מקורות וביאורים:
חציצה ודאי דליכא בכה”ג, דאין דבר שחוצץ בין הגוף לתפילין. וזה פשוט.
ומה שיש שהקפידו בכך, הוא משום מ”ש התוס במנחות (דף לה ע”א ד”ה מעברתא) דבש”ס קאמר מעברתא דתפילין הלל”מ, וכ’ תוס’, די”מ רצועה שמעבירין למעלה על בית תפילין של יד. וכ’ תוס’ דאין לפסול משום שאין רואה כל בית האויר, וכתבו ע”ז ג’ טעמים:
חדא, דלא שייך אינו ראה את האוויר אלא כי חביר לה ביתא אחרינא. ועוד, דשמא פסול זה דאינו רואה את האוויר לא שייך אלא בתפילין של ראש ולא בשל יד, ועוד, כי רצועה של עור הזאת אינו מכסה כל הבית, דבית מגולה ימין ושמאל וכו’, וכ’ ע”ז הגאון תשורת שי דנמצא דלפי טעם ג’ יש קפידא בנ”ד שמכסה כל הבית של התפלה מכל הצדדין. ולפי”ז בנידון שאלתך, שאינו מכסה רק את הקצוות של הבית, אין קפידא לפי טעם זה.
ומ”ש שם דלפי הטעם השני, דלתוס’ לא ברירא להו, איך ניקם לעשות לא כספיקתם דדילמא גם בשל בית יד יש הקפדה בשלא רואה בית החיצון. במח”כ אישתמיט מיני’ דברי הרא”ש בהל’ תפילין שכ’ שם סו”ס ז’ דרך ודאי שאין פסול זה שייך אלא בתפילין של ראש שהם ארבעה בתים ושינה אחד מהבתים ממקומו אבל בתפילין של יד שהן בית אחד לא, וכן נמצא בתשובת הגאונים ע”כ, וכיון דהגאונים – והרא”ש פשיטא להו דאין בשל יד כלל פסול זה פשיטא דאין ספיקתם של התוס’ מוציא מוודאו של הרא”ש והגאונים, וכ”ה פשטות הסוגיא סנהדרין פ”ט ע”א. וכן יצא להשיג על דבריו בשו”ת שבט הלוי חלק ח’ (סימן ה’). ולטעם הראשון שבתוס’ בכל גוונא אין קפידא בנ”ד. וע”ע בשו”ת ערוגת הבושם (או”ח סי’ ז’) שנמשך אחר דבריו ושיבח דבריו, ומ”מ בנד”ד אין בזה קפידא בכל גוונא.
גם מ”ש הערוך השולחן (סי לב סעיף פח) לדמות למ”ש קצת אחרונים לציפן זהב שמבואר בש”ס שפסולים ונפסק להלכה (סי’ ל”ב סמ”ח), באמת אין לו דמיון ועיין בס’ תשורת שי הנ”ל ועוד, ובמקדש מעט ס”ק קפ”ח בס’ ל”ב כ’ וכ”ז מיירי שדבק העור או הזהב בדבק להבית עד שנעשה כחלק דופן בבית, אבל התיק שעושין על הבית לשמירה ומסירין אותו כשמניח תפילין, אלא ששכח להסירו והניחם בעוד התיק עליהם אין חשש דהו”ל רק ככיסן בגד עליהם יע”ש. וכן העיר (שם) בשו”ת שבט הלוי.
וע”כ מצד הדין אין לחוש, ומי שירצה להחמיר להסיר בעת הברכה ולאחר תפילין של ראש לחזור ולהצמידן לבית יש לו ע”מ שיסמוך. וכן העלה מרן בשו”ת יביע אומר ח”ח (סימן ד’) להתיר הדבר, והגם שנראה מדבריו דנכון עכ”פ בשעת ברכה להוציאן ולחזור ולהניחם לאחר תפילין של ראש, איהו איירי בקופסאות אטומות לגמרי, וחילוק יש בדבר כנזכר.