חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אני חייב לפועל כסף האם אפשר לשלם את הכסף למי שהפועל חייב לו כסף

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

לכבוד הרב

רציתי לשאול, יש יהודי שעשה לי עבודה בסך 2500 שקל, ולאחר שסיים את העבודה נודע לי שהוא חייב לאח שלי 3000 שקל וכבר הרבה זמן שהוא לא משלם לאחי, ואחי ביקש שאני יתן לו את הכסף, ואכן העברתי לאחי את כל ה2500 שקל, ועכשיו הפועל צועק עלי ומבקש שאני ישלם לו מייד. והוא כבר יסתדר עם אחי, וישלם לו עוד כמה זמן, וטוען שכל רגע שאני לא פורע לו אני עושק שכר שכיר, וגוזל את מה שמגיע לו.

האם אני חייב לפרוע לו את הכסף, או שאני רשאי לומר לו שילמתי כבר לאחי את החוב שאני חייב לך???

תודה רבה חיזקו ואימצו

תשובה

שלום וברכה

נחלקו הפוסקים האם לכתחילה עומדת האפשרות לשלם את הכסף לבעל החוב של הפועל שעבד אצלך, אולם בדיעבד מסכימים הפוסקים, שבמידה וכבר שילמת את הכסף שהנך חייב לפועל, למי שהפועל חייב לו כסף, שאינך חייב לשלם לפועל תשלום נוסף.

טעם הדבר הוא, מדין שיעבודא דרבי נתן, המחדש שכאשר האדם שאתה חייב לו כסף, חייב למלווה אחר, הרי אתה משועבד למלווה של האדם שאתה חייב לו כסף.

אמנם אין הדברים אמורים אלא במקרה והפועל שלך מסכים ומודה בחוב לאחיך, בכל מקרה אחר של ספק או ויכוח על הנתונים, עליכם לפנות לבית הדין שישמע את שני הצדדים.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:  

נפקד שנתן את הפיקדון לבעל חובו של המפקיד

פסק השולחן ערוך חושן משפט סימן ק”ה סעיף ו’, בזה”ל: נפקד שתפס בפקדון לתפסו לבעל חוב במקום שאינו חב לאחרים, מועיל לו תפיסתו לעניין זה שאם מת המפקיד אינו נעשה מטלטלין אצל בניו ושביעית אינה משמטתו  ואם נתנו באגב (פירוש אגב קרקע) או בקנין סודר או במתנת שכיב מרע לאחר אינו נתון. ומכל מקום אם אין בעל חוב כאן, אין הנפקד יכול לעכב הפקדון בשבילו, ואפילו אם הלוה מודה; שהדין נותן בכל פקדון להחזירו למי שהפקידו אצלו, ואם יש לאחרים זכות בו הרי הדין ביניהם. ואם מסרו הנפקד ליד מלוה, פטור, ואפילו אם היה שומר שכר. דהא אף אם היה מחזירו למפקיד הוא היה צריך לשלם למלוה.

מבואר בדברי השולחן ערוך שכאשר אדם הפקיד חפץ אצל נפקד, ונתנו למי שהמפקיד חייב לו כסף, הנפקד פטור.

ועיין שם בדברי הש”ך ס”ק ח’, שציין לדברי הבית יוסף שהביא לדברי הרשב”א פ’ שור שנגח ארבעה וחמשה דף מ’ שכתב לגבי הא דאמרי’ משום דא”ל כי היכי דמשתעבדנא לך משתעבדנא להיאך מדרבי נתן דשמעינן מהא דאילו רוצה ב”ח או נפקד דראובן לפרוע מה שבידו למי שנושה בראובן אף על פי שלא תבעו בדין הרשות בידו וכן נראה מדברי הראב”ד עכ”ל. וכתב הש”ך דמבואר שאין חילוק בין אם יש נכסים לראובן או לא, דאע”ג דאין מוציאין מדר’ נתן אלא בדלית ליה נכסי לנושה, היינו לענין שאין מוציאין מב”ח בעל כרחו משום פסידא דידיה מתקנת חכמים, אבל הכא שרוצה הב”ח או הנפקד לשלם הרשות בידו לעשות אפי’ לכתחלה כיון דמשתעבד ליה מדאורייתא מדר’ נתן וכן עיקר.

שיעבודא דרבי נתן

טעם הדבר הוא דין שיעבודא דרבי נתן, שנפסק להלכה בשו”ע חו”מ סימן פ”ו סעיף א’ בזה”ל: ראובן שנושה ק’ בשמעון, ושמעון בלוי, מוציאין מלוי ונותנין לראובן, לא שנא אם נתחייב לו כבר לשמעון בשעה שלוה מראובן, לא שנא נתחייב לו אחר כך. ואין חלוק בזה בין מלוה בשטר למלוה על פה, כיון ששני הלווים מודים כל אחד למלוה שלו, מוציאין מלוי ונותנים לראובן בכל ענין שיתחייב לוי לשמעון, בין דרך הלואה שהלוה לו בין דרך מקח וממכר, בין דרך שכירות.

 

אולם עיין בדברי הסמ”ע שכתב לחלוק על הש”ך, שאין לכתחילה לנפקד ליתן למלווה של המפקיד, אם יש למפקיד נכסים, הואיל ודין שיעבודא דרבי נתן איננו אלא במקום שאין למלווה נכסים. אכן גם הסמ”ע מסכים שבדיעבד אם כבר נתן הנפקד למי שהמפקיד חייב לו, אין מוציאין מידו, והנפקד פטור.

לפיכך בנידון השאלה, ככל שהחוב למלווה למפקיד מוסכם, אם נתן החוב למלווה של הפועל, פטור הנותן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש