מקורות ונימוקים:
כן העלה בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן נב), ושהוא דבר גדול להציל אלפי נפשות מאכילות איסור, ואך רשעים מצווה להצילם, ואין בכך משום הלעיטהו לרשע וימות.
וכן העלה מורנו מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בשו”ת יביע אומר חלק ד (יורה דעה סימן ז) וסיים: ועכ”פ הדבר ברור שמכיון שלהרבה אנשים הויא הצלה גמורה, בודאי שחובה קדושה מוטלת על הרבנות המקומית לגדור הפרצה שבכחם לגדור ולהכשיר המסעדה כדת, ולמנות משגיח קבוע ירא וחרד לדבר ה’ ובן דעת שיוכל לעמוד על המשמר להציל מה שניתן להציל. והשי”ת יגדור פרצות עם ישראל, ויערה עלינו רוח טהרה ממעון קדשו, רוח דעת ויראת ה’. וזה שלא כדעת הגרש”מ עמאר שליט”א הוב”ד בקובץ בית הלל – תשס”א (עיי”ש במדור בנתיבות הכשרות). והציץ אליעזר חי”א (סי’ יא) שאסרו משום מתן יד והכשר לפושעים והלעיטהו לרשע וימות.
2 תגובות
שלום וברכה,
תמיהה גדולה מאוד על פסיקתם של גדולי הדור..
הרבה מהמסעדות בארץ הפתוחות בשבת מוכרות מוצרים כשרים,
המחשבה שההבנה שמקום כשר זה רק עבור האוכל לעניות דעתי היא טעות מיסודה ובהכרח מחייבת סגירת המסעדה בשבת.
הבעיות הנוצרות הן בישול בשבת שמוגש ביום חול שזה איסור גמור והכנה מקודש לחול.
והעיקרי בניהם הוא ממכר שאסור בשבת בשום צורה והרבה יותר חמור מאכילת טריפה
נראה שיש חוסר הבנה בנושא של סחר ולכן נראה לכם שעל ידי הכשרת שרץ זה אתם מצילים נפשות מישראל
אך למעשה מקום ללא תעודת כשרות מזמין אליו פחות אנשים מה שפוגע בעסק עצמו ובכך מביא בהכרח לשינוי תפיסתי או סגירת המקום.
ההסתכלות ההפוכה והכשרת השרץ גורמת לזילות השבת בצורה שאין שני לה ולכן אני שוב חוזר על חוסר הבנתי את תשובתם של גדולי הדור.
אשמח להבהרה,
אבא של רועי היקר!
יישר כח על תגובתך הנבונה, ואנסה להבהיר דעת קדושים:
אותם אלו אנשים הרחוקים מתורה ומצוות שרוצים להגיע למסעדה בשבת ובדרך כלל עם רכבם, רובם לא מעניין אותם מאכילת כשר, ואם כן אמנם במסעדה עוברים על איסורי בישול וממכר בשבת, שגם ע”ז כמובן ייענשו, אבל למה לתת לסועדים שיעשו עוד איסור על איסורם של אכילת נבילות וטריפות, אם אפשר להציל 50% נציל. ואנו מדברים על מסעדה שפתוחה בין כה בשבת, אלא שמבקשת הכשר.
ואמנם יש בעיה שאנו מזמינים מיעוט של אינם שומרים תורה ומצוות שמקפידים על כשרות למרות שמחללים שבת בפרהסיא, ועל ידי מתן הכשרות אנו מזמינים אותם, מה שלא היה קורה לולי מתן הכשרות, מ”מ נראה שהבין מרן הרב עובדיה יוסף שההצלה גדולה מההפסד, שהרי עיננו רואות לצערנו שרובא דרובא של אותם מסעודת הפתוחות בשבת ללא מתן הכשר, מלאות באנשים בלילי שבת, ואותם אלו שלא יבואו מחמת אי מתן כשרות, הם מעטים ביחס לזה, א”כ יש להעדיף להציל את הרוב. כלנע”ד בדעתם.