטלטלו בידיו, וכן מותר בשתייה וברחיצה ואפילו לא היו עננים מאתמול, מותר.

 

מקורות:

מרן הבית יוסף (סי’ שי בסופו) כתב בשם שבולי הלקט, דאין על המטר היורד בשבת דין מוקצה ואפילו לא היו עננים מאתמול, דאסיקנא בעירובין (מו.) מיא בעבים מינד ניידא ולא הוו מוקצה. וכ”כ המ”ב (סי’ שלח ס”ק ל) דאין על המטר היורד בשבת דין מוקצה או נולד, ומותר לשתות ממנו או לרחוץ ממנו. וכן פסק הכה”ח (שם או’ ס’).

ומיניה דה”ה בשלג, וכ”כ בספר מנחת שבת (סימן פ ס”ק נו) וז”ל: “שלג מותר לטלטל אפילו לדעת החת”ס [דאוסר לטלטל שברי קרח], ואם ירד השלג בשבת ויו”ט לא הוי מוקצה או נולד, אעפ”י שלא היו עבים מבערב. וכ”כ האשל אברהם – בוטאטש (תנינא סי’ שיד) שהשלג בשבת אינו מוקצה לפי שראוי ליתנו לעופות ולאווזים, הלכך פשוט שאין שום נדנוד איסור מוקצה. וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה (פרק טו סעיף לו, ופט”ז סע’ מד), שהשלג אינו מוקצה אף כשירד בשבת, ואף שנעשה שלג רק בסמוך לירידתו לקרקע. (אך הביא שם מספר מנוחה נכונה שאסור לזרוק כדורי שלג בשבת. והאיסור בזה משום עשיית הכדורים). וכן דעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל הב”ד ופסק כוותיה מרן בספרו חזון עובדיה ח”ג (עמ’ קמב). ולפיכך יש להתיר ודלא כמ”ש בספר אגרות משה (חאו”ח ח”ה סי’ כב או’ לז) להחמיר בזה.

שאלה:

שלום כבוד הרבנים. רציתי לשאול, האם שלג זה מוקצה בשבת?

 

תשובה:

שלג אינה מוקצה בשבת ומותר לגעת בו, ולטלטלו בידיו, וכן מותר בשתייה וברחיצה ואפילו לא היו עננים מאתמול, מותר.

 

מקורות:

מרן הבית יוסף (סי’ שי בסופו) כתב בשם שבולי הלקט, דאין על המטר היורד בשבת דין מוקצה ואפילו לא היו עננים מאתמול, דאסיקנא בעירובין (מו.) מיא בעבים מינד ניידא ולא הוו מוקצה. וכ”כ המ”ב (סי’ שלח ס”ק ל) דאין על המטר היורד בשבת דין מוקצה או נולד, ומותר לשתות ממנו או לרחוץ ממנו. וכן פסק הכה”ח (שם או’ ס’).

ומיניה דה”ה בשלג, וכ”כ בספר מנחת שבת (סימן פ ס”ק נו) וז”ל: “שלג מותר לטלטל אפילו לדעת החת”ס [דאוסר לטלטל שברי קרח], ואם ירד השלג בשבת ויו”ט לא הוי מוקצה או נולד, אעפ”י שלא היו עבים מבערב. וכ”כ האשל אברהם – בוטאטש (תנינא סי’ שיד) שהשלג בשבת אינו מוקצה לפי שראוי ליתנו לעופות ולאווזים, הלכך פשוט שאין שום נדנוד איסור מוקצה. וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה (פרק טו סעיף לו, ופט”ז סע’ מד), שהשלג אינו מוקצה אף כשירד בשבת, ואף שנעשה שלג רק בסמוך לירידתו לקרקע. (אך הביא שם מספר מנוחה נכונה שאסור לזרוק כדורי שלג בשבת. והאיסור בזה משום עשיית הכדורים). וכן דעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל הב”ד ופסק כוותיה מרן בספרו חזון עובדיה ח”ג (עמ’ קמב). ולפיכך יש להתיר ודלא כמ”ש בספר אגרות משה (חאו”ח ח”ה סי’ כב או’ לז) להחמיר בזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש