חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

רציתי לשאול שאלה שנחוץ מאד למעשה
יצא כעת מאוורר חדש שיש לו פס מתכת מלמעלה שנטען אוטומטית מקרני השמש
והשאלה אם בשבת מותר להשתמש בזה אם היה נטען כבר לפני שבת.
ואם מותר להזיזו בשבת ממקום למקום

תשובה:

אין  להפעיל בשבת מאוורר סולארי אפילו אם היה מוטען מערב שבת.

 

מקורות ונימוקים:

הנה עיקר איסור הפעלת זרם חשמלי הוא משום מבעיר שחוטי המתכת שבמנורה מתחממים עד שבכחם לשרוף, וגם אש של מתכת נקרא אש ועוברים איסור מה”ת, ועיין “אחיעזר” (ח”ג סי’ ס’ וח”ד סי’ ס”ו) מש”כ שהדבר פשוט שבהדלקת חשמל וכיבויו הוא מבעיר ומכבה.

אמנם במאורר המחובר לחשמל ואין בו חוטי חום כלל, בכה”ג לכאורה אין האיסור בהפעלת הזרם משום מבעיר כיון שאינו אש כלל שהרי אין בחוט חום או אור כלל, ורק יש לחוש משום הגברת כח הזרם שהוא איסור מוליד וכנז’ באחרונים. ולדעת החזו”א או”ח (סי’ נ’ ס”ק ט’) חידש שיש איסור מה”ת מדין מתקן מנא כיון שמעמידו על תכונתו לזרום את זרם החשמל בתמידות, ועיי”ש שכתב שקרוב הדבר בזה שהוי בונה מה”ת. ולפיכך אין לטלטלו וכמ”ש בשו”ת אגרות משה ח”ג (חאו”ח סימן מט) לפי שהוא מחובר לכל החשמל, אע”פ דאין עצם מלאכתן לאיסור מ”מ כיון שהכח מיוצר ע”י דבר איסור (חשמל), חשיב מלאכתו לאיסור.

ובנידון דידן אף שאינו מחובר כעת כלל לחשמל, וכל כוחו הוא מכח השמש  וקליטת פוטו חשמליים הקולטים את אור השמש האצור בו מכבר מער”ש, לכאו’ לפי”ד מרן החזון אי”ש יש לחוש לפתיחת וסגירת מעגל חשמלי, שהרי לא גרע מהפעלת מכשירים הפועלים על ידי בטרייה חשמלית, כגון שעון מעורר, והפעלת מכשיר שמיעה וכיוצא בזה, שלא התירו הפוסקים להפעילם בשבת וכן לכבותם משום סגירת מעגל חשמלי ופתיחתו. ועי’ בספר מאורי אש להגרש”ז ח”ב (עמ’ תפד)

וגם לחולקים, יש לאסור לכאו’ משום מוליד שהרי לא גרע מבטרייה הנטענת על ידי חשמל שיש בכך איסור מוליד, ואין הבדל מחמת מה הגיע הכח בתחילה, והכא נמי הכח האצור על ידי אנרגיית השמש מתורגמת להפעלת המכשיר והוי איסור נולד. כלענ”ד.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש