חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חג הסוכות

קנה אתרוג מהודר בקופסא ונמצא שהוא לא מהודר מי צריך לטרוח להחזיר את האתרוג

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום הרב
אני גר בחולון, אתמול נסעתי לבני ברק וקניתי שלשה אתרוגים בקופסא סגורה ברמת הידור הגבוהה ביותר, אמרתי למוכר שאני גר בעיר אחרת ושאלתי אותו מה קורה אם אני יפתח את הקופסאות ואמצא שהאתרוגים לא באמת מהודרים, הוא ענה לי שאם מו”צ מוסמך יכתוב כך, זה מקובל עליו והוא יחזיר לי את הכסף. [כך גם כתוב על הקופסא של האתרוג].
פתחתי את הקופסאות והראתי את האתרוגים לרב בית הכנסת שלנו שהוא מו”צ, הוא אמר על אתרוג אחד שהוא כשר בדיעבד, ובטח אינו מהודר.
התקשרתי למוכר, הוא אמר לי שאני יחזיר לו את האתרוג והוא יחזיר לי את הכסף, השאלה האם אני צריך ליסוע אליו, זאת בעיה שלו, ושהוא יבוא אלי, אני גר בעיר אחרת והוא ידע את זה מראש.
מה הדין?

תשובה:

 
ראשית אני מצטער לשמוע על המקרה
לגופם של דברים, צדקו דבריך בכל מקח רגיל שכאשר המוכר ידע שהקונה גר בעיר אחרת, ונמצא במקח מום שמבטל את המקח, הקונה יוכל להודיע למוכר על המום שנמצא במקח, ועל המוכר לבוא וליטול את המקח כנגד החזרת הדמים.
יתר על כן, במקרה בו המוכר עצמו ידע על המום מתחילה, וידע שהקונה יקח את המקח לעיר אחרת, המוכר אף צריך לשלם לקונה על הוצאת הדרך שהוציא הקונה ליסוע לעירו.
אולם ברכישת אתרוגים הדבר שונה, היות וידוע ומפורסם לכל שהאתרוגים ממויינים בכמויות מסחריות, ובהחלט קורה טעויות במיון, ובדיוק משום כך נכתב על הקופסא וגם נאמר לך בעל פה, כי ככל שימצא בקופסא אתרוג שאינו תואם את רמת ההידור אליו סווג האתרוג, תתקבל חוות דעת מו”צ כתובה והכסף יוחזר לקונה.
הואיל וכך, מתחילה הקונה רוכש את האתרוג על דעת האפשרות הזאת, והדבר ברור וגם מפורש במה שנכתב על הקופסא, שהחזרת האתרוג תתקבל רק כאשר הרוכש ימציא למוכר את האתרוג יחד עם חוו”ד המו”צ ולא שהמוכר יצטרך ללכת לקונה לקחת את האתרוג. לפיכך נחשב הדבר כאילו התנו הקונה והמוכר ביניהם שהאתרוגים נרכשים על דעת כן, לפיכך אינך יכול לדרוש את החזרת כסף רכישת האתרוג בלא שתבוא ותחזיר את האתרוג למוכר.
בברכת חג כשר ושמח
הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:
בשו”ע סימן רל”ב סעיף כ”א כתב, הלוקח מקח מחבירו והודיעו שהוא מוליכו למדינה פלונית למכרו שם, ואחר שהוליכו לשם נמצא בו מום, אינו יכול לומר החזר לי מקחי לכאן, אלא מחזיר לו הדמים והמוכר מטפל להביא ממכרו או למכרו שם, ואפילו אבד או נגנב, הרי הוא ברשות מוכר.

ואם היה המוכר יודע בממכרו שהיה בו מום, חייב בהוצאות שהוציא הלוקח להוליך אותו למקום פלוני. ואם לא היה יודע שהיה בו מום, פטור מהוצאת ההולכה, ואינו חייב אלא בהוצאת החזרה. ואם לא הודיע למוכר שמוליכו למדינה אחרת, והוליכו ונמצא בו שם מום, הרי זה ברשות הלוקח עד שיחזיר המקח במומו למוכר.

לאור האמור מתבקש לכאורה שבנידון השאלה, למרות שהמוכר לא ידע מסתמא מהעובדה שבקופסא בעלת רמת הידור א’ א’ נמצא אתרוג שכשר בדיעבד, מ”מ הואיל והמקח טעות, על המוכר לבוא לקונה וליטול את המקח ולהחזיר את הדמים.

 

אלא שהואיל ובנידון דידן, העוסק באתרוגים סגורים בקופסאות, הדבר מצוי מאוד שרמת ההידור איננה תואמת את האתרוג הנמצא בקופסא, הואיל והמיון נעשה בכמויות מסחריות, ופעמים רבות נעלם מעיני הממיינים איזהו שהוא חיסרון או נקודות שחורות וכדו’.

לפיכך מראש הרכישה נעשית על דעת התנאי שמפורש על הקופסאות, ואף נהוג בקרב כל מוכרי האתרוגים בקופסאות הסגורות, שבכפוף להמצאת הקונה חוות דעת ממורה הוראה על האתרוג שאיננו תואם את רמת ההידור אליו סווג יוחזר הכסף לקונה.

הואיל וכך, רכישת האתרוגים בקופסאות הסגורות, על דעת תנאי זה נעשתה, ושונה היא מסתם רכישות אשר לגביהם מבואר הדין בשולחן ערוך הנ”ל. והואיל והדבר ברור וגם מפורש במה שנכתב בקופסא, שהחזרת דמי הרכישה לקונה יהיה בכפוף להמצאת הקונה למוכר חוו”ד כתובה ממו”צ ולא שהמוכר יצטרך לבוא לקונה. על הקונה לבוא למוכר ולהמציא לו את חוות הדעת ולהחזיר לו את האתרוג.

 

אף שלא בוצע תנאי כדת וכדין כתנאי בני גד וראובן, מ”מ כל מוסכמה ומנהג הנהוג לגבי מקח מסויים, נחשב כתנאי שהותנה בין המוכר והקונה, והכל הולך בזה לפי המנהג. כפי שמבואר בדברי התוס’ בקידושין מ”ט: על דברי הגמרא שם, ההוא גברא דזבין לנכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל ובעידנא דזבין לא אמר ולא מידי, אמר רבא הוי דברים שבלב ודברים שבלב אינם דברים, ע”כ. מבואר מדברי הגמרא שאם היה המוכר אומר בשעת המכירה כי מוכר הוא על דעת לעלות לארץ ישראל, אם לבסוף היה נמנע ממנו האפשרות לעלות לארץ ישראל היה המכר בטל. כך מבואר גם בדברי הגמרא שם נ’ עמוד א’.

כן פסק גם השו”ע להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ג’ בזה”ל. “מי שמכר חצירו או שדהו ופירש בשעת המכירה שהוא מוכר כדי לילך למקום פלוני או מפני המטר שנמנע כדי לקנות חיטים בדמיו, הרי זה כמוכר על תנאי. לפיכך אם ירד המטר אחר שמכר, או באו חיטים והוזלו, או נמנע הדרך לעלות או לקנות החיטים, הרי זה מחזיר לו הדמים ותחזור לו הקרקע. שהרי פירש שאינו מוכר אלא לעשות דבר פלוני, והרי לא נעשה, וכן כל כיוצא בזה”, ע”כ.

והוסיף שם התוספות קידושין מ”ט: שכל מה שצריך שיאמר המוכר בהדיא שמוכר על דעת דבר מסויים, היינו דווקא בדבר שאינו ברור בלא שיפרש זאת בהדיא, אבל דבר שהוא אומדנא דמוכח ואנן סהדי שעל דעת כן מוכר, אף אם לא פירש שעל דעת כן מוכר, הרי הוא כאילו התנה במפורש, ואם התבטל התנאי בטלה המכירה. כן הביא הרמ”א להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ד’ בזה”ל, מיהו אי איכא אומדנא דמוכח נתבטל המקח.

 

הואיל וכך בנידון דידן גם אם תמצי לומר שהתנאי לא היה מספיק ברור ולא נכתב במפורש מי צריך להביא למי את האתרוג על מנת שיחזירו לקונה את הכסף, הדבר ברור באומדנא דמוכח מעל כל ספק שהתנאי לא היה שהמוכר יבוא לכל הרוכשים ויחזר אחריהם לאסוף את האתרוגים ולהחזיר את הכסף, אלא הרוכשים הם אלו שעומדת להם הזכות להביא חוו”ד ממו”צ מוסמך ולהחזיר את האתרוג ולקבל את הכסף בחזרה מהמוכר.

 

שאלה:

שלום הרב

אני גר בחולון, אתמול נסעתי לבני ברק וקניתי שלשה אתרוגים בקופסא סגורה ברמת הידור הגבוהה ביותר, אמרתי למוכר שאני גר בעיר אחרת ושאלתי אותו מה קורה אם אני יפתח את הקופסאות ואמצא שהאתרוגים לא באמת מהודרים, הוא ענה לי שאם מו”צ מוסמך יכתוב כך, זה מקובל עליו והוא יחזיר לי את הכסף. [כך גם כתוב על הקופסא של האתרוג].

פתחתי את הקופסאות והראתי את האתרוגים לרב בית הכנסת שלנו שהוא מו”צ, הוא אמר על אתרוג אחד שהוא כשר בדיעבד, ובטח אינו מהודר.

התקשרתי למוכר, הוא אמר לי שאני יחזיר לו את האתרוג והוא יחזיר לי את הכסף, השאלה האם אני צריך ליסוע אליו, זאת בעיה שלו, ושהוא יבוא אלי, אני גר בעיר אחרת והוא ידע את זה מראש.

מה הדין?

תשובה: 

ראשית אני מצטער לשמוע על המקרה

לגופם של דברים, צדקו דבריך בכל מקח רגיל שכאשר המוכר ידע שהקונה גר בעיר אחרת, ונמצא במקח מום שמבטל את המקח, הקונה יוכל להודיע למוכר על המום שנמצא במקח, ועל המוכר לבוא וליטול את המקח כנגד החזרת הדמים.

יתר על כן, במקרה בו המוכר עצמו ידע על המום מתחילה, וידע שהקונה יקח את המקח לעיר אחרת, המוכר אף צריך לשלם לקונה על הוצאת הדרך שהוציא הקונה ליסוע לעירו.

אולם ברכישת אתרוגים הדבר שונה, היות וידוע ומפורסם לכל שהאתרוגים ממויינים בכמויות מסחריות, ובהחלט קורה טעויות במיון, ובדיוק משום כך נכתב על הקופסא וגם נאמר לך בעל פה, כי ככל שימצא בקופסא אתרוג שאינו תואם את רמת ההידור אליו סווג האתרוג, תתקבל חוות דעת מו”צ כתובה והכסף יוחזר לקונה.

הואיל וכך, מתחילה הקונה רוכש את האתרוג על דעת האפשרות הזאת, והדבר ברור וגם מפורש במה שנכתב על הקופסא, שהחזרת האתרוג תתקבל רק כאשר הרוכש ימציא למוכר את האתרוג יחד עם חוו”ד המו”צ ולא שהמוכר יצטרך ללכת לקונה לקחת את האתרוג. לפיכך נחשב הדבר כאילו התנו הקונה והמוכר ביניהם שהאתרוגים נרכשים על דעת כן, לפיכך אינך יכול לדרוש את החזרת כסף רכישת האתרוג בלא שתבוא ותחזיר את האתרוג למוכר.

בברכת חג כשר ושמח

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בשו”ע סימן רל”ב סעיף כ”א כתב, הלוקח מקח מחבירו והודיעו שהוא מוליכו למדינה פלונית למכרו שם, ואחר שהוליכו לשם נמצא בו מום, אינו יכול לומר החזר לי מקחי לכאן, אלא מחזיר לו הדמים והמוכר מטפל להביא ממכרו או למכרו שם, ואפילו אבד או נגנב, הרי הוא ברשות מוכר.

ואם היה המוכר יודע בממכרו שהיה בו מום, חייב בהוצאות שהוציא הלוקח להוליך אותו למקום פלוני. ואם לא היה יודע שהיה בו מום, פטור מהוצאת ההולכה, ואינו חייב אלא בהוצאת החזרה. ואם לא הודיע למוכר שמוליכו למדינה אחרת, והוליכו ונמצא בו שם מום, הרי זה ברשות הלוקח עד שיחזיר המקח במומו למוכר.

לאור האמור מתבקש לכאורה שבנידון השאלה, למרות שהמוכר לא ידע מסתמא מהעובדה שבקופסא בעלת רמת הידור א’ א’ נמצא אתרוג שכשר בדיעבד, מ”מ הואיל והמקח טעות, על המוכר לבוא לקונה וליטול את המקח ולהחזיר את הדמים.

