חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תינוק ברית

האם ראוי לומר “כי כוונתי בכל אלה למען שמך” – בתפילת השל”ה

הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם נכון לומר בנוסח תפילת השל”ה את המילים: “כי כוונתי בכל אלה למען שמך” וכו’.

כי אני לא יכול להיות בטוח שבאמת כוונתי בתפילה זו היא רק לשם שמים, ואני לא רוצה לומר דבר לא נכון לפני ה’.

תודה רבה

תשובה

שאלתך חשובה וכנה

אכן ישנם כאלו שמכוח שאלתך העדיפו להשמיט את המילים הללו בתפילת השל”ה הקדוש, וכך ראיתי שמביאים בשם הגרי”ש אליישיב זצ”ל, שראוי להשמיט את המילים הללו “כי כוונתי בכל אלה למען שמך”.

אך מאידך ישנם כאלו המורים שלא להשמיט את המילים הללו שתיקנו הקדמונים בתפילתם, וכן הורה הגר”ח קנייבסקי זצ”ל.

אכן פתרון ומענה לשאלתך כתב הגאון הרב אליהו בחבוט שליט”א ראש מוסדות “ברכת אברהם”, והציע בזה פתרון יפה. שלא להשמיט מילים אלו שנתקנו בנוסח תפילת השל”ה, אלא שעל מנת להימנע מחשש אמירת דבר שאינו מדוייק, להוסיף עליהם את המילה “גם”, דהיינו לומר “כי כוונתי בכל אלו גם למען שמך”. כאשר באמירת מילים אלו אין חשש אמירת שקר, הואיל והרי ברור הדבר שכוונת המתפלל היא גם למען שמו יתברך, וכך לא יצא חלילה דבר שאיננו מדוייק בתפילתו לפני ה’, גם אם יש לו כוונות אחרות אישיות.

מקורות ונימוקים:

בגמרא בברכות דף ס”ג. איתא, אמר רב הונא בר ברכיה משום רבי אלעזר הקפר כל המשתף שם שמים בצערו כופלין לו פרנסתו, ע”כ.

ובספר מנורת זהב, כתב לבאר כי זוהי הסיבה שבנוסח תפילה השל”ה הקדוש מופיע באריכות סיבת התפילה למען שם ה’ שציוונו לפרות ולרבות וציוונו ולמדתם אותם את בניכם וכו’. כי על מנת שתשמע תפילתו של אדם צריך לשתף שם שמים בתפילתו, כלומר להתפלל למען שם שמים שציוונו בכך.

אולם בנוסח תפילת השל”ה מלבד עצם הזכרת רצון ה’ בהבאת ילדים לעולם ובהיותם תלמידי חכמים ומקיימי מצוות, מופיעים המילים “כי כוונתי בכל אלה למען שמך”, ונוסח זה משמעותו כאילו זוהי כל כוונת המתפלל, והרי דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, ובטח בתפילה לפני ה’ אין ראוי שנוציא מפינו דבר שאיננו מדוקדק, לפיכך נשאלת השאלה האם ראוי להשמיט מילים אלו, שהרי כיצד יוכל האדם לומר שאין לו נגיעות אישיות ברצונו לזכות לילדים תלמידי חכמים בעלי מידות טובות בריאות ונאים?

מסיבה זאת הורה הגרי”ש אליישיב זצ”ל בספר פניני תפילה פרק ו’ כי יש להשמיט את המילים הללו, על מנת שלא יצאו מילים שאינם מדוייקות בתפילתנו.

אולם שמענו בשם הגר”ח קנייבסקי זצ”ל, שהורה שאין להימנע מאמירת נוסח זה שתיקנו בתפילת השל”ה.

והגאון הגדול הרב אליהו בחבוט שליט”א ראש מוסדות “ברכת אברהם”, כתב בזה דרך שלישית, להוסיף את המילה “גם”, דהיינו לומר “כי כוונתי בכל אלו גם למען שמך”.

כאשר בדרך זו, מצד אחד לא משמיטים את המילים שתוקנו בתפילה חשובה זו, אולם מאידך גם לא מוציאים דבר שאינו מדוייק מפינו. שהרי הדבר ברור שכוונת המתפלל היא גם למען שמו יתברך, למרות שבלא ספק יש לו גם כוונות אחרות אישיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש