מקורות ונימוקים:
פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן ר”ח סעיף ח’ בזה”ל: על פת דוחן או של שאר מיני קטניות מברך שהכל ואחריו בורא נפשות.
מבואר כי כל סוגי הלחמים הנעשים מקמח שאינו מחמשת מיני דגן, אלא קמח קטניות וכל כיוצ”ב, אין מברכים עליו המוציא או מזונות, אלא מברכים שהכל נהיה בדברו,
ועיין בספר הליכות ברכות עמוד קנ”ב שכתב כן להדיא בנוגע לברכה על לחם העשוי מקמח תפוחי אדמה או קמח תירס וכדומה.
ולמרות שידועה דעת מרן הרב עובדיה זצ”ל שיש לברך על הנעשה מקמח תירס בורא פרי האדמה, הואיל ורוב התירס הנזרע כיום הוא למטרת הקמח. אין הדברים אמורים אלא בנוגע לתירס, אולם שקדים אינם נזרעים למטרת הקמח, לכן על כל המאפים הנעשים מקמח שקדים מברכים ברכה ראשונה “שהכל נהיה בדברו”, וברכה אחרונה “בורא נפשות רבות”.
יש לציין שבדיעבד אם טעה ובירך בורא מיני מזונות או בורא פרי העץ יצא ידי חובה.