חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם אפשר לקרוא לבן על שם אבי שנפטר?

 

 

תשובה:

רצוי לקרוא לבן על שם האב שנפטר באופנים הנ”ל.

  1. אם היה האב אדם חיובי ולא הרשיע לפני המקום [ה’ יתברך].
  2. במקרה שלא סבל רבות בחייו, או שהיה נרדף, או שמת באופן טרגי.

 

 

נימוקים וביאורים:

במדרש בראשית רבה (לז) אמר רבי יוסי הראשונים שהיו מכירים יחוסיהם היו מוציאים שמם על שם המאורע, אבל אנו שאין אנו מכירים ייחוסינו אנו מוציאים לשם אבותינו. ע”ש. ובאגודה (פרק קמא דשבת דף יז) כתב, לא יקרא אדם את בנו על שם אדם רשע, דכתיב, ושם רשעים ירקב, ולכן נהגו לקרוא אדם על שם זקנו, כי כל איש אביו צדיק. והובאו הדברים בשו”ת יביע אומר חלק ה’ (דף רכה ע”ב, חלק יורה דעה סימן כא). וכתב שם, דיש מנהגים שונים בין העדות בזה, יש שמקפידים שלא לקרוא על שם האב בעודו בחיים, וגם חוששין שיקרא לבנו בפני אביו, ששמו כשמו. (ועיין בזה בשו”ת יביע אומר חלק ב’ דף רכט ע”ב) ויש שאדרבה מדקדקים בכך לקוראו דוקא על שם אביו, גם בעודו בחיים, שזהו דרך כבוד לאביו, וכמ”ש עטרת זקנים בני בנים. ובסדר הדורות (ערך ר”ג), כתב, כי רשב”ג קרא לבנו ר”ג על שם אביו בחייו. ועיין בפרש”י בדברי הימים (א פ”ב פסוק נ) שכתב, חור בנו של כלב הוליד בן ויקרא את שמו כלב, בחייו, ובדעת זקנים (פרשת וישב) כתב, ויקרא את שמו ער, ואחר כך “ותקרא” את שמו אונן, שכן היה מנהגם, הוא היה קורא תחלה לבנו הראשון, והיא קוראת לבנה השני. ואמנם הרמב”ן (שם) כתב על זה, שאין בזה לא טעם ולא ריח, אבל מכל מקום לא שלל את המנהג בזה, שהרי כתב הרשב”ש (סימן רצא) שבתו של רבינו יונה היתה נשואה לשלמה בנו של הרמב”ן, וכשנפטר רבינו יונה בעיר טוליטולא היתה בתו של רבינו יונה מעוברת, וכשילדה בן זכר, והיה להם לקוראו תחלה משה כשם אביו של הבעל (הרמב”ן), אמר להן הרמב”ן, אף – על – פי שצריך לקרותו על שמי, אני רוצה שתקראו לו יונה, משום וזרח השמש ובא השמש. ולכן הצדק עם הבעל לקרוא תחלה על שם אביו, ואם מחל על כבודו רשאי הבעל לקרוא לבנו הראשון על שם חמיו. ואף – על – פי שאב שמחל על בזיונו אין בזיונו מחול, כאן אין זה אלא מניעת כבוד. ועיין עוד בשו”ת יביע אומר חלק ב’ (סימן טו אות ט’), ובספר ילקוט יוסף שובע שמחות ב’ הערות פרק י’ – קריאת שם לילדים.

ומיהו לא מסקי בשמיה דרשיעי עי’ תוס’ כתובות (קד: ) גבי אבישלום. וכן כשמת באופן טרגי או כשסבל מרורות בחייו, וכנז’ באחרונים.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש