חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שניצל

שניצל שנפל על הכיריים וחזר למחבת מה דין השניצל והמחבת

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

השלום והברכה,

בבית שלי מחבת בשרית שטיגנו בה שניצל ובשעה שהשניצל הורם מהמחבת הוא נפל על משטח הכיריים שבחזקת טרף, אך לא בושל בכיריים מעל 24 שעות. לאחר שהשניצל הורם מהכיריים בכדי לזורקו הוא נפל שוב למחבת הבשרית הרותחת.

מה דין המחבת?

שבת שלום

תשובה

שלום וברכה

המחבת אינה צריכה הכשרה, ולדעתי גם את השניצל לא היה צורך לזרוק אם היו הכיריים נקיות, בלא ממשות שומן של חלב עליהם. הואיל ולמרות שהכיריים הינם בחזקת טרף כפי שכתבת בשאלתך, הטעם העובר מהן למאכל הוא פגום לחלוטין, וטעם פגום היוצא מן הכלי איננו אוסר את המאכל.

בברכת שבת שלום ומבורך

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך יורה דעה סימן צ”ג, קדירה שבשל בה בשר, לא יבשל בה חלב. ואם בישל בה בתוך מעת לעת, אסור בנותן טעם. אבל אם שהה מעת לעת קודם שבישל בה, הוי ליה נותן טעם לפגם, ומותר התבשיל, אבל הקדירה אסור לבשל בה לא בשר ולא חלב.

מן האמור מבואר שמאכל שבלע טעם פגום אינו נאסר באכילה, לפיכך דין השניצל פשוט, שכיון שבלע טעם פגום מן הכיריים, אינו נאסר באכילה.

לעניין דין המחבת היה מקום לומר שהיא אסורה הואיל וכלי שבלע טעם איסור אין להשתמש בו לכתחילה אפילו לאחר שהטעם שבו פגום כגון שעבר עשרים וארבע שעות.

אמנם בעניין השאלה שלפנינו, אף הכלי מותר. הואיל ומתחילה הוא בלע טעם פגום, ועל כיוצא בזה פסק השו”ע יורה דעה סימן צ”ה סעיף ד’, בזה”ל: ‘יראה לי  שאם נתנו אפר במים חמין שביורה קודם שהניחו הקדירות בתוכה, אף על פי שהשומן דבוק בהן, מותר, דעל ידי האפר הוא נותן טעם לפגם.

מבואר בדברי השו”ע, שטעם פגום הנבלע בכלים איננו אוסר את הכלי, אף לא לכתחילה. אף שהאחרונים שם כתבו לפקפק האם האפר פוגם את האיסור מספיק, אינם חולקים על עצם הדין כי טעם פגום הנבלע מעיקרו כפגום איננו אוסר את הכלי אף לא לעניין לכתחילה. וכן מבואר גם בכף החיים שם סימן צ”ה ס”ק נה נ”ח, שכל מחלוקתם של הפוסקים הוא בנוגע לפגימת האפר, אבל אין חולק על כך שטעם הנכנס פגום מעיקרא לכלי, איננו אוסר את הכלי אף לא לכתחילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »
שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש