שאלה:
סליחה על הדקדוק הרע שלי, אני מאמריקה, אז העברית היא לא השפה הראשונה שלי.
האם אתה חושב ששימוש באלגוריתמים כדי לשלב בין כתבי קודש באמצעות גימטרייה הוא רעיון טוב?
תודה על תשובתך.
תשובה:
במקורות היהדות, אכן מופיע השימוש בגימטריות, כאחת הדרכים שהתורה נדרשת בהן.
כפי המופיע בברייתא שנקראת ברייתא דל”ב מידות, המיוחסת לרבי אליעזר בן רבי יוסי הגלילי, שם בדרך העשרים ותשע, מופיעה חכמת הגימטריות כאחת הדרכים שהתורה נדרשת בהן.
למרות זאת, המשנה באבות מגדירה את הדרך הזאת בלימוד התורה, כפרפראות לחכמה, ולא כחכמה עצמה.
לומר, שאין דרך הגימטריות מהווה את הדרך נכונה ללימוד עיקר חכמת התורה, אלא דרך הפרפראות מהווה תוספות לחכמה, לאחר לימוד עיקר חכמת התורה בדרך ההבנה והעיון בפשט התורה.
כמו כן, הגימטריות מהוות פרפראות ודברי חן המושכים את הלב לתורה, וגורמות לאדם להתמקד בעיקר החכמה שהיא לימוד פשט התורה.
לכן כתבו הראשונים שהעושה גימטריות בתורה איננו מקבל שכר כמי שעוסק בלימוד התורה בהבנה ובעיון טוב.
בברכה שתזכה לידיעת חכמת התורה
מקורות ונימוקים:
הגימטריא היא אחת משלושים ושתים המידות שהתורה נדרשת בהם, כפי המופיע ‘בברייתא דל”ב מידות’.
ברייתא זו מיוחסת לרבי אליעזר בנו של ר’ יוסי הגלילי, שם במידה העשרים ותשע כתב שהתורה נדרשת בגימטריא.
כך גם מקובלים אנו מחכמי היהדות שדרשו גימטריות יפות ומאירות, בדברי התורה הקדושה.
למרות זאת, המשנה באבות פרק ג’ משנה י”ח מגדירה את חכמת הגימטריא, כפרפראות לחכמה, ולא כחכמה עצמה.
כך לשון המשנה באבות פרק ג משנה יח
“רבי אליעזר בן חסמא אומר קינין ופתחי נדה הן הן גופי הלכות תקופות וגמטריאות פרפראות לחכמה”.
בביאור המושג פרפראות לחכמה פירש רש”י על המשנה
שחשבון האותיות ונוטריקון, אין מקבלים עליהם שכר כשאר הלכות, לפי שאינם אלא פרפראות. כלומר כפרפראות דהיינו מידי דגריר ליבא שמביאין לפני הסעודה שום דבר שממשיך לבו של אדם לאכילה, כך העוסק בהלוך תקופות שברקיע, ולדרוש תיבות שבתורה בגימטריא, הן הן ממשיכין אותו לחכמה שיש בהן חכמה גדולה.
ובפירוש בית הבחירה למאירי על מסכת אבות פרק ג כתב בדרך נוספת לבאר מהם פרפראות לחכמה.
לומר, שרק לאחר שישלים האדם עצמו בחכמת התלמוד יתחיל בחכמות האחרות, כמו הגימטריות וכדו’, שהם פרפראות לחכמה, כמו הפרפראות הבאות לאחר הסעודה.
ועיין עוד בפירוש מגן אבות לרשב”ץ על אבות פרק ג משנה י”ח, שכתב גם הוא כדברי רש”י על המשנה שהגימטריות הינם פרפראות ולא עיקר, ואין אדם מקבל עליהם שכר כמו בגופי ההלכות.
ובביאור מרכבת המשנה לר”י אלאשקר על אבות פרק ג משנה יח כתב לבאר.
שטעם זאת האזהרה שכתבה המשנה כי הגימטריות הינם פרפראות לתורה, הוא לומר שצריך האדם ללמוד תחלה את שישה סדרי משנה, ורק אחר ההשתדלות של שתא סדרי משנה כפי היכולת, יכול ללמוד שאר החכמות, כגון חכמת התכונה והתשבורת וההנדסה, אשר הם נרמזים בתקופות וגימטריאות, למה שצריך. וג”כ ללמוד ענין צרוף שמות הקדש, שבזה יוכל להשיג דעת בוראו.