חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתי צום תענית אסתר ומתי קוראים את המגילה השנה – 2024

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

השנה הבנתי שצמים ביום חמישי אז מתי קוראים את המגילה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

הנך צודק בשאלתך, השנה – תשפ”ד – 2024, תענית אסתר יוצא בשבת קודש, לכן הצום הוקדם ליום חמישי בתאריך י”א אדר ב’, ואין קוראים את המגילה במוצאי הצום, אלא ביום פורים עצמו שהוא בתאריך י”ד אדר ב’.

לכן השנה קוראים את המגילה במוצאי שבת זכור 23/03/2024, ולמחרת בבוקר יום פורים בתאריך 24/03/2024.

חשוב לדעת שתאריכים אלו הינם לרוב העולם, אולם בערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון כגון ירושלים, קוראים את המגילה ביום ט”ו אדר, כלומר בליל יום שני, ולמחרת ביום שני בבוקר.

[כמו כן ישנם ערים נוספות שהינם ספק אם הינם מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, ולכן מחמירים לקרוא בהם את המגילה בי”ד ובט”ו אדר].

הסיבה שמקדימים את צום תענית אסתר ולא מאחרים אותו, הואיל ואם היו דוחים אותו לאחר השבת היה יוצא בפורים, ואין צמים בפורים.

בברכה

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן תרפ”ו, מתענים בי”ג באדר ואם חל פורים באחד בשבת, מקדימין להתענות ביום חמישי.

ואע”פ שאת כל הצומות דוחים ולא מקדימים, וכפי שאמרו חז”ל אקדומי פורענותא לא מקדימינן, ולכן צום תשעה באב שחל בשבת נדחה לאחר השבת. צום תענית אסתר שחל בשבת מקדימים אותו, הואיל וביום ראשון הוא פורים, וכמו כן צום זה איננו בבחינת פורענות אלא בבחינת זכר לתענית אסתר לזכור שהקב”ה שומע כל אדם בעת צרתו אם יתענה וישוב אל ה’ בכל כוחו.

כפי שכתב המשנה ברורה בטעם צום תענית אסתר בי”ג באדר, בסימן תרפו ס”ק ב’ בזה”ל:

מתענין בי”ג באדר – כי בימי מרדכי ואסתר נקהלו ביום י”ג באדר להילחם ולעמוד על נפשם והיו צריכין לבקש רחמים ותחנונים שיעזרם ה’ להינקם מאויביהם, ומצינו כשהיו ביום מלחמה שהיו מתענין. שכן אמרו רז”ל שמשה רבינו ע”ה ביום שנלחם עם עמלק היה מתענה וא”כ בודאי גם בימי מרדכי היו מתענים באותו יום ולכן נהגו כל ישראל להתענות בי”ג באדר ונקרא תענית אסתר כדי לזכור שהשם יתברך רואה ושומע כל איש בעת צרתו כאשר יתענה וישוב אל ד’ בכל לבבו כמו שעשה בימים ההם, ע”כ.

טעם אחר כתב הרמב”ם לתענית זו, שהוא זכר לתענית שהתענו בימי המן שנאמר ‘דברי הצומות וזעקתם. ולדבריו צום תענית אסתר הוא זכר לתענית שלושת הימים שהתענו יהודי שושן על פי בקשת מרדכי ואסתר לפני שנגשה אסתר אל אחשוורוש להתחנן על ביטול הגזירה.

ואף על פי שאז צמו שלושה ימים, ואף על פי שאותם צומות היו בחודש ניסן ולא באדר, מכל מקום כשביקשו לקבוע תענית לדורות צמצמו את התענית ליום אחד מחמת החולשה, וכן לא קבעו את התענית בניסן משום שאין מתענים בניסן, אלא העבירוה סמוך לפורים. כן הוא בכל בו ובמהרי”ט.

טעם נוסף מבואר בדברי הכף החיים סימן תרפ”ט ס”ק ח’ בשם מגיד מישרים, שהתענית היא כדי להכניע את כח השטן מלקטרג על מה שאוכלים ושותים ושמחים בפורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש