חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כשצורכי ההורים מתנגש עם צרכי אשתי והילדים – למי לעזור?

הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

יש לי אמא מבוגרת (בת 74) בדיכאון ומתגוררת בעיר אחרת. אני תמיד צריך עזרה כלכלית ופסיכולוגית. במקביל, ברוך השם, יש לי אישה ו-2 ילדים, שגם אני צריך לפרנס ולהיות איתם מדי יום. מה הכי חשוב במקרה הזה: לעזור לאמי או לטפל/לכבד את אשתי וילדיי? המצב הזה משאיר אותי מזועזע מבחינת פסיכולוגית, מכיוון שאני לא יודע איך להתמודד באופן מאוזן ב-2 המצבים האלה

תשובה:

מצד הדין אתה ואשתך וילדיך חייבים בכבוד אמך, אולם כפי שאני מבִין מ”בין השורות”, היות ואמך מתגוררת בעיר אחרת והנסיעה לשם כרוכה בהוצאה ובביטול עבודתך, הנה באופן זה אין חיוב מעיקר הדין לטרוח במצווה זו.
ובפרט אם אשתך מתנגדת לכך, והדבר כרוך בשלום בית, אין עליך חובה לנסוע יום יום לשם, ובפרט שהדבר כרוך בהוצאות כספיות שכבר נפסק (שו”ע יו”ד סי’ רמ סעיף יב) דכיבוד אב משל אב. וכן כשהדבר כרוך בביטול עבודה יום יום, אין לך חובה לטרוח מדי יום לנסוע אליה, וכן כשהדברים מתנגשים יחד כבוד אמך וכבוד אשתך, עליך לשמור ולדאוג לכבוד משפחתך ואשתך, ו’חייך קודמים’ לכל אדם כולל לחיי הוריך באופן זה.

בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי

מקורות וביאורים:

בשולחן ערוך יורה דעה (הלכות כבוד אב ואם סימן רמ סעיף ה’): כתב, אבל חייב לכבדו בגופו, אף על פי שמתוך כך בטל ממלאכתו ויצטרך לחזר על הפתחים. ודוקא דאית לבן מזונות לאיתזוני ההוא יומא, אבל אי לית ליה, לא מיחייב לבטל ממלאכתו ולחזור על הפתחים. עכ”ל.
והנה בנד”ד שיש לבן עבודה מסודרת והתשלום הוא חודשי, והיציאה היא יום יומית ומפריע הדבר לעבודתו, הרי זה אינו מחויב מן הדין.
וראה עוד בספר חסידים (סימן תקסג) כשיש מחלוקת לאשתו עם הוריו והדבר גובל בשלום בית, שעליו להקדים את שלום ביתו. וראה עוד בשו”ת הריב”ש (סי’ קכז). וע”כ אע”פ שבגמרא בקידושין אי’, דאיש סיפק בידו לעשות ואשה אין סיפק בידה לעשות, ומוכח דאין צריך לשמוע בקולה. מ”מ היות והדבר ייגרום לביטול והפרת שלום ביתו. וכן לחשש לחץ עצמי באופן שלך, על זה נאמר חייך קודמין, ואם ממונו אינו חייב להוציא בשביל כבוד הוריו, כל שכן גופו כשאין בידו סיפק. ומה גם שהרבה פעמים הדבר גובל בהתחייבות שהתחייב לאשתו בכתובתה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש