חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

השתתפתי בחופה (שערך רב אורטודוקסי) וחלק מהגברים שכובדו בברכה מתחת לחופה ברכו ללא שום כיסוי ראש, שאלתי האם היה מותר לענות אמן על ברכות אלו?

תשובה:

מותר וצריך לענות אמן אחר ברכותיהן.

מקורות ונימוקים:

שו”ע (סי’ רטו סעיף ב’) השומע אחד מישראל מברך אחת מכל הברכות אע”פ שלא שמע כולה מתחילתה ועד סופה אע”פ שאינו חייב באותה ברכה, חייב לענות אחריו אמן. אבל אם היה המברך אפיקורס או כותי או תינוק, אין עונים אחריו אמן. ומבואר דדוקא עניית אמן אחר מין ואפיקורס רשע שאינו מתכוין לברך את ה’ והזכרת ה’ אצלם אינו אלא כדברים בעלמא, אין לענות אחר ברכותיהן, והוא הדין לראביי רפורמי או קונסרבטיבי, אבל השומע ברכה מפי יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, ואפילו מחלל שבת בפרהסיא, עונמים אחריו אמן, שהרי לא גרע ממ”ש הרמ”א (שם), דעונים אמן אחר עכו”ם אם שמע כל הברכה מפיו. וכ”כ בשו”ת רב פעלים ח”ג (חאו”ח סימן יב), וכן מבואר בביאור הלכה (שם ד”ה המברך אפיקורס), דעל ברכת פושעי ישראל, יש לענות אמן. וכ”כ בס’ ברכת ה’ ח”א (פרק ו’ ס”ט).

ויש להוסיף, שבזמננו שרוב מחלליי שבתות הם מחמת חוסר ידיעה ולא למדו חומר  האיסור והרי הם מוגדרים כתינוקות שנישבו וכמ”ש הרמב”ם (פ”ג מהל’ ממרים הלכה ג’), א”כ יש לענות אחריהם.

ואע”ג שהולכים בגילוי ראש ומברכים באופן זה, מ”מ לא גרע מעכו”ם שעונים אחר ברכותיו וכן אפיקורס וכותי שמן הסתם לא היו מכסים ראשם, ועכ”ז כתב השו”ע לענות אחר ברכותיהן.

2 תגובות

  1. שלום הרב,
    האם חייב לענות “אמן” על כל ברכה וברכה גם כאשר שומע עשרות ברכות בדקה? לדוגמה באזכרה.

    1. נכון, אלא שנחלקו הפוסקים באופן שברך על מאכל ויש לו כעת מאכל בפה האם באופן זה חייב גם כן לענות אמן. ולדעת מרן היבי”א, גם בבכהאי גוונא יענה. וכל שכן כששומע אמנים רבים,
      אולם יש לשים לב לענות את האמן כתיקנה כלומר, ללא חטיפת הנו”ן וכיוצ”ב. לפי שמצוי שהרבה פעמים כשמזדרז לענות, עלול לקצר בעניית האמן כתיקנה.
      בברכה רבה
      הרב מאיר פנחסי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש