חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום וברכה
יש לי חתול בית שלאחרונה התבגר והתחיל לסבול ממצבי רוח קשים שמאפיינים חתולים זכרים בוגרים. הוטרינר אומר שיש לסרס אותו על מנת שמצב רוחו ישתפר. אני יודעת שאסור לסרס בעלי חיים כדי שלא יתרבו, אבל החתול שלי הוא חתול בית שלא פוגש חתולות אחרות וממילא לא יתרבה. הוא ממש סובל ועצבני כל הזמן. האם מותר לי לסרס אותו כדי שירגיש יותר טוב?

תשובה:

אין להתיר לסרס על ידי יהודי כלל. ואף לא על ידי גוי, אמנם במקום צער מותר למכור לוטרינר גוי את החתול על ידי מעט כסף ומשיכה לרשותו, והוא יבצע את הסירוס.

מקורות ונימוקים:

מקור איסור סירוס:

א). זה לשון הרמב”ם הלכות איסורי ביאה (פרק טז הלכה י’): אסור להפסיד איברי זרע בין באדם בין בבהמה חיה ועוף אחד טמאים ואחד טהורים בין בארץ ישראל בין בחוצה לארץ אף על פי שנאמר ובארצכם לא תעשו מפי השמועה למדו שדבר זה נוהג בכל מקום, וענין הכתוב לא יעשה זאת בישראל בין בגופן בין בגוף אחרים, וכל המסרס לוקה מן התורה בכל מקום ואפילו מסרס אחר מסרס לוקה. וכן פסק השו”ע (אבן העזר סי’ ה’).

וגם על ידי הזרקה כפי שעושים היום נחשב כסירוס בידיים, וכמ”ש בשו”ת אגרות משה ח”ג (אהע”ז סי’ טו).

סירוס על ידי גוי:

גם סירוס על ידי גוי אסור וכמבואר בשולחן ערוך (שם סעיף יד) דאסור לומר לגוי לסרס בהמה שלנו, ורק אם לקחה מעצמו וסירסה מותר. והוא הדין אמירה לגוי בשאר איסורים, יש לאסור. ועל כן אין להתיר לומר לווטרינר גוי לסרס. ואפילו לעמוד שם כשעושה הסירוס אסור, וכמבואר בברכ”י (יו”ד סי’ רצ”ז אות ו’) דאם האינו יהודי עושה מעצמו בפני הישראל כיון דעומד ורוא’ הוי כאומר לו לעשות ע”ש.

מכירה לגוי:

אולם יש מקום לחלק בין אמירה בבהמה של יהודי לבין מכירה לגוי דבדידיה קעסיק, וכן נראה להדיא מדברי מרן הב”י שהביא בשם הגה’ מימוני’ להתיר למכור לגוי למחצית שכר כיון דבדידיה קעסיק, ומוכח דליכא איסור משום לפני עוור, כיון שאין בן נח מצווה על הסירוס. וכן סתם הרמ”א (שם סעיף יד) דמותר למכור לגוי בעלי חיים אפילו שקונה אותם בכדי לסרסם. ואע”ג שהביא בשם י”א והיינו התרוה”ד שהחמיר בזה, מ”מ גם בדעת הרמ”א קיי”ל סתם ויש הלכה כסתם וכמ”ש הפרי מגדיו בכלליו להשו”ע. וכן ביאר החלקת מחוקק (סק”ה), ותמה על הרמ”א למה הזכיר דברי האוסרים, והרי לא קיימ”ל כרב חידקא דחשש משום לפני עוור לפי שגוי מצווה. וכ”כ הגר”א (ס”ק לז) דלא קיימ”ל כרב חידקא. וכן פסק מרן השו”ע (יו”ד סי’ שלח סעיף ו’) שאין בן נח מצווה על הסירוס.

אמנם הרב בית שמואל (ס”ק יח) החמיר בזה כהי”א ברמ”א, מ”מ במקום צער בעלי חיים כבנידון דידן, שלפי דעת הרבה ראשונים צער בעלי חיים הוי מן התורה, ומאידך כשגוי עושה מעשה הסירוס, אפילו אומר לו אינו אלא איסור דרבנן, ומצינו שהיקלו כיוצ”ב לענין בהמה שנפלה לאמת המים בשבת ראה שו”ע (סי’ שה סעיף יב), ועיי”ש במ”ב (ס”ק ע) לענין להעלותה בידיים. ואפשר דבכה”ג גם הב”ש יודה להקל.

ואע”ג שהווטרינר המבצע את הסירוס מקבל כסף מן היהודי ויש דעות דיד פועל כיד בעל הבית, ראה מחנה אפרים (הל’ שלוחין סי’ יא), ובפת”ש (אהע”ז ס”ק יג). מ”מ יש חולקין ראה בספר הליכות עולם ח”ז (פררשת פנחס עמ’ רו – רז), ובאיסור דרבנן במקום צער בעלי חיים יש להקל.

וכל שכן אם החתול נקבה שיש להתיר יותרעל ידי גוי, משום שאיסור סירוס נקבה הוי מדרבנן וכמבואר בשו”ע (אבן העזר סי’ ה’ סעיף יא) שבין באדם ובין בנקבה, פטור, ועי’ במחזיק ברכה (סי’ רמד סק”ה), שמותר לומר לגוי לעשות איסור דרבנן בשאר איסורים, ושכן דעת הפרי חדש והנחפה בכסף. וע”כ אע”ג שהגר”א שם החמיר כת”ק ואסר מה”ת גם בנקבות, מ”מ ראה בספר מנחת חינוך (מצווה רצא), ומ”מ על ידי גוי בכה”ג יש להקל, וכן התיר באופן זה הגר”ש וואזנר זצ”ל בשו”ת שבט הלוי חלק ו’ (סימן רד).

ואף על גב שאינו מתכוין למכור בכל ליבו לגוי ואי”ז אלא הערמה בעלמא, מ”מ התירו הערמה בדרבנן בכמה דוכתי, ראה בשו”ע (או”ח סי’ תמח סעיף ז), וביו”ד (סי’ שה) ובפת”ש (שם) לענין קדושת בכור, וכן הרחיב בזה בשו”ת יביע אומר חלק י’ (סי’ לח) לענין היתר מכירה, וכל שכן בנידון דידן שהוא צער בע”ח ויש צורך ממשי בדבר.

2 תגובות

  1. אפשר למכור את החתול לגוי ולהגיד לו שיסרס אותו? פשוט המקומות היחידים בהם יש וטרינרים גויים אלו כפרים ערביים מסוכנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש