חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

יש לי חברותא מדי שבוע משנה ברורה “תפארת” בדיני מוקצה.
הגענו לסימן שי סעיף ז. וגם לגבי ס”ק ל במשנה ברורה:
הבנו שלגבי כיס המכנסיים ששכח שם כסף ( שאינו עיקר הבגד כי עיקר הבגד עומד ללבוש )אז יותר קל בנושא של בסיס לדבר האסור,אך בסוף הסעיף מביא שם הרמ”א הסתעפות לסימן רס”ו בנושא אם שכח כיסו עליו בשבת… ובנושא זה רצינו לשאול:
אני יודע שאם אדם מוצא(שכח ) כסף בכיסו (של המכנס), אינו חייב לנערו מיד, אלא כשיגיע למקום מוצנע או לביתו, ינער שם את הכסף. ומה שבינתיים מטלטל את המוקצה בכיסו, אין בזה איסור, שכיון שהמוקצה כבר עליו, רשאי להמשיך לנושאו עד שיגיע למקומו וכמבואר בחזו”ע שבת ג.
ברצוננו לשאול ,מה לגבי מקרה שאדם שכח כסף בכיס של חולצתו,(ששם הכיס הוא עיקר הבגד ולא כמו בכיס המכנס שהכיס טפל לבגד ) ומצא זאת בשבת ?
האם חייב לנער מיד או יכול להשאירו עליו עד שיגע לביתו ואז ינער החולצה והכסף יפול? או שאין הבדל בין כיס המכנס לכיס החולצה?
נודה לתשובתכם בהרחבה

תשובה:

תשובה:

שלום וברכה לשואלים הנכבדים,

בבסיס לדבר האסור אין היתר לטלטלו עד מקום המוצנע, מ”מ אם היה לבוש בחולצה שהיה בכיסה מעות מער”ש ניתן להמשיך ולשאת את המוקצה בגופו עד ביתו מפני הטעמים שנתבארו בביאורים.

 

מקורות וביאורים:

  • כתב הרמ”א (סי’ רסו סעיף יב) ומי ששכח כיסו עליו בשבת, אם הוא בביתו יכול לילך עמו לחדר אחר ולנערו שם, ומקורו בדברי מרן הב”י (סי’ שט). אולם כתב הביה”ל (ד”ה יכול) שכל זה דווקא בכיס שיש עליו תורת כלי ולא נעשה בסיס כיון שהניחו בשכחה, אבל דברים המוקצין בגופן כגון מעות ואבנים אסור לילך עמהן למקום אחר אלא זורקן במקומן. וכדבריו פסק הכה”ח (ס”ק נו), ולפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד.

אלא  דאע”ג דהגר”א (שם) כן הבין את היתרו של הרמ”א משום שהוא בידו יכול להניחו בכל מקום שירצה, ולפי”ז בדברים בדברים המוקצין מחמת גופן, אין להתיר. מ”מ הבית מאיר (שם ס”ג), והנהר שלום (סק”א) והחזו”ע ח”ג (עמ’ קעב), ועוד, הבינו טעם היתרו של הרמ”א, מפני שתחילת הטלטול היה בהיתר היינו מער”ש, ולפי”ז אף בדברים האסורים מחמת גופן יש להתיר. וכן העלה להתיר במקום הפסד בספר מנוחת אהבה ח”א (פי”ג או’ ג’).

 

  • הגר”ז (סי’ רסו סעיף יט) כתב טעם נוסף בהיתר טלטול כיס, והיינו משום דהוי טלטול בגופו, וז”ל: מי ששכח כיסו עליו ונזכר בשבת כשהוא בתוך הבית או בתוך החצר או אפילו בתוך עיר המעורבת יכול לילך עמו עד לתוך חדר מוצנע ושם יתיר חגורו והכיס נופל ואין בזה איסור טלטול מוקצה דכיון שהמוקצה ישנו עליו כבר הרי הוא יכול לנושאו עליו לכל מקום שירצה כמו שיתבאר בסי’ ש”ח (ועוד שזהו טלטול ע”י גופו ולא בידיו ואין בו איסור כלל כמו שיתבאר בסי’ שי”א). עכ”ל.

ולפי”ז אף שהכיס אינו בטל לחולצה אלא חלק ממנה, מ”מ יש להתיר לטלטל המוקצה שבכיס וכן החולצה עד מקום המוצנע כיון דהוי טלטול בגופו, והבין את הרמ”א בטלטול בידו, וכן מדויק היטב במ”ב (סי’ ררסו ס”ק לה) ובביה”ל (שם).ולא דמי למ”ש הרמ”א (סי’ שי) והמ”ב דהתם איירי שלוקח את הבגד בידו, ולא איירי שלבוש בו, ודו”ק.

 

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

ירושלים

 

 

2 תגובות

  1. תודה על התשובה ,אך רק עוד שאלה קטנה לכבוד הרב: מבחינת טלטול מוקצה, אך האם הטלטול של הכסף בכיס החולצה לא נחשב טלטול שדרכו בכך ? כלומר זו הדרך לטלטל בכיס ? עדיין זה יהיה מותר?
    ועוד שאלה: יהיה מותר ללכת עם החולצה שהכסף שהיה עליו מלפני השבת ,עד מקום המוצנע למשל לביתו ושם לנער את הכסף, למרות שכיס החולצה אינו עיקר הבגד כמו בכיס המכנס?

    1. שלום וברכה,
      בשער הציון (סי’ שב ס”ק לה) מבואר דאם דרכו לטלטלו בצורה זו לא חשיב טלטול בגופו, ולפי”ז בנד”ד נמי לפי”ד המ”ב וסיעתו, לא יהיה את ההיתר של הגר”ז לפי שלכאו’ דרך העולם לטלטל כן מעות. וצ”ל דהגר”ז איירי על ארנק שכיס שהיה דרכו לטלטלו בידו.
      אולם לפי מ”ש בטעם א’, יהיה מותר לטלטל את הכסף שבכיס החולצה עד ביתו ושם לנערו.
      בברכה רבה
      הרב מאיר פנחסי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש