חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב

יש לי רכב עם חלון נפתח בגג, גודל החלון שבגג שנפתח הוא 60 ס”מ, על 40 ס”מ.

האם אני יכול לפתוח את הגג ולשים מחצלת, ולאכול מתחת הסכך?

האם זה סוכה כשרה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

סוכה ברכב עם גג נפתח היא כשרה, אולם צריך שיהיה בסכך שיעור סוכה שהוא שבעה טפחים על שבעה טפחים. שיעור זה הוא מעיקר הדין 56 ס”מ על 56 ס”מ.

לכן כיון שאין בחלק הגג הנפתח שיעור סוכה מספיק כאמור, כי רוחב חלון הגג הנפתח הוא רק 40 ס”מ, לא ניתן לאכול מתחת לסכך זה, ואין הסוכה כשרה.

אולם ניתן למצוא פתרון להגדיל את שטח הסוכה, באמצעות עשיית דופן סמוך לגג הנפתח במרחק של 20 ס”מ שהוא פחות מג’ טפחים, לצד אורך הגג הנפתח, ועל ידי כך יהיה שיעור סכך הסוכה 60 ס”מ על 60 ס”מ. אף שסכך הסוכה שבין המחיצה לבין הגג הנפתח פסול הוא, סכך פסול פחות מג’ טפחים לרוב מיעוטו בטל הוא וניתן לישון תחתיו.

אמנם צריך להקפיד שהמחיצה תהיה בגובה עשרה טפחים דהיינו שמונים ס”מ לפחות מתחילתה, אכן אם יש לה עשרה טפחים גובה, אין צורך שתגיע עד גג הרכב ממש.

חשוב להוסיף, כי למרות האמור לעיל ששיעור סוכה הוא 56 ס”מ X 56 ס”מ, אין זה אלא מעיקר הדין. אולם ראוי להחמיר בדאורייתא ולהשתדל להגיע לשיעור 70 ס”מ X 70 ס”מ.

מיותר לציין כי אין האמור אלא בנוגע לחול המועד סוכות, אולם לא ניתן להיכנס לסוכה ביום טוב, כי בפתיחת וסגירת דלתות הרכב ביום טוב ישנם בעיות הלכתיות נוספות.

בברכת מועדים לשמחה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

סוכה על גבי רכב או עגלה כשרה

במשנה במסכת סוכה דף כ”ב: איתא, העושה סוכתו בראש העגלה או בראש הספינה כשרה ועולין לה ביום טוב בראש האילן או על גבי גמל כשרה ואין עולין לה ביום טוב שתים באילן ואחת בידי אדם או שתים בידי אדם ואחת באילן כשרה ואין עולין לה ביום טוב שלש בידי אדם ואחת באילן כשרה ועולין לה ביום טוב, ע”כ.

כן פסק השולחן ערוך להלכה או”ח סימן תרכח סעיף ב’ בזה”ל: העושה סוכתו בראש העגלה או בראש הספינה, אם אינה יכולה לעמוד ברוח מצויה דיבשה, פסולה. אבל אם יכולה לעמוד ברוח מצויה דיבשה, אפילו אם אינה יכולה לעמוד ברוח מצויה דים, כשרה.

לפיכך גם בנידון השאלה שלפנינו, סוכה העשויה על גבי רכב, כגון שגג הרכב נפתח, אם יכולה לעמוד ברוח מצויה כשרה.

סוכה על גבי רכב האם כשרה גם כאשר הרכב נוסע

אמנם נחלקו הפוסקים האם הסוכה כשרה גם כאשר הרכב נוסע או רק כאשר הוא עומד, דעת הפרי מגדים באשל אברהם ס”ק ד’ שאין סוכה על גבי העגלה כשרה אלא כאשר העגלה עומדת ואיננה נוסעת, אולם כאשר העגלה נוסעת הסוכה פסולה, וכתב לחלק בין סוכה על גבי עגלה לבין סוכה על גבי ספינה. כך דייק מדברי התוס’ שם כ”א: וכתב בזה”ל: לפי זה בראש העגלה והולכת עם סוסים, י”ל אין כשירה בעת הליכתה, רק בשעה שעומדת, ושאני ספינה דאורחיה בכך.

אולם בשער הציון ס”ק י”א ציין לדברי הביכורי יעקב שכתב לחלוק עליו וכתב שסוכה על גבי עגלה כשרה אף כאשר העגלה נוסעת, וכתב בשער הציון כי דבריו נכונים.

לפיכך להלכה ניתן לסמוך על דברי הביכורי יעקב ושער הציון ולאכול ולישון בסוכה שברכב, אף כאשר הרכב נוסע.

שיעור סוכה קטנה

בגמרא בסוכה דף ג’. איתא, אמר רב שמואל בר יצחק הלכה צריכה שתהא מחזקת ראשו ורובו ושולחנו, ע”כ. ופירשו הראשונים הרא”ש הרי”ף דהיינו שיעור שבעה על שבעה טפחים.

כן פסק השולחן ערוך להלכה או”ח סימן תרל”ד סעיף א’, סוכה שאין בה שבעה על שבעה, פסולה. ולענין גודלה, אין לה שיעור למעלה.

בנוגע לשיעור טפח, ידועה מחלוקת הפוסקים ואנן קיימ”ל לעניין דינא כדעת הגר”ח נאה ששיעור טפח הוא שמונה ס”מ. אמנם לחומרא לכתחילה בדאורייתא ראוי להחמיר ולחוש לשיעור החזון איש שהוא כעשר ס”מ.

חשוב להוסיף, שלמרות שדין שיעור סוכה קטנה נלמד מכך ששיעור זה מחזיק את ראשו רובו ושולחנו, ופחות מכך אין זה נחשב דירה, אלא דירה סרוחה כפי שכתב הר”ן בפרק הישן. מ”מ לא נוכל להסתפק שיש את שיעור זה ברכב בין דפנות הסוכה, אלא יש צורך שיהיה שיעור זה בסכך עצמו. כי הדינים הנדרשים לשיעור סוכה נדרשים הם בסכך הסוכה.

פתרון להגדלת סוכה שהסכך שלה פחות משבעה טפחים

למרות האמור לעיל כי יש צורך ששיעור הסכך יהיה לפחות שבעה על שבעה טפחים, במקום בו ישנו סכך קצת יותר מארבעה טפחים, ניתן להכשיר את הסוכה ולהגדילה, באמצעות הרחקת דופן הסוכה שיהיה רחוק פחות מג’ טפחים מתחילת הסכך, כי סכך הפחות מג’ טפחים למרות היותו סכך פסול, ניתן לישון תחתיו ומצטרף להשלים לשיעור סוכה. למרות שהוא סכך פסול, מ”מ מחמת מיעוטו אין בו כדי לפסול, ומחשיבים אותו כאוויר, ולפיכך גם שיעורו פחות מג’ טפחים דווקא כי רק בשיעור כזה אוויר איננו פוסל.

כפי שכתב השו”ע להלכה או”ח סימן תרל”ב סעיף א’ בזה”ל: סכך פסול, פוסל באמצע בד’ טפחים, אבל פחות מד’, כשרה, ומותר לישן תחתיו. מן הצד אינו פוסל אלא בד’ אמות, אבל פחות מד’ אמות, כשרה דאמרינן דופן עקומה, דהיינו לומר שאנו רואים כאלו הכותל נעקם ויחשב זה הסכך הפסול מגוף הכותל, ודבר זה הלכה למשה מסיני. הילכך בית שנפחת באמצע וסיכך במקום הפחת ונשאר מן התקרה סביב בין סכך כשר לכתלים פחות מארבע אמות, כשרה, ומיהו אין ישנים תחתיו כל זמן שיש בו ארבעה טפחים.

במה דברים אמורים, בסוכה גדולה שיש בה יותר על הסכך פסול ז’ טפחים על ז’ טפחים, אבל בסוכה קטנה, שאין בה אלא ז’ על ז’, בין באמצע בין מן הצד, בג’ טפחים פסולה, אבל בפחות מג’ כשרה וישנים תחתיו ומצטרף להשלים הסוכה לכשיעור.

לפיכך גם בנידון השאלה שלפנינו ניתן למצוא פיתרון להרחיב את גודל שיעור הסוכה ברוחב הגג שהוא רק ארבעים ס”מ, על ידי הצבת דופן לסוכה שיעמוד בריחוק פחות מג’ טפחים לסכך הסוכה, ועל ידי כך יצטרפו ג’ הטפחים הללו לשיעור סוכה ותהיה הסוכה יותר מז’ על ז’ טפחים, כי סכך פסול פחות מג’ טפחים מצטרף להשלים לשיעור סוכה וישנם תחתיו.

ניתן להשתמש במשענות כיסאות הרכב על מנת לייצר מחיצה, אולם יש צורך לוודא שיהיה גובה המחיצה י’ טפחים, כי שיעור מחיצה הוא לפחות י’ טפחים. לצורך השלמת הגובה ניתן להגביה את משענות הראש של המושבים, ולקשור חוטים עמידים שאינם זזים ומתנועעים ברוח מצויה בין משענות הראש.

חשוב לציין שאין צורך שהמחיצה תגיע עד גג הרכב, כי אמרינן גוד אסיק מחיצתא, ככל שגובה המחיצות מעיקרן הוא י’ טפחים. כמבואר בשו”ע או”ח סימן תר”ל סעיף ט’ ובמשנה ברורה שם ס”ק מ”ג.

פתרון זה כתבו גם גדולי הפוסקים בהתייחסם לסוכה קטנה מתחת מרפסת שמעליה וכדו’, כפי שכתב בספר חזון עובדיה סוכות וכפי שכתב בשו”ת אור לציון חלק ד’ פרק כ”ו דיני דברים הפוסלים בסכך תשובה ב’ עיי”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש