חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אהלים במדבר

באיזה מרחק ירד ה’מן’ מפתח האהל – והיכן ירד בשבת?

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

הייתי בשיחה עם חבר על מה מותר בשבת, והתעורר ויכוח.

הוא אומר שמפני שבני ישראל לא היו אוספים את המן בשבת אלא נשארים במקומם כלומר אוהלם, לכן הוא חושב שהם אספו המן ממש מחוץ לאוהלים שלהם, בזמן שאני חושב שהם יצאו מחוץ למחנה ללקט את המן. 

מה אתה חושב על כמה רחוק הם הלכו כדי לאסוף את המן, וכמה רחוק יכלו ללכת בשבת בעודם 40 שנה במדבר.

תודה

תשובה

שלום וברכה

אכן בשבת קודש לא יצאו בני ישראל מאוהלם ללקוט את המן, אולם הסיבה לכך היא משום שלא ירד מן בשבת קודש בכלל, אלא ביום שישי ירד מנה כפולה של מן, “לחם משנה”.

כפי שמבואר בשמות פרק ט”ז פסוקים כ”ה – כ”ו “וַיְהִ֣י בַּיּ֣וֹם הַשִּׁשִּׁ֗י לָֽקְט֥וּ לֶ֙חֶם֙ מִשְׁנֶ֔ה שְׁנֵ֥י הָעֹ֖מֶר לָאֶחָ֑ד וַיָּבֹ֙אוּ֙ כָּל־נְשִׂיאֵ֣י הָֽעֵדָ֔ה וַיַּגִּ֖ידוּ לְמֹשֶֽׁה: וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אִכְלֻ֣הוּ הַיּ֔וֹם כִּֽי־שַׁבָּ֥ת הַיּ֖וֹם לַיקֹוָ֑ק הַיּ֕וֹם לֹ֥א תִמְצָאֻ֖הוּ בַּשָּׂדֶֽה: שֵׁ֥שֶׁת יָמִ֖ים תִּלְקְטֻ֑הוּ וּבַיּ֧וֹם הַשְּׁבִיעִ֛י שַׁבָּ֖ת לֹ֥א יִֽהְיֶה־בּֽוֹ:

אמנם בנוגע לשאר ימות השבוע שהיו בני ישראל במדבר ארבעים שנה, מבואר בדברי הגמרא שהמן היה יורד בסמוך לאוהל לפי רמת הצדיקות של כל אדם. לכן לצדיקים ירד המן על פתח האהל, ואילו הבינונים יצאו והלכו מעט כדי ללקט את המן שהיה רחוק מעט מפתח ביתם, והרשעים הוצרכו ללכת ולטייל הרבה עד שמצאו את המן שלהם.

לכן יוצא שגם אתה וגם חברך צודקים, לחלק מעם ישראל ירד המן בפתח האוהל ממש, ואילו לחלק אחר מעם ישראל ירד המן רחוק מפתח האוהל.

בברכה

הרב דוד אוחיון

ירושלים

מקורות ונימוקים:

בפרשת בשלח ספר שמות פרק ט”ז, מבואר באריכות כיצד הייתה ירידת המן, ושם מבואר כי המן ירד בכל ימי השבוע ולא בשבת קודש, ומבואר עוד כי ביום שישי ירד המן במנה כפולה “לחם משנה”.

להלן לשון הפסוקים כ”ה – כ”ו

“וַיְהִ֣י בַּיּ֣וֹם הַשִּׁשִּׁ֗י לָֽקְט֥וּ לֶ֙חֶם֙ מִשְׁנֶ֔ה שְׁנֵ֥י הָעֹ֖מֶר לָאֶחָ֑ד וַיָּבֹ֙אוּ֙ כָּל־נְשִׂיאֵ֣י הָֽעֵדָ֔ה וַיַּגִּ֖ידוּ לְמֹשֶֽׁה:  וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אִכְלֻ֣הוּ הַיּ֔וֹם כִּֽי־שַׁבָּ֥ת הַיּ֖וֹם לַיקֹוָ֑ק הַיּ֕וֹם לֹ֥א תִמְצָאֻ֖הוּ בַּשָּׂדֶֽה: שֵׁ֥שֶׁת יָמִ֖ים תִּלְקְטֻ֑הוּ וּבַיּ֧וֹם הַשְּׁבִיעִ֛י שַׁבָּ֖ת לֹ֥א יִֽהְיֶה־בּֽוֹ:

ובגמרא בעירובין י”ז: נחלקו מאיזו סיבה ישנו איסור לקיטה בשבת קודש, גם אם היה להם מן, האם הוא איסור הוצאה מרשות לרשות, או שמא הוא איסור יציאה ומשום איסור תחומין, ומכאן ניתן להוכיח שאיסור תחומין הוא מן התורה. כפי שאמר רב אשי שהרר אין כתיב אל יוציא אלא אל יצא.

ראוי לציין לדברי הספורנו על התורה שכתב לפרש שאם היו לוקטים את המן, היו עוברים באיסור תורה של תולש.

 

בנוגע למידת המרחק מהאוהל, כמה רחוק ירד המן במשך ימות השבוע, שאלה הגמרא ביומא דף ע”ה: בזה”ל:

כתיב וברדת הטל ‘על המחנה’ לילה ירד המן עליו, [משמע שירד בתוך המחנה]. וכתיב ‘ויצא העם’ ולקטו, [משמע מחוץ למחנה]. וכתיב ‘שטו העם ולקטו’ [משמע שהרחיקו ללכת] הא כיצד?. צדיקים ירד על פתח בתיהם, בינונים יצאו ולקטו, רשעים שטו ולקטו, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא, שאכן חילוק היה בין אדם לאדם בנוגע למרחק ירידת המן מן האהל, שהצדיקים ירד המן על פתח אוהלם, הבינוניים ירד המן מחוץ למחנה, ואילו הרשעים ירד המן במרחק מפתח אוהלם והוצרכו לצאת ולשוט בארץ מלשון טיול, כדי למצוא את המן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש