חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול, אם כשאני פוגם בברית לצערי הרב, חוץ ממה שזה עושה לי יש לי שאלה אחרת שמעסיקה אותי ממש כל פעם שאני פוגם אז קופצת לי לראש מישהי מאוד חשובה לי ושמעתי שאם אני חושב על מישהי בזמן הפגימה אז העוון הוא גם עליה אז בכוונה היא נכנסת לי לראש דווקא בזמן הזה אותה המישהי לא גרמה לי לחשוב על דברים רעים אלה רק נכנסת לי לראש בזמן הזה ואני לא מהרהר בה יש לי בראש רק שם ופרצוף שלה אז העוון גם עליה?

תודה רבה

תשובה

שלום לך יקירי

מדבריך ניכר שמצטער אתה על כך שהנך נכשל בפגם הברית, וכך ראוי, ואנא אל תמנע עצמך מלהשתדל בכל עוז ותעצומות להינצל מן העוון הזה החמור, ואל תשלים עמו אפילו לרגע, כי כבר אמרו חז”ל שעוון זה חמור הוא יותר מכל העבירות שבתורה.

לכן חזק ואמץ להימנע מעוון זה החמור, והתפלל על כך בדמעות ובלב נשבר. והדרך העיקרית על מנת להינצל מהרהורים רעים, הוא שתעסיק את עצמך בעמל התורה, כי התאמצות המחשבה בתורה הקדושה מעבירה כל מחשבה רעה מלב האדם, כי התורה היא איילת אהבים ויעלת חן.

לגוף  שאלתך, אישה שנוהגת בחוסר צניעות וגורמת להרהר בה, נענשת גם היא בכך שהיא מחטיאה ומכשילה. אולם אישה כשרה הנוהגת בצניעות, איננה נושאת בעוון, אף אם אדם חושב עליה וחוטא.

בברכה שתזכה להידבק בתורה הקדושה ולהינצל מכל חטא ועוון.

מקורות ונימוקים:

הוצאת זרע לבטלה הוא עוון חמור יותר מכל העבירות

אסור לאדם להרהר בעבירה או לפגום הברית, שהרי כתבה התורה ונשמרת מכל דבר רע, מכאן דרשו בגמרא בעבודה זרה דף כ’: ת”ר ונשמרת מכל דבר רע שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה.

וכן פסק השולחן ערוך להלכה באבן העזר סימן כ”ג סעיף ג’  אסור לאדם שיקשה עצמו לדעת או יביא עצמו לידי הרהור, אלא אם יבא לו הרהור יסיע לבו מדברי הבאי לדברי תורה שהיא אילת אהבים ויעלת חן (משלי ה, יט) לפיכך אסור לאדם לישן על ערפו ופניו למעלה, עד שיטה מעט שלא יבא לידי קישוי. ולא יסתכל בבהמה וחיה ועוף בשעה שמזדקקין זכר לנקבה.

ועוון זה של הוצאת זרע לבטלה חמור הוא יותר מכל העבירות, כפי שכתב השולחן ערוך באבן העזר סימן כ”ג סעיף א’ בזה”ל: אסור להוציא שכבת זרע לבטלה ועון זה חמור מכל עבירות שבתורה.

 

הדרך להינצל מעוון זה

והדרך להינצל מהעוון הזה החמור הוא בראש ובראשונה, שלא להגיע לידי מראות אסורות, אולם גם אם כבר ראה, יוכל להינצל מן החטא על ידי עסק התורה הקדושה, שהיא איילת אהבים ויעלת חן, כפי שכתב השו”ע שם. וכאשר מעסיק האדם את מחשבתו בתורה הקדושה בהתאמצות במחשבה בה, מעבירה היא מדעתו את כל המחשבות הרעות וההרהורים הרעים, ומטהרת את מחשבתו, ומכניסה בליבו שמחה גדולה וטהרה גדולה.

וראיתי שבחידושי הצל”ח למסכת ברכות דף ה’. כתב לדקדק כן שדווקא על ידי התאמצות במחשבה בתורה בעומק העיון ניצל מן החטא. זה לשון הצל”ח שם: וזה לשון הרמב”ם בסוף הלכות איסורי ביאה [פכ”ב הכ”א] כאשר הזהיר שם על הרהורי עריות, סיים וכתב, יתירה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה, ובחכמה הוא אומר אילת אהבים וגו’ באהבתה תשגה תמיד, עכ”ל. הרי שאם הלב פנוי ממחשבת התורה נכשל במחשבת עבירה, ואם לבו מחשב תמיד בהרהורי תורה אין מקום למחשבת עריות להתגבר. ולכן אמר כאן שאם לא נצחו ונכשל בראות העין, יעסוק בתורה שנאמר אמרו בלבבכם, פי’ שאין די שילמוד תורה משפה ולחוץ רק יעסוק בעומק העיון שנאמר אמרו בלבבכם, פי’ אמירה שיאמר דברי תורה יהיה בלבבכם, ואז אם לבו מלא מחשבת התורה לא יבא לחשוב בעבירה ולא יהיה הלב חומד.

ומכוח זה שההרהור בתורה הוא הדבר המועיל כל כך להינצל מעוון זה, כתב בספר חסידים אות י”ב שאם יש לאדם הרהור רע, יוכל להרהר בדברי תורה אף אם הוא בבית הכיסא או בבית המרחץ, כיון שנחשב הדבר לאפרושי מאיסורא.

ועיין עוד בספר שמירת הלשון ח”ב פ”ג שכתב שנראה לו שההסתכלות בציצית היא סגולה שלא לתור אחר הלב והעיניים.

 

והנזהר ומשתדל בקדושה ומתאמץ בכך, זוכה שהקב”ה יקדשו לעולם הבא, כפי שכתב בדרשות מהר”ח אור זרוע סימן י”ז, כי בשכר זה שישראל נזהרי’ בקדושה הקדוש ברוך הוא ית’ שמו שהוא קדוש עתיד לקדש אותנו שנ’ והתקדשתם, בעולם הזה, והייתם קדושים, לעולם הבא, כי קדוש אני שעתיד לקדש אותנו לימות המשיח ולחיי העולם הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש