חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

רציתי לשאול לגבי כיסוי הגומי של התפילין של יד שמכסה ממש רק את פינות הבית האם מותר להשאירו באופן קבוע על גבי התפילין של יד גם בשעת הברכה או שהוא מהווה חציצה?
השאלה נובעת מעצם העובדה שאם נוריד ונשים אותו בכל יום מחדש לדעתי יש חשש שמא זה אולי ישחוק את הבית של התפילין ולכן האם יש מקום אולי להשאירו באופן קבוע על גבי התפילין

תשובה:

 

אין הדבר מהווה חציצה וכן אין בכך את שאר החששות של אותם אלו שהקפידו בענין הקופסאות המכסות את כל בית היד, ולפיכך ניתן להשאירו ע”ג התפילין לכתחילה.

 

מקורות וביאורים:

חציצה ודאי דליכא בכה”ג, דאין  דבר שחוצץ בין הגוף לתפילין.  וזה פשוט.

ומה שיש שהקפידו בכך, הוא משום מ”ש התוס במנחות (דף  לה ע”א ד”ה מעברתא) דבש”ס קאמר מעברתא דתפילין הלל”מ, וכ’ תוס’, די”מ רצועה שמעבירין למעלה על בית תפילין של יד. וכ’ תוס’ דאין לפסול משום שאין רואה כל בית האויר, וכתבו ע”ז ג’ טעמים:

חדא, דלא שייך אינו ראה את האוויר אלא כי חביר לה ביתא אחרינא. ועוד, דשמא פסול זה דאינו רואה את האוויר לא שייך אלא בתפילין של ראש ולא בשל יד, ועוד, כי רצועה של עור הזאת אינו מכסה כל הבית, דבית מגולה ימין ושמאל וכו’, וכ’ ע”ז הגאון תשורת שי דנמצא דלפי טעם ג’ יש קפידא בנ”ד שמכסה כל הבית של התפלה מכל הצדדין. ולפי”ז בנידון שאלתך, שאינו מכסה רק את הקצוות של הבית, אין קפידא לפי טעם זה.

ומ”ש שם דלפי הטעם השני, דלתוס’ לא ברירא להו, איך ניקם לעשות לא כספיקתם דדילמא גם בשל בית יד יש הקפדה בשלא רואה בית החיצון. במח”כ אישתמיט מיני’ דברי הרא”ש בהל’ תפילין שכ’ שם סו”ס ז’ דרך ודאי שאין פסול זה שייך אלא בתפילין של ראש שהם ארבעה בתים ושינה אחד מהבתים ממקומו אבל בתפילין של יד שהן בית אחד לא, וכן נמצא בתשובת הגאונים ע”כ, וכיון דהגאונים – והרא”ש פשיטא להו דאין בשל יד כלל פסול זה פשיטא דאין ספיקתם של התוס’ מוציא מוודאו של הרא”ש והגאונים, וכ”ה פשטות הסוגיא סנהדרין פ”ט ע”א. וכן יצא להשיג על דבריו בשו”ת שבט הלוי חלק ח’ (סימן ה’). ולטעם הראשון שבתוס’ בכל גוונא אין קפידא בנ”ד. וע”ע בשו”ת ערוגת הבושם (או”ח סי’ ז’) שנמשך אחר דבריו ושיבח דבריו, ומ”מ בנד”ד אין בזה קפידא בכל גוונא.

גם מ”ש הערוך השולחן (סי לב סעיף פח) לדמות למ”ש קצת אחרונים לציפן זהב שמבואר בש”ס שפסולים ונפסק להלכה (סי’ ל”ב סמ”ח), באמת אין לו דמיון ועיין בס’ תשורת שי הנ”ל ועוד, ובמקדש מעט ס”ק קפ”ח בס’ ל”ב כ’ וכ”ז מיירי שדבק העור או הזהב בדבק להבית עד שנעשה כחלק דופן בבית, אבל התיק שעושין על הבית לשמירה ומסירין אותו כשמניח תפילין, אלא ששכח להסירו והניחם בעוד התיק עליהם אין חשש דהו”ל רק ככיסן בגד עליהם יע”ש. וכן העיר (שם) בשו”ת שבט הלוי.

וע”כ מצד הדין אין לחוש, ומי שירצה להחמיר להסיר בעת הברכה ולאחר תפילין של ראש לחזור ולהצמידן לבית יש לו ע”מ שיסמוך. וכן העלה מרן בשו”ת יביע אומר ח”ח (סימן ד’) להתיר הדבר, והגם שנראה מדבריו דנכון עכ”פ בשעת ברכה להוציאן ולחזור ולהניחם לאחר תפילין של ראש, איהו איירי בקופסאות אטומות לגמרי, וחילוק יש בדבר כנזכר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש