מקורות ונימוקים:
שו”ע (סי’ רטו סעיף ב’) השומע אחד מישראל מברך אחת מכל הברכות אע”פ שלא שמע כולה מתחילתה ועד סופה אע”פ שאינו חייב באותה ברכה, חייב לענות אחריו אמן. אבל אם היה המברך אפיקורס או כותי או תינוק, אין עונים אחריו אמן. ומבואר דדוקא עניית אמן אחר מין ואפיקורס רשע שאינו מתכוין לברך את ה’ והזכרת ה’ אצלם אינו אלא כדברים בעלמא, אין לענות אחר ברכותיהן, והוא הדין לראביי רפורמי או קונסרבטיבי, אבל השומע ברכה מפי יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, ואפילו מחלל שבת בפרהסיא, עונמים אחריו אמן, שהרי לא גרע ממ”ש הרמ”א (שם), דעונים אמן אחר עכו”ם אם שמע כל הברכה מפיו. וכ”כ בשו”ת רב פעלים ח”ג (חאו”ח סימן יב), וכן מבואר בביאור הלכה (שם ד”ה המברך אפיקורס), דעל ברכת פושעי ישראל, יש לענות אמן. וכ”כ בס’ ברכת ה’ ח”א (פרק ו’ ס”ט).
ויש להוסיף, שבזמננו שרוב מחלליי שבתות הם מחמת חוסר ידיעה ולא למדו חומר האיסור והרי הם מוגדרים כתינוקות שנישבו וכמ”ש הרמב”ם (פ”ג מהל’ ממרים הלכה ג’), א”כ יש לענות אחריהם.
ואע”ג שהולכים בגילוי ראש ומברכים באופן זה, מ”מ לא גרע מעכו”ם שעונים אחר ברכותיו וכן אפיקורס וכותי שמן הסתם לא היו מכסים ראשם, ועכ”ז כתב השו”ע לענות אחר ברכותיהן.
2 תגובות
שלום הרב,
האם חייב לענות “אמן” על כל ברכה וברכה גם כאשר שומע עשרות ברכות בדקה? לדוגמה באזכרה.
נכון, אלא שנחלקו הפוסקים באופן שברך על מאכל ויש לו כעת מאכל בפה האם באופן זה חייב גם כן לענות אמן. ולדעת מרן היבי”א, גם בבכהאי גוונא יענה. וכל שכן כששומע אמנים רבים,
אולם יש לשים לב לענות את האמן כתיקנה כלומר, ללא חטיפת הנו”ן וכיוצ”ב. לפי שמצוי שהרבה פעמים כשמזדרז לענות, עלול לקצר בעניית האמן כתיקנה.
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי