חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
לוגו משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב
ספרדי שמגיע לכותל מארצות הברית,
האם צריך לעשות קריעה?

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה,
אכן המגיע לכותל מארצות הברית, או מכל מקום אחר בו לא ראה את הר הבית במשך שלושים יום, צריך לעשות קריעה בבגדו, ואין בזה הבדל בין ספרדי לאשכנזי.
כפי שפסק השולחן ערוך, וכן העלה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה ארבע תעניות.
אולם במקום שקשה על האדם לקרוע ומחפש להמנע מכך, כתבו הפוסקים שיוכל להשאיל בגדו לאדם אחר,
או לחילופין שיגיע בחול המועד או בימים שישי אחר חצות, או בשבתות וימים טובים, ועל ידי כך יפטר מהקריעה.
אך כדאי הוא בית אלוקינו שיקרעו עליו, בפרט לתושב חו”ל שאינו נמצא בכותל תדיר.
על מנת למעט בהפסד הבגד ניתן לתכנן ולהביא מראש בגד פשוט ואפשר להחליף את הבגד אחר הקריעה.
הרב שלמה שרגא

מקורות וציונים:
בגמרא מסכת מועד קטן דף כ”ו. איתא, אמר רבי חלבו אמר עולא ביראה אמר רבי אלעזר הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר ערי קדשך היו מדבר וקורע ירושלים בחורבנה אומר ציון מדבר היתה ירושלים שממה וקורע בית המקדש בחורבנו אומר בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבתינו היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה וקורע קורע על מקדש ומוסיף על ירושלים.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן תקס”א, הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר: ערי קדשך היו מדבר, וקורע. הרואה ירושלים בחורבנה, אומר: ציון היתה מדבר שממה. וכשרואה בית המקדש, אומר: בית קדשינו ותפארתנו אשר היללוך בו אבותינו היה לשרפת אש וכל מחמדנו היה לחרבה, וקורע.

 

מה שלא ראינו לרבותינו גאוני הדור הספרדים שקרעו בבואם לכותל, לפי שישיבת פורת יוסף הייתה בעיר העתיקה ושם היו רוב בנין ומנין חכמי ספרד וכל דין קריעה נאמר במי שלא ראה את הכותל שלושים יום והם היו רואים בכל יום לכן לא קרעו.

וגם אם לא היו ממש בכותל, מ”מ ראו את בתי הר הבית, או את כיפת הסלע שם אחת לשלושים יום, ולכן לא קרעו. אבל ודאי הבא מחו”ל כדאי וראוי הוא שיקרע מעומד, וקרע זה אינו מתאחה לעולם.

ועדיפא מיניה כתב בשערי תשובה או”ח סימן תקס”א שתושבי ירושלים לא נהגו ליזהר לקרוע, ואף שלא ראו שלשים יום אין קורעים. אמנם לא נתבאר בדבריו אם ההיתר הוא רק בעיר העתיקה שהיא המקודשת, או בכל המחובר לה, והיינו כמו לענין מגילה שגם כאן נהגו אף בסמוך וצ”ע.

 

ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ה סימן קס”ה שם כתב כי למעשה נראה דבפעם ראשונה שרואה את הכותל המערבי, כמו מי שבא מחו”ל, ודאי קורע, ומ”מ ראוי לקיים קריעה גם כשעברו שלשים יום, אבל הנמנע מזה, אם הוא תושב ירושלם יש פוסקים שמקילין בהם (ואולי רק בעיר העתיקה), אבל אפילו מי שגר בשאר חלקי הארץ יש אולי יסוד למיקל אם לא רואה אלא הכותל לבד וכמ”ש, אמנם כ”ז ללמד זכות, אבל המחמיר לקיים עיקר הדין וקורע תע”ב, וכן לתושבי ירושלם כדאי בית מקדשינו לבוא כל שלשים יום ולא להכנס לספק חיוב קריעה כשבא.

והמדקדק ורוצה לקיים מצות קריעה כהלכתה, הנה סמוך לכותל יש בנינים גבוהים כמו ישיבת חיי עולם שרואה ממנה את האדמה של המקדש ויכול לעלות ולראות משם ולקרוע, או לעלות להר הצופים שרואים היטב את האדמה, ועכ”פ יעלה למקום גבוה שרואה עכ”פ הקובה, או שיקרע כשהוא בדרך קרוב למקום שרואה הקובה ומקיים בזה חובת קריעה כהלכתה.

שאלה:

שלום כבוד הרב

ספרדי שמגיע לכותל מארצות הברית,

האם צריך לעשות קריעה?

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה,

אכן המגיע לכותל מארצות הברית, או מכל מקום אחר בו לא ראה את הר הבית במשך שלושים יום, צריך לעשות קריעה בבגדו, ואין בזה הבדל בין ספרדי לאשכנזי.

כפי שפסק השולחן ערוך, וכן העלה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה ארבע תעניות.

אולם במקום שקשה על האדם לקרוע ומחפש להמנע מכך, כתבו הפוסקים שיוכל להשאיל בגדו לאדם אחר,

או לחילופין שיגיע בחול המועד או בימים שישי אחר חצות, או בשבתות וימים טובים, ועל ידי כך יפטר מהקריעה.

אך כדאי הוא בית אלוקינו שיקרעו עליו, בפרט לתושב חו”ל שאינו נמצא בכותל תדיר.

על מנת למעט בהפסד הבגד ניתן לתכנן ולהביא מראש בגד פשוט ואפשר להחליף את הבגד אחר הקריעה.

הרב שלמה שרגא

מקורות וציונים:

בגמרא מסכת מועד קטן דף כ”ו. איתא, אמר רבי חלבו אמר עולא ביראה אמר רבי אלעזר הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר ערי קדשך היו מדבר וקורע ירושלים בחורבנה אומר ציון מדבר היתה ירושלים שממה וקורע בית המקדש בחורבנו אומר בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבתינו היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה וקורע קורע על מקדש ומוסיף על ירושלים.

כן פסק השולחן ערוך להלכה יורה דעה סימן תקס”א, הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר: ערי קדשך היו מדבר, וקורע. הרואה ירושלים בחורבנה, אומר: ציון היתה מדבר שממה. וכשרואה בית המקדש, אומר: בית קדשינו ותפארתנו אשר היללוך בו אבותינו היה לשרפת אש וכל מחמדנו היה לחרבה, וקורע.

 

מה שלא ראינו לרבותינו גאוני הדור הספרדים שקרעו בבואם לכותל, לפי שישיבת פורת יוסף הייתה בעיר העתיקה ושם היו רוב בנין ומנין חכמי ספרד וכל דין קריעה נאמר במי שלא ראה את הכותל שלושים יום והם היו רואים בכל יום לכן לא קרעו.

וגם אם לא היו ממש בכותל, מ”מ ראו את בתי הר הבית, או את כיפת הסלע שם אחת לשלושים יום, ולכן לא קרעו. אבל ודאי הבא מחו”ל כדאי וראוי הוא שיקרע מעומד, וקרע זה אינו מתאחה לעולם.

ועדיפא מיניה כתב בשערי תשובה או”ח סימן תקס”א שתושבי ירושלים לא נהגו ליזהר לקרוע, ואף שלא ראו שלשים יום אין קורעים. אמנם לא נתבאר בדבריו אם ההיתר הוא רק בעיר העתיקה שהיא המקודשת, או בכל המחובר לה, והיינו כמו לענין מגילה שגם כאן נהגו אף בסמוך וצ”ע.

 

ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ה סימן קס”ה שם כתב כי למעשה נראה דבפעם ראשונה שרואה את הכותל המערבי, כמו מי שבא מחו”ל, ודאי קורע, ומ”מ ראוי לקיים קריעה גם כשעברו שלשים יום, אבל הנמנע מזה, אם הוא תושב ירושלם יש פוסקים שמקילין בהם (ואולי רק בעיר העתיקה), אבל אפילו מי שגר בשאר חלקי הארץ יש אולי יסוד למיקל אם לא רואה אלא הכותל לבד וכמ”ש, אמנם כ”ז ללמד זכות, אבל המחמיר לקיים עיקר הדין וקורע תע”ב, וכן לתושבי ירושלם כדאי בית מקדשינו לבוא כל שלשים יום ולא להכנס לספק חיוב קריעה כשבא.

והמדקדק ורוצה לקיים מצות קריעה כהלכתה, הנה סמוך לכותל יש בנינים גבוהים כמו ישיבת חיי עולם שרואה ממנה את האדמה של המקדש ויכול לעלות ולראות משם ולקרוע, או לעלות להר הצופים שרואים היטב את האדמה, ועכ”פ יעלה למקום גבוה שרואה עכ”פ הקובה, או שיקרע כשהוא בדרך קרוב למקום שרואה הקובה ומקיים בזה חובת קריעה כהלכתה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש