שאלה:
מועדים לשמחה
האם מותר שערבי ישב לאכול סעודה ביחד איתנו בסוכה?
אודה מאוד על תשובה.
תשובה:
שלום וברכה
מעיקר הדין, אין מניעה שאדם שאינו יהודי יכנס לסוכה ויאכל עמכם בסוכה.
אולם מידת חסידות היא להשתדל להימנע מלהכניס גוי לסוכה, הואיל והסוכה היא צילא דמהימנותא, והגוי נחשב כאדם בלא אמונה. כמו כן כתוב בספרים הקדושים, שהואיל והאושפיזין יושבים בסוכה, כאשר מרגישים הם באדם שאינו יהודי שנכנס, הם מעדיפים לצאת.
לכן, אם אינך נצרך להזמין את הגוי, עדיף שלא תזמינו לסוכתך, אולם אם יש לך עניין בזה, או לחילופין אם הגוי בא מעצמו אליך לסוכה, בוודאי שאין לך להוציאו, אלא תקבלו ותכבדו כראוי מפני דרכי שלום.
ואם תחפוץ לקיים גם את מידת החסידות, תושיב אותו תחת מקום פסול בסוכה, כגון שתפסול את הסכך מעל מקום מושבו, וכך גם תכבד אותו כראוי וגם לא תושיב אותו בסוכה. אכן אין זה אלא ממידת חסידות כאמור.
בברכת מועדים לשמחה
הרב דוד אוחיון.
מקורות ונימוקים:
כתב בכף החיים סימן תרל”ט ס”ק ו’ ועיין בשפתי כהן על התורה פרשת אמור שכתב וז”ל הרי השבעה צדיקים רמוזים שהם באים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה וביראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר אכילה ושתיה שלא יבא לידי נבלה, ולא יכניס לתוכה עכו”ם שהסוכה צילא דמהמנותא ועכו”ם לית ליה מהמנותא, ואז בורחת הקדושה, ושבעת הצדיקים מקללים קללות נמרצות וכו’ יעו”ש.
וראיתי שמביאים מצדיקי הדור שהיו נוהגים כאשר באו לבקרם גויים בסוכה שהיו פורסים על הסכך ניילון כשיעור ד’ טפחים, באמצע הסכך מעל מקום מושבם, על מנת לפסול את הסוכה.
אולם חשוב לציין שבספר שמחת ישראל עמוד רמ”ט, הביא בשם הגר”ש דבליצקי שליט”א, שפשוט שכל האמור שלא להכניס גוי לסוכה, הוא רק אזהרה שלא להזמין את הגוי, אבל אם הגוי בא מעצמו או שהוכרח להזמינו מפני דרכי שלום, בוודאי שיש לישב איתו בסוכה, כיון שעל פי דין התלמוד אין שום איסור להכניסו לסוכה.
כך גם משמע מדברי מרן זצ”ל בחזון עובדיה על סוכה, שאין איסור מן הדין להכניס גוי לסוכה, אלא שהנכון הוא לא להכניס, כלומר ממידת חסידות, וכמו שכתוב בזוהר הקדוש שכיון שהסוכה היא צל האמונה, והגוי אין לו אמונה, לכן כשנכנס לשם הקדושה בורחת וכו’, ולכן גם ראינו שכתוב שהאושפיזין בורחים ואולי אף מקללים וכו’.
הואיל וכך, אין ספק שהאמור הוא כאשר האדם מעצמו בוחר להזמין את הגוי ולהכניסו אליו לסוכה, אך כאשר הגוי מגיע מעצמו, או שנאלצים להזמינו משיקולים שונים, וודאי שיש לכבדו כראוי מפני דרכי שלום, ולהכניסו לסוכה. כי מפני דרכי שלום מצאנו שמותר לשנות מן האמת ואף לעבור על כמה הלכות, פשיטא שמותר לוותר על מידת חסידות. אלא שמהיות טוב כדאי לפסול את הסוכה מעל מקום מושב הגוי, להרוויח לצאת גם ידי חובת מידת חסידות, אולם אין זה לעיכובא כלל, כאמור.