 

אלא שהואיל ובנידון דידן, העוסק באתרוגים סגורים בקופסאות, הדבר מצוי מאוד שרמת ההידור איננה תואמת את האתרוג הנמצא בקופסא, הואיל והמיון נעשה בכמויות מסחריות, ופעמים רבות נעלם מעיני הממיינים איזהו שהוא חיסרון או נקודות שחורות וכדו’.

לפיכך מראש הרכישה נעשית על דעת התנאי שמפורש על הקופסאות, ואף נהוג בקרב כל מוכרי האתרוגים בקופסאות הסגורות, שבכפוף להמצאת הקונה חוות דעת ממורה הוראה על האתרוג שאיננו תואם את רמת ההידור אליו סווג יוחזר הכסף לקונה.

הואיל וכך, רכישת האתרוגים בקופסאות הסגורות, על דעת תנאי זה נעשתה, ושונה היא מסתם רכישות אשר לגביהם מבואר הדין בשולחן ערוך הנ”ל. והואיל והדבר ברור וגם מפורש במה שנכתב בקופסא, שהחזרת דמי הרכישה לקונה יהיה בכפוף להמצאת הקונה למוכר חוו”ד כתובה ממו”צ ולא שהמוכר יצטרך לבוא לקונה. על הקונה לבוא למוכר ולהמציא לו את חוות הדעת ולהחזיר לו את האתרוג.

 

אף שלא בוצע תנאי כדת וכדין כתנאי בני גד וראובן, מ”מ כל מוסכמה ומנהג הנהוג לגבי מקח מסויים, נחשב כתנאי שהותנה בין המוכר והקונה, והכל הולך בזה לפי המנהג. כפי שמבואר בדברי התוס’ בקידושין מ”ט: על דברי הגמרא שם, ההוא גברא דזבין לנכסיה אדעתא למיסק לארץ ישראל ובעידנא דזבין לא אמר ולא מידי, אמר רבא הוי דברים שבלב ודברים שבלב אינם דברים, ע”כ. מבואר מדברי הגמרא שאם היה המוכר אומר בשעת המכירה כי מוכר הוא על דעת לעלות לארץ ישראל, אם לבסוף היה נמנע ממנו האפשרות לעלות לארץ ישראל היה המכר בטל. כך מבואר גם בדברי הגמרא שם נ’ עמוד א’.

כן פסק גם השו”ע להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ג’ בזה”ל. “מי שמכר חצירו או שדהו ופירש בשעת המכירה שהוא מוכר כדי לילך למקום פלוני או מפני המטר שנמנע כדי לקנות חיטים בדמיו, הרי זה כמוכר על תנאי. לפיכך אם ירד המטר אחר שמכר, או באו חיטים והוזלו, או נמנע הדרך לעלות או לקנות החיטים, הרי זה מחזיר לו הדמים ותחזור לו הקרקע. שהרי פירש שאינו מוכר אלא לעשות דבר פלוני, והרי לא נעשה, וכן כל כיוצא בזה”, ע”כ.

והוסיף שם התוספות קידושין מ”ט: שכל מה שצריך שיאמר המוכר בהדיא שמוכר על דעת דבר מסויים, היינו דווקא בדבר שאינו ברור בלא שיפרש זאת בהדיא, אבל דבר שהוא אומדנא דמוכח ואנן סהדי שעל דעת כן מוכר, אף אם לא פירש שעל דעת כן מוכר, הרי הוא כאילו התנה במפורש, ואם התבטל התנאי בטלה המכירה. כן הביא הרמ”א להלכה, חו”מ סימן ר”ז סעיף ד’ בזה”ל, מיהו אי איכא אומדנא דמוכח נתבטל המקח.

 

הואיל וכך בנידון דידן גם אם תמצי לומר שהתנאי לא היה מספיק ברור ולא נכתב במפורש מי צריך להביא למי את האתרוג על מנת שיחזירו לקונה את הכסף, הדבר ברור באומדנא דמוכח מעל כל ספק שהתנאי לא היה שהמוכר יבוא לכל הרוכשים ויחזר אחריהם לאסוף את האתרוגים ולהחזיר את הכסף, אלא הרוכשים הם אלו שעומדת להם הזכות להביא חוו”ד ממו”צ מוסמך ולהחזיר את האתרוג ולקבל את הכסף בחזרה מהמוכר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש