חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

ברכה ראשונה ואחרונה של הסופגניות

שאלה: שלום כבוד הרב, אני בכל שנה מסתבכת מהי ברכת הסופגניה, והאם יש הבדל בין אם הסופגנייה מטוגנת בשמן או אפויה בתנור?

תשובה

ברכת הסופגניות המטוגנות בשמן היא בורא מיני מזונות.

אולם ברכת הסופגניות האפויות היא “המוציא לחם מן הארץ”, אלא אם כן בללת את העיסה בסוכר או בשאר דברים ממותקים, שאז ברכתם בורא מיני מזונות.

ולענין ברכה אחרונה, ברכתן על המחיה, ואפילו אם קבע סעודתו עליהן, מבררך עליהן בתחילה בורא מיני מזונות ולבסוף על המחייה, ולא מברך עליהן ברכת המזון.

 

מקורות ונימוקים

לישת בצקנחלקו הראשונים בדין בלילה עבה שטוגנה או בושלה במים או בשמן, הביא מחלקותם בשולחן ערוך (אורח חיים סימן קסח סעיף יג) וז”ל: אפילו דבר שבלילתו (פירוש לישת הקמח במים) עבה,  אם בשלה או טגנה  אין מברך עליה המוציא, אפילו שיש עליה תוריתא דנהמא ואפילו נתחייבה בחלה, דברכת המוציא אינו הולך אלא אחר  שעת אפייה, ויש חולקין ואומרים דכל שתחילת העיסה עבה, אפילו ריככה אח”כ במים ועשאה סופגנין (פירוש עיסה שלשוה ועשאוה כמין ספוג) ובשלה במים או טגנה בשמן, מברך עליהם המוציא. וירא שמים יצא ידי שניהם, ולא יאכל אלא ע”י לה שיברך על לחם אחר תחלה.

מיהו בזמננו לכל הדעות ברכתן במ”מ מכמה טעמי ואף ליר”ש,

  • כהיום לשים את הבצק של הלחמניות עם מעט סוכר, וכן דרכם להניח בהם ריבה כפי שמצוי, ובכה”ג כבר כתב הרמ”א (שם) דכל השו”ע לא מיירי אלא בעיסה שאין בה שמן ודבש וכיוצא בו, אלא שמטוגן בהן, אבל אם נילוש בהן כבר נתבאר דינו אצל פת הבאה בכיסנין.
  • כהיום מטגנים את הסופגניות בהרבה מאוד שמן בדרך כלל, כתב הט”ז דדינו כנילוש בשמן, הוב”ד בביה”ל (שם ד”ה וכל זה).
  • ע”ע בשו”ת אור לציון ח”ב (פי”ב הערה ח’) מה שכתב דמרן חזר בו בהלכות חלה (סי’ שכח) ולא הביא חומרא זו, ויש חולקים. עכ”פ בזמננו שהסופגניות מתוקות, לכו”ע ברכתן מזונות אף לכתחילה.

ומה שכתבנו לענין ברכה אחרונה, כ”כ החזון איש (סי’ כו או’ ט’) עיסה שבישלוה או טיגנוה, אפילו בלילה עבה קובעים עליה סעודה בלי ברכת המוציא וברכת המזון. וכן דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל הובא בספרו חזון עובדיה – ברכות (עמ’ סו).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